Het Friese bakkersbedrijf Van der Meulen stapt over op een complete Toyota truckvloot. Daarnaast neemt Toyota Material Handling het onderhoud van de gehele vloot voor haar rekening. Hiermee breiden de partners hun samenwerking verder uit.
Van der Meulen is een Fries bakkersbedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in Melba toast, beschuit en roggebrood. Een vijfde deel van de omzet wordt verkocht onder het label ‘Van der Meulen’, het overgrote deel vindt zijn weg naar klanten in binnen- en buitenland via Private labels. De producten worden op 3 locaties in Friesland geproduceerd. “In twee van onze fabrieken draaien we van zondagavond tot zaterdagochtend in een 3 ploegendienst ”, vertelt inkoopmanager Wietze Zwerver. “En vanaf de zomer draaien we 6 dagen per week, en indien nodig 7 dagen.” Traditioneel is de afzetpiek van Van der Meulen in de weken rondom Kerstmis.
Van der Meulen kent een flinke groei in export de laatste jaren. “Dat heeft ons ertoe gebracht om ons inkoopbeleid op een aantal punten kritisch te bekijken”, verduidelijkt Zwerver. “Waar het lukt, streven we altijd naar lokale leveranciers, maar voor sommige aspecten zoals de intern transportvloot en de service activiteiten was dat niet afdoende.” Na een uitgebreid aanbestedingstraject viel de keuze op Toyota Material Handling.
Zwerver: “Wat ons hierbij echt is opgevallen is dat Toyota een duidelijk visie heeft in het vervangen van de truckvloot. Voor onze specifieke situatie hebben we een op maat gemaakt advies gekregen en dat is ons positief bevallen.” Zo is er in overleg bepaald om de vervanging per truck te bekijken. Dat resulteert erin dat niet alles in een keer vervangen hoeft te worden. Alle trucks hebben een service contract, dat geldt ook voor de bestaande truckvloot.
Met deze vernieuwde samenwerking wordt de total cost of ownership voor Van der Meulen een stuk overzichtelijker. Zwerver: “En omdat we de truckvloot nu gaan standaardiseren creëren we meer flexibiliteit. Dat maakt het voor de medewerkers ook praktischer en eenvoudiger.” In totaal omvat de truckvloot 8 elektrische heftrucks en 12 verschillende magazijntrucks zoals elektrische stapelaars en elektrische pallettrucks.
“Over de samenwerking met Toyota en de kwaliteit van de trucks en service zijn we zeker tevreden. Dankzij de effectieve service en het onderhoud is de overstap probleemloos verlopen. Die meerwaarde geeft ons de kans om ons volledig te richten op onze belangrijke kerntaken zoals productinnovatie en exportgroei”, besluit Zwerver.
Tags:
Intern transport, Intralogistiek, Tco, Total cost of ownership, Toyota, Toyota Material HandlingMet de ondertekening van een nieuw contract verlengen L...
Tijdens Logistica 2017 tonen de Scala's Move, Store, Pi...
SSI Schäfer was prominent aanwezig op de LogiMAT 2018 ...