Nieuwe coldstore geeft groeiambities Dayseaday vorm

Met de recente ingebruikname van een nieuw diepvriesmagazijn op Urk heeft Dayseaday haar groeiambities verder vormgegeven. Voor de noodzakelijke uitbreiding van haar intern transportvloot klopte de im- en exporteur van verse en diepgevroren vis aan bij UniCarriers, dat als enige aanbieder in staat bleek om aan alle wensen en eisen te voldoen.

Onlangs nam Dayseaday op Urk een nieuwe, 1.500 m2 tellende diepvriescel en een nieuwe distributiehal (1.250 m2) in gebruik. Met de nieuwbouw wist het bedrijf het aantal palletplaatsen uit te breiden van 2.200 naar bijna 7.000 palletplaatsen.
“Die uitbreiding was broodnodig”, geeft managing director Henk van Veen aan. “Mede als gevolg van diverse overnames zijn we de afgelopen jaren flink gegroeid. Soms met wel 20 tot 25 procent per jaar. Zeker de afgelopen 4 à 5 jaar was de groei stormachtig. Daardoor dreigden we uit ons jasje te groeien.”

Uniek en energiezuinigdayseaday-7

Om de opslagdichtheid zo hoog mogelijk te houden, wordt in de nieuwe diepvriescel gewerkt met automatisch verrijdbare stellingen. “Zeker in een vrieshuis zijn kubieke meters kostbaar. Met deze stellingen weten we de beschikbare ruimte optimaal te benutten en de benodigde energie te beperken”, licht Van Veen toe.
Uit energieoogpunt werd bovendien een nieuw en voor de sector uniek concept geïnstalleerd, dat ervoor zorgt dat de binnenkomende vis snel, efficiënt én energiezuinig wordt ingeslagen. Daarbij maakt Dayseaday gebruik van twee transportbanen, die beide via een sluis naar de vriescel lopen. Nadat de geloste pallets op een rollenbaan zijn geplaatst, gaat de eerste snelroldeur van de sluis open en rollen de pallets automatisch naar binnen. Zodra de pallets in de sluis zijn en de eerste snelroldeur gesloten is, opent de tweede snelroldeur en vervolgen de pallets hun route over een kettingbaan in de vriescel. Beide kettingbanen hebben een buffercapaciteit van 20 pallets.
“Dankzij dit concept hoeft de grote snelroldeur naar de vriescel niet continu te worden geopend en besparen we een hoop kosten”, weet Van Veen. De besparing bedraagt volgens hem al gauw zo’n 10 tot 20 procent.

Hefhoogte, doorrijhoogte én restcapaciteitdayseaday-4

Voor het intern transport in het nieuwe vrieshuis leverde UniCarriers twee reachtrucks, type UMS en UHX, in coldstore uitvoering. Beide nieuwkomers hebben een hefcapaciteit van 2 ton en zijn inzetbaar bij temperaturen tot wel -35 ºC.
De UHX200 is de heavy duty lijn uit het UniCarriers gamma. Deze reachtruck is bij Dayseaday uitgevoerd met een driedelige mast met vrije heffing en een hefhoogte van 11.600 mm (de hoogst heffende mast op Urk). Op maximale hefhoogte heeft de truck nog een restcapaciteit van 1.700 kg.
“UniCarriers bleek als enige in staat om te voldoen aan onze wensen en eisen”, licht Van Veen de keuze toe. “Daarbij was, naast de hefhoogte en het restdraagvermogen op maximale hoogte, de doorrijhoogte essentieel. De snelroldeur naar onze nieuwe vriescel is – wederom vanwege energiebesparing – niet hoger dan vijf meter. Dankzij de driedelige vrije heffingsmast is dat voor deze truck geen beperking.”

Comfortabel en ergonomisch

Ook de chauffeurs van Dayseaday werden betrokken bij de keuze. “We hadden al één UniCarriers reachtruck in onze vloot”, vertelt reachtruckchauffeur Sijmen Romkes. “Daarvan wisten we dat de ergonomie super is. Deze nieuwe trucks onderstrepen dat nog een keer. De cabine is comfortabel, ruim en de werkplek is volledig instelbaar naar het postuur van de chauffeur. Verder zijn de trucks wendbaar en hebben ze een plezierig en voorspelbaar dayseaday-3rijgedrag. Ook de bediening via de joystick werkt heel plezierig. In het begin was het heel even wennen, maar ik zou nu niet anders meer willen.”

Optimaal zicht

Over het zicht op last en werkomgeving is Romkes eveneens zeer te spreken: “Ondanks de cabine heb je als chauffeur uitstekend zicht rondom. Daardoor wordt je niet beperkt in je werkzaamheden en blijven zowel productiviteit als veiligheid op het gewenste niveau.” De reachtrucks zijn bovendien voorzien van een uitgebreid camerasysteem. Daarbij is niet alleen een camera op het vorkenbord geplaatst, voor een goed zicht op vorkniveau. Op verzoek van de chauffeurs zijn tevens aan weerskanten van het lastrek camera’s gemonteerd. “Dankzij die camera’s kunnen we controleren of naastliggende pallets niet worden meegetild of geraakt. De kans op onveilige situaties of ongelukken neemt zo verder af”, geeft Romkes aan.

Maximale inzetbaarheid

Voor een optimale inzetbaarheid in de vrieskou zijn de reachtrucks uitgerust met een maximale batterijcapaciteit (930Ah/48V). “Dankzij die hoge capaciteit hebben we ook maar één wisselaccu nodig voor alle reachtrucks”, vult Van Veen aan. “Zo konden we onnodige investeringen voorkomen, blijft stilstand tot een absoluut minimum beperkt en kunnen we toch altijd blijven doorwerken.”
De nieuwe trucks zijn door Dayseaday gekocht inclusief onderhoudscontract, waarbij UniCarriers twee keer per jaar het preventief onderhoud verzorgt. Bij onverhoopte storingen is een vaste servicemonteur snel ter plaatse om een maximale inzetbaarheid te waarborgen.

Tags:

Cold store, Intern transport, Intralogistiek, Reachtruck, Reachtrucks, UniCarriers, Vrieshuis

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.