Jungheinrich verlegt grenzen met nieuwe elektrische trekker

Jungheinrich bevestigt haar reputatie als technisch marktleider met haar nieuwe 5-tons trekker. De elektrische EZS 350 legt de lat in het segment meerdere tredes hoger, stelt de fabrikant. Veiligheid en het gebruiksgemak profiteren. Dankzij fiscale regelingen kan de keuze voor een lithium-ion accu bovendien interessant zijn.

De nieuwe EZS 350 kan combinaties tot 5 ton voortbewegen. Met zijn krachtige AC-draaistroommotor bereikt de trekker daarbij een snelheid tot 8 km/uur. Zonder aanhangers is de snelheid begrensd op 12,5 km/uur. Tijdens regeneratief remmen wordt energie teruggewonnen.

Het vernieuwde, elektrische jetPILOT stuurwiel vervangt een zware dissel en zorgt ervoor dat de bestuurder met speels gemak de trekker kan bedienen. Eerder dit jaar won Jungheinrich een Red Dot Award met deze ergonomische besturing.

Ingesteld op het lichaamsgewicht

Het staplatform van de EZS 350 kan optioneel met 50 mm worden verlengd voor meer bewegingsruimte. Kanban-systemen (waarbij dollies worden aangeheven en min of meer ‘hangen’ in grotere aanhangers) kunnen zelfs op afstand worden bediend met de hef- en daalknoppen op het stuur. Het display geeft vervolgens aan of de dollies inderdaad aangeheven zijn.

Het optionele, extra ergonomische sta-platform is uniek: het kan op het gewicht van de bestuurder worden ingesteld en zorgt dan voor optimaal veercomfort. Zo worden trillingen tot maar liefst 17% verminderd. Ook de rugleuning kan optioneel worden versteld, aan de hand van de lengte van de bestuurder. Verder is een inklapbare zitting leverbaar voor het rijden over langere afstanden.

Schadeposten

Eén van de belangrijkste schadeposten bij trekker-combinaties, is het kantelen van één of enkele aanhangers. De nieuwe EZS 350 wordt daarom standaard uitgerust met een curveCONTROL veiligheidssysteem. Dat zorgt ervoor dat de rijsnelheid bij het insturen van een bocht automatisch wordt gereduceerd. Met de individueel aanpasbare rijprogramma’s kunnen rijsnelheid en acceleratie bovendien helemaal worden afgestemd op zaken zoals de vloeromstandigheden, de lengte van de combinatie en op de belading en het zwaartepunt van de aanhangers. Het zwaartepunt van de trekker zelf is verder geoptimaliseerd.

De optionele DayLED verlichting aan de voorzijde verhoogt de zichtbaarheid van de EZS 350. De lampen gaan automatisch branden zodra de trekker in beweging komt. Naar wens kan de DayLED verlichting ook worden aangevuld met Floor Spot. Zo worden omstanders nog nadrukkelijker gewaarschuwd voor de nadere trekker. De automatische, elektrische parkeerrem zorgt ervoor dat de combinatie niet onbedoeld in beweging kan komen.

Fiscaal voordeel

Kopers van een EZS 350 met lithium-ion techniek (optie) komen in aanmerking voor groot fiscaal voordeel. Middels de MIA-regeling mogen zij 36 procent van de investeringskosten van de EZS 350 aftrekken van de fiscale winst. Met de VAMIL-regeling kunnen ze bovendien zelf bepalen wanneer ze de investeringskosten afschrijven. Door vervroegd af te schrijven kan een liquiditeitsvoordeel worden gerealiseerd.

Lithium-ion techniek brengt als voordeel met zich mee dat de accu volledig onderhoudsvrij is. Lastige en storingsgevoelige klusjes als water bijvullen, zijn niet meer nodig. Lithium-ion accu’s hebben een hoger rendement en zijn ook beter in staat om geregenereerde energie op te nemen. Daardoor neemt het energieverbruik af. Ook heeft li-ion techniek als voordeel dat tussenladingen niet schadelijk zijn voor de accu.

Tags:

Elektrische trekker, EZS 350, Intralogistiek, Jungheinrich, Jungheinrich EZS 350, Li-ion, Lithium ion, Trekker

Copyright © 2024. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.