STILL onthult eigen brandstofcel en C-Line strategie

Making Intralogistics Smart Together

Onder het motto Making Intralogistics Smart Together haalde STILL deze herfst een groot aantal Europese klanten en vakpers naar Hamburg. In de STILL Arena gaf de fabrikant haar visie op de nabije toekomst. En passant toonde STILL ook enkele nieuwe ontwikkelingen. Geheel volgens STILL-traditie was de boodschap ook verpakt in een smakelijk show.

STILL lichtte haar visie toe via vijf thema’s: Energie, Producten, Automatisering, Services en Circulariteit.

Bij Producten stond onder andere de compacte opvolger van de RX50 in de spotlights, de driewieler RXE 10-16C. De meeste nadruk legde STILL echter op de keuze om naast de Xcellence lijn RXE trucks voortaan ook de Classic lijn te brengen. Trucks die prima volstaan voor een lichte tot matige intensieve inzet. Ze zijn eenvoudiger van opzet en daardoor tot zo’n 30% gunstiger in prijs.

Deze C-strategie zien we bij magazijn- en heftrucks, maar ook binnen de automatisering en energieconcepten, twee van de andere thema’s. Bij automatisering maakt STILL onderscheid tussen Green en Brown Field projecten. Bij Green Field projecten waar optimalisatie vanaf de start makkelijker mogelijk is, zijn de oplossingen voor horizontaal transport prima mogelijk met een ACH AMR. Bij Brown Field projecten, ofwel reeds bestaande situaties, is een veel intelligentere automatisering noodzakelijk en daar wordt de zelflerende AXH ingezet.

Energie hot topic

Bij Energie, misschien het de boeiendste thema in Hamburg, toonde STILL haar eigen brandstofcel. Deze komt vanaf volgend jaar op de markt voor de 24V magazijntrucks. Per tanklading waterstof rijden de truck 8 uur. De brandstofcel zorgt voor een continue stroomtoevoer naar de 3 kW li-ion accu, want die in noodzakelijk voor de piekbelastingen bij acceleratie en het regenereren van de remenergie.

Brandstoftechnologie gaat een grote rol spelen, zo voorspelt STILL, maar tot het zover is zet de fabrikant volop in op Lithium-Ion accu’s. Ook hierbij maken ze onderscheid tussen Xcellence en Classic accu’s. In de Classic li-ion accu’s zit celtechniek die minder hoge eisen stelt aan laadsnelheid en temperatuurbereik dan de Xcellence lijn. De truckinzet is minder intensief en daarmee kan de prijs tot 30% lager zijn. Heel interessant om over te stappen naar li-ion techniek.

Of het nu om X- of C-lijn of zelfs loodzuur accu’s gaat, piekbelastingen bij het laden moet je vermijden omdat die bepalend zijn voor de kostenstructuur van het energiecontract. Daarom ontwikkelde STILL Smart laders die onderling communiceren via het Smart Energy Systeem om de noodzakelijke laadenergie zo goed mogelijk af te stemmen en te verdelen.

Smart Services

Smart zien we ook terug bij Services, waar STILL nu ook andere merken kan opnemen in haar NeXXt Fleet Management systeem. Hiermee worden klanten met grote, gemengde vloten beter ontzorgd en kan je vanaf een centrale overview positie beter advies geven over optimalisatie.

Tot slot stond ook circulariteit op het programma via de conceptstudie van de nieuw te ontwikkelen RXE 20 heftruck. Die strategie is gebaseerd op het vermijden van afval en het recyclen van grondstoffen op alle gebieden die te maken hebben met het produceren, inzetten en recyclen van een STILL-product. De in de studie geplande CO2-besparingen zijn veelbelovend: 15% in de supply chain, 50% in de productie en 25% in het gebruik.

Het is duidelijk dat Making Intralogistics Smart Together met zekerheid wordt vervolgd.

Tags:

Automatisering, Energie, Intralogistiek, Service, Still

Copyright © 2022. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.