Wereldpremière voor de Linde Roadster met waterstofaandrijving

Linde Material Handling biedt met het Roadster-concept een unieke constructie met vele voordelen. Met de presentatie van een waterstofvariant is daar nu een veelbelovend energiesysteem aan toegevoegd.

De producent houdt zich al twee decennia bezig met de ontwikkeling van heftrucks op waterstof die in serie geproduceerd kunnen worden. “We waren in 1997 de eerste die zich intensief ging bezighouden met deze veelbelovende technologie en we hebben in 2010 de eerste apparaten opgenomen in de serieproductie”, vertelt Markus Weinberger, International Product Manager Energy Solutions bij Linde Material Handling.

Tegenwoordig claimt Linde het grootste aanbod aan trucks op waterstof in de markt te hebben. Circa 80 procent van alle modellen is te bestellen met deze energievariant.

Een slimme combinatie

De Linde Roadster met waterstofaandrijving combineert een bijzondere heftruck en een bijzonder energieconcept. De doordachte voertuig lay-out zorgt voor optimaal zicht, vooral doordat de A-stijl is weggelaten. Daardoor zijn de Roadster-versies van de elektrische Linde heftrucks E20 tot E35 met name geschikt voor logistieke en industriële omgevingen waar veel personeel op de werkvloer is.

“Omdat de Roadster vooral binnen optimaal gebruik maakt van zijn kwaliteiten, leek de combinatie met waterstoftechnologie ons ideaal”, vervolgt Weinberger. “Tijdens het gebruik wordt immers geen uitstoot gegenereerd.”

De energie wordt gewonnen uit een chemische reactie tussen zuurstof en waterstof. De stroom die zo geproduceerd wordt, komt terecht in een lithium-ion-batterij, die op zijn beurt weer de rij- en hefmotor voedt. De batterij dient tegelijkertijd ook als tussentijdse opslag voor teruggewonnen remenergie en als ‘vermogensreserve’ bij piekbelastingen. De restproducten van dit proces zijn alleen warmte en puur water. Het water wordt weggepompt wanneer er waterstof wordt bijgevuld. Zo’n complete tankbeurt duurt volgens Linde slechts drie minuten. Dat zorgt voor een maximale beschikbaarheid, met name bij intensieve inzet in meerdere shifts.

Hier zorgt het energiesysteem bovendien voor een continu werkvermogen. Omdat batterijwissels dankzij het eenvoudige, snelle en schone tankproces overbodig zijn geworden, is de waterstof-Roadster zelfs geschikt voor gebruik in sectoren waarin hygiëne cruciaal is, zoals de farmaceutische industrie of de levensmiddelenindustrie. Uiteraard speelt ook de factor zuinigheid een doorslaggevende rol.

“Onze onderzoeken en praktijktests laten zien dat waterstofsystemen economisch rendabel zijn bij een vloot met ongeveer 20 voertuigen of meer. Wanneer een bedrijf al een eigen waterstofinfrastructuur heeft, omdat er al waterstof nodig is voor de productie, dan wordt het concept financieel nog aantrekkelijker”, stelt Weinberger. “Daar komen nog allerlei milieuvoordelen bij. Denk bijvoorbeeld aan de levensduur van een waterstofaandrijving, die met circa 10.000 bedrijfsuren bijzonder lang is en aan de CO2-besparingen wanneer de geproduceerde waterstof afkomstig is uit hernieuwbare bronnen, zoals biogas of elektrolyse via zonne- en/of windenergie.”

Tags:

Alternatieve energie, Energiebron, Intralogistiek, Linde, Linde Material Handling, Linde Roadster, Roadster, Waterstof, Waterstoftechnologie

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.