UniCarriers verzorgt sportieve logistiek voor miljoenen schoenen Skechers

De Belgische gemeente Herstal (bij Luik) is een paradijs voor schoenenliefhebbers: hier is het Europese distributiecentrum van de Amerikaanse schoenenfabrikant Skechers gevestigd. Vanuit deze locatie voorziet het bedrijf de complete Europese markt van sport- en vrijetijdsschoenen. In het complex, met een oppervlakte van 118.000 m2, heeft Skechers talloze processen geautomatiseerd voor een snelle orderverwerking. Toch, zonder intern transport trucks werkt het niet: 75 UniCarriers trucks worden ingezet voor het snel laden en lossen van de vrachtwagens, bevoorraden het hoogbouwmagazijn en zorgen dat het orderpickproces en de verzendvoorbereiding, van dagelijks tot wel 3.500 orders, vlekkeloos verloopt.

Met een oppervlakte van 118.000 m2, biedt het EDC van Skechers in het Belgische Luik, ruimte voor miljoenen schoenen.

De bedrijven Skechers en UniCarriers werken al lang samen: in 2002 leverde Atlet de eerste zes heftrucks aan het Amerikaanse schoenenbedrijf dat destijds bezig was met de opbouw van de Europese distributie. Vandaag de dag is het EDC van Skechers in het Belgische Luik met 118.000 m2 bijna vijf keer zo groot als in 2002 en is het merk uitgegroeid tot de op één na grootste sportschoenenfabrikant in de VS. Ook in Europa heeft het merk een plaats veroverd en realiseerde in de afgelopen jaren een stevige groei. Om de snelle groei te kunnen opvangen, heeft Skechers niet alleen zijn logistieke centrum vervijfvoudigd, maar ook de samenwerking met UniCarriers steeds verder uitgebreid. Tegenwoordig worden in Luik 75 UniCarriers intern transportmachines van de fabrikant ingezet – van zeer wendbare pallettrucks tot flexibele reachtrucks voor de intensieve processen. “Toen wij ons distributiecentrum openden, waren wij op zoek naar een betrouwbare heftruckfabrikant waarmee wij onze bedrijfsactiviteiten in Europa konden uitbreiden. Destijds vonden wij die bij Atlet en wij zetten de goede samenwerking nu onder het nieuwe merk UniCarriers voort”, aldus Bart Geenen, Director of Operations EDC bij Skechers.

Honderdduizenden schoenen per dag

Voor het snel laden en lossen worden elektropallettrucks van het type PLP en PMR ingezet.

Vanuit Luik regelt Skechers de multi-channel-verkoop voor heel Europa. Zowel de grote online distributiekanalen alsook kleine detailhandelaren en consumenten worden beleverd. Voor een efficiënte en tijdige levering van de bestellingen maakt Skechers in het magazijn gebruik van twee ploegendiensten en kiest het voor een combinatie van geautomatiseerde en manuele processen, met behulp van intern transport trucks. Op het moment dat de producten aangeleverd worden, zorgen de UniCarriers elektropallettrucks, type PLP en PMR, voor een snelle handling van de pallets bij de goederenontvangst. De pallets worden met de TERGO UMS reachtrucks, die een hoog restdraagvermogen hebben, in de stellingen in het hoogbouwmagazijn weggezet. Met 118.000 palletplaatsen en 40.000 opslagplaatsen voor dozen met restvoorraden heeft Skechers hier een verwerkingscapaciteit van honderdduizenden schoenen per dag.

Multitasking tijdens het orderpicken

De TERGO UMS reachtrucks met een hoge restcapaciteit brengen de pallets naar de locatie in het smallegangen-hoogbouwmagazijn.

Skechers realiseert een hoge orderpicksnelheid via het zogenoemde multi-order-picking. Met behulp van de PPL laag niveau orderpickers en de OP middelhoog tot hoge orderpickers worden de schoenen voor verschillende klantorders gepickt. De hoge orderpickers gaan hiervoor in het 60 gangpaden tellende hoogbouwmagazijn tot wel 10 meter de hoogte in. De dozen worden hierna aan een automatische sorter doorgegeven die deze aan de afzonderlijke klantorders toewijst. Bij grotere bestellingen dient een shuttle als buffer totdat de volledige bestelling is samengesteld. In de verzendruimte eindigt het geautomatiseerde proces en nemen de andere trucks het weer over. Voor de verdeling van de verzendklare goederen naar de laadstations worden doorgaans UMS 2 ton reachtrucks ingezet. De talloze uitbreidingen van het EDC hebben tot gevolg dat er zowel aan de noord- als aan de zuidkant laaddocks aanwezig zijn. Voor het interne transport over de lange afstanden en het laden van de vrachtwagens worden meerijdende elektropallettrucks van het type PLP en PMR ingezet. Een deel van deze trucks is voorzien van extra lange vorken, zodat deze twee pallets tegelijkertijd kunnen transporteren, wel zo effectief.

Ordervolume bepaalt de omvang vloot

In de maanden januari tot maart en juni tot augustus draait het magazijn van Skechers op volle toeren – dan arriveren de nieuwe collecties. “in de eerste drie maanden van het jaar verwerken wij al 40 procent van ons totale jaarvolume”, legt Bart Geenen uit en voegt hieraan toe: “In deze arbeidsintensieve periode hebben wij meer intern transport trucks nodig dan anders.” Dankzij een flexibel model van lease-, huur- en kooptrucks is dit mogelijk. De huurtrucks worden in het hoogseizoen voor één tot drie maanden door Skechers naar behoefte ingezet, na deze periode worden ze geretourneerd. In het tussenseizoen werkt het schoenenbedrijf met het bestaande wagenpark dat is samengesteld uit koop en lease trucks. De laatstgenoemde worden door UniCarriers om de vijf jaar vervangen door nieuwe modellen, zodat Skechers altijd de beschikking heeft over een betrouwbare moderne vloot. Voor maximale inzet van de trucks is een servicecontract afgesloten. Alle afspraken voor het onderhoud en de reparatiewerkzaamheden zijn hierin vastgelegd, ook de periodieke veiligheidscontrole en kosten voor reparatieonderdelen zijn hiermee afgedekt. Op basis van het grote aantal machines is bij Skechers permanent een UniCarriers monteur aanwezig. Hij heeft in het EDC een eigen werkplaats tot zijn beschikking en een belangrijke voorraad aan reserveonderdelen. Hij kan hier de trucks inspecteren en direct repareren, zodat Skechers geen last heeft van uitval.

Veiligheid en ergonomie staan centraal

Met behulp van PPL-low level orderpickers en OP-orderpickers voor middelhoog tot hoog niveau worden de goederen voor verschillende klantorders gepickt.

Naast het prestatievermogen van de truck, vinden ze het bij Skechers belangrijk dat de chauffeurs over een goede werkplek beschikken. De chauffeurs en medewerkers worden bij de aanschaf van nieuwe trucks betrokken in de keuze, men hecht veel waarde aan een goede ergonomie en uitgebreide veiligheidsvoorzieningen. Om het ongevalrisico binnen de hectische bedrijfsactiviteiten te minimaliseren, is de maximale snelheid van de trucks begrensd tot 8 km/uur en is een deel voorzien van extra veiligheidsgordels. De hoog heffende orderpickers worden geleid door inductiegeleiding in de smalle gangpaden, zodat de chauffeur zich volledig kan concentreren op het orders verzamelen. Door de geïntegreerde hoogte kiezer kan snel naar het juiste palletniveau gestuurd worden en kunnen de pallet handelingen snel uitgevoerd worden. Op ergonomisch gebied profiteren de chauffeurs van Skechers van het feit dat zij hun UniCarriers trucks kunnen personaliseren: de stoel, besturingselementen en vloerhoogte kunnen exact op hun persoonlijke behoeften worden afgestemd. Het mini-stuurwiel in combinatie met de zwevende armleuning, die traploos naar voren en achteren kan worden verplaatst, geeft een ontspannen besturing waarbij de gewrichten en spieren worden ontzien.

Partnerschap voor de toekomst

Binnen het servicecontract zijn alle afspraken vastgelegd voor onderhouds- en reparatiewerkzaamheden. Er is permanent een UniCarriers monteur aanwezig bij Skechers.

Voor Skechers is UniCarriers niet alleen een intern transport leverancier, maar al 15 jaar een betrouwbare partner, op wiens advies het bedrijf voor talloze interne logistieke projecten vertrouwt. Op dit moment ondersteunt UniCarriers haar klant bij de implementatie van een nieuw batterij wisselsysteem. Hiervoor dienen o.a. de acculaadstations op strategisch gekozen punten te worden gecentraliseerd. Deze wijziging wordt doorgevoerd nadat de gebruiksgegevens en afgelegde routes van het intern transport grondig zijn geëvalueerd. “Natuurlijk zijn wij aangewezen op sterke magazijntrucks, anders zouden wij onze orders helemaal niet kunnen afhandelen”, aldus Bart Geenen. “Maar ook de hoge mate van flexibiliteit en creativiteit wanneer de bedrijfsactiviteiten vernieuwen of veranderen is bij ons van groot belang. UniCarriers kent ons bedrijf tot in detail en is in staat om ons gefundeerd te adviseren bij de optimalisatie van de logistieke processen. Dat is één van de redenen voor onze jarenlange, succesvolle samenwerking”, aldus de Director of Operations.

 

Tags:

Intralogistiek, UniCarriers

Copyright © 2024. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.