12 Leveranciers bereiken finale IFOY AWARD 2022

14 producten en oplossingen van 12 intralogistieke leveranciers zijn genomineerd voor de IFOY AWARD 2022. Alle genomineerden zullen eind maart de IFOY-audit ondergaan op het terrein van Messe Dortmund.

De finalisten voor de wereldwijde IFOY AWARD 2022 (International Intralogistics and Forklift Truck of the Year) zijn bekend. De juryleden laten 14 producten en oplossingen van 12 fabrikanten toe tot de wedstrijd voor de meest innovatieve intralogistieke producten en oplossingen uit een totaal deelnemersveld van 29 in de tiende editie van de competitie. “De genomineerden weerspiegelen waar het in de toekomst met de intralogistiek naartoe gaat: naast vorkheftrucks en magazijntechnologie spelen geautomatiseerde, geïntegreerde oplossingen, software en autonome mobiele robots (AMR) voor high-performance magazijnen een belangrijke rol. De finaleronde met internationale topfinalisten wordt spannend”, aldus Anita Würmser, voorzitster van de IFOY-jury.

De intralogistieke specialisten Cargotec Engineering, Jungheinrich, Locus Robotics, Magment, NAiSE, Noyes Technologies, robominds, SICK, SSI SCHÄFER, STILL, stow robotics en SYNAOS maken kans op een van de awards.

Het bedrijf Cargotec Engineering uit Ierland mag in 2022 meedoen aan de finale met de MOFFETT E5 25.4 NX. Deze nieuwste toevoeging aan de serie volledig elektrische meeneemheftrucks maakt deel uit van de tweede generatie van ’s werelds eerste volledig elektrische meeneemheftruck. De truck is ook verkrijgbaar met vierwegbesturing (multidirectioneel). Zijn belangrijkste voordeel past in deze tijd: emissievrije leveringen aan klanten mogelijk maken.

 

Jungheinrich heeft twee finaleplaatsen bemachtigd. In de magazijntechniek gaat het bedrijf naar de eindronde met de elektrische hoogheffende ERD 220i pallettruck. Dankzij het lithium-ion batterijconcept zijn de afmetingen van de dubbeldekstruck ultracompact en is het gelijktijdige transport van twee pallets mogelijk. Naast slimme functies die het dagelijkse werk gemakkelijker maken, biedt het vaste platform een hoge zijdelingse bescherming van drie kanten en veel ruimte voor de bestuurder.

De jury gaf ook de EKS 215a van Jungheinrich groen licht. De onbemande truck, met een hefhoogte van maximaal zes meter, is de eerste AGV van het bedrijf die is ontwikkeld voor puur geautomatiseerd gebruik in logistiek en productie. Het geïntegreerde veiligheidsconcept maakt een probleemloos gebruik mogelijk in voorraadomgevingen waar ook handmatig verkeer plaatsvindt. Jungheinrich ontwikkelde tevens een 24-volt energieconcept met automatische oplaadfunctie.

 

De Amerikaanse fabrikant Locus Robotics heeft met zijn Locus Robotics AMR Solution de eindronde in Dortmund bereikt. De oplossing bestaat uit een platform dat gebruik maakt van eigen optimalisatiealgoritmen en real-time operationele prestatiegegevens om werknemers en AMR’s te coördineren. Volgens de fabrikant behalen klanten binnen zes tot acht maanden een return on investment (ROI) en een twee- tot verdrievoudiging van de productiviteit via het Robots-as-a-Service (RaaS) model.

Start-up Magment bereikte de finale met dynamisch draadloos opladen voor intralogistieke voertuigen. Het bedrijf ontwikkelde een draadloze oplaadinfrastructuur voor de elektrificatie van industriële vloeren. Op basis van het gepatenteerde magnetiseerbare beton in combinatie met speciale wikkel- en giettechnologieën worden robuuste inductieve laadplaten geproduceerd die verliesvrij opladen tijdens het rijden mogelijk maken. Hierdoor worden de laadpauzes van trucks verminderd of zelfs geëlimineerd.

Ook genomineerd als start-up was NAiSE TRAFFIC, een producentonafhankelijke software voor verkeers- en orderbeheer van NAiSE. Het elementaire kenmerk van deze toepassing is dat het gepatenteerde lokalisatienetwerk (NAiSE RTLS) de hele operatie – d.w.z. alle personen en voertuigen in het magazijn – betrekt bij de verkeerscontrole en -analyse, en zo zorgt voor een efficiëntere en veiligere materiaalstroom.

De derde start-up in de finale heet Noyes Technologies. Met NoyesStorage lanceerde het bedrijf het eerste robotica-aangedreven, ultradichte, geautomatiseerde en uiterst flexibele nano-logistieke systeem voor stadslogistiek. Het doel is om complexe problemen duurzaam op te lossen door middel van eenvoudige benaderingen. Daartoe wordt de technologie gereduceerd tot het noodzakelijke en wordt aandacht besteed aan een hoge mate van standaardisering. Dankzij de modulaire opbouw kunnen ruimtes van slechts tien vierkante meter voor het systeem worden gebruikt.

Het bedrijf robominds staat in de finale met het op AI gebaseerde robobrain.NEUROS (Neural Robotic Operating System) – een geïndustrialiseerd besturingssysteem voor intelligente robotica. Het credo van de roboticaspecialisten is: parametriseren en configureren in plaats van programmeren. Het basisprincipe: op het geïndustrialiseerde besturingssysteem wordt elke functie van de robotcomponenten een vaardigheid, d.w.z. een toepassing – eenvoudig te verkrijgen via de robominds Skill Store, individueel aanpasbaar of zelf te ontwikkelen dankzij de robominds Skill SDK.

De jury nomineerde sensorspecialist SICK met PACS (PAllet Classification System), een op Deep Learning gebaseerd palletidentificatiesysteem. Aanleiding voor de ontwikkeling was de uitdaging van een klant dat medewerkers in de goederenontvangst handmatig moeten bepalen of binnenkomende pallets tot een palletpool behoren en een statiegeld hebben. Met de nieuwe oplossing kunnen gebruikers dit voorheen handmatige proces eenvoudig automatiseren op basis van een modulaire kit van hardware en software.

 

SSI SCHÄFER drong met het IKEA-project Flat Pack Picking door tot de eindronde. Met Flat Pack Picking biedt de fabrikant een geautomatiseerde en kant-en-klare systeemoplossing voor het efficiënt en volumegeoptimaliseerd palletiseren van volumineuze artikelen die kenmerkend zijn voor de meubelhandel. De orderverzamelmodule met portaalrobots maakt een efficiënte behandeling van een heterogeen assortiment artikelen mogelijk en wordt gekenmerkt door een hoge schaalbaarheid.

 

In dezelfde categorie is STILL in de running voor een trofee met de automatische magazijnuitbreiding bij Hase Safety Workwear. Het bedrijf uit Hamburg breidde de faciliteit uit tot een totaal van 10.000 palletplaatsen. Tegelijkertijd werden bestaande STILL-industrietrucks vervangen door geautomatiseerde en krachtigere trucks met telescoopvorken. Ook geoptimaliseerde rijwegen droegen bij aan de prestatieverhoging.

 

STILL schreef zich ook met succes in voor de categorie Special of the Year met DSR (Descend Speed Regulation). Dit is een drietraps assistentiesysteem voor aanhangers en trekkers dat het de chauffeur gemakkelijker maakt om veilig te werken – vooral met zware opleggers. Het systeem regelt – handmatig of automatisch – de snelheid van het voertuig tot een waarde die bescherming kan bieden tegen gevaarlijke situaties.

 

Met e.scala zit stow robotics, onderdeel van de Belgische stow Group, in de eindronde. Het gaat om een gestandaardiseerd, op robots gebaseerd opslag- en goods to person orderverzamelsysteem voor kleine en middelgrote toepassingen. Met een robot die driedimensionaal in een kubus beweegt via rails en een gepatenteerd hellingbaansysteem, vervangt het alle klassieke componenten van een geautomatiseerd opslagsysteem. Dit maakt een realisatietijd van slechts drie maanden mogelijk. Verdere voordelen: een lage investering en lage bedrijfskosten.

SYNAOS kijkt ook uit naar de finale met zijn SYNAOS IMS – een oplossing voor voertuiglokalisatie. Hiermee kan de positie van handmatig bestuurde industriële trucks worden weergegeven – onder andere dankzij een sensorkit met camera. SYNAOS gebruikt hiervoor state-of-the-art computervisietechnologie voor zijn nauwkeurige en robuuste volgsysteem, dat eenvoudig kan worden geïnstalleerd en opgeschaald. In plaats van UWB of LIDAR wordt de uit de robotica bekende Visual Odometry-technologie gebruikt.

IFOY TEST DAYS

De 26-koppige jury uit 20 landen zal de beslissingen nemen na de IFOY TEST DAYS van 18 tot 23 maart op het terrein van Messe Dortmund. In hal 3 zullen alle finalisten de IFOY-audit in drie fasen doorlopen. In de IFOY-test bepalen deskundigen de kerncijfers van de finalisten in een gestandaardiseerde procedure. In de IFOY-innovatiecheck beoordelen wetenschappers de innovatieve waarde van de genomineerde apparaten en oplossingen. De innovatiecheck wordt uitgevoerd door specialisten van het Fraunhofer-instituut voor materiaalstroom en logistiek (IML), de leerstoel voor technische logistiek van de universiteit van Dresden en de leerstoel voor materiaalbehandeling, materiaalstroom en logistiek (fml) van de technische universiteit van München. Voor het eerst maakt ook een deskundige van het Fraunhofer-instituut voor productietechniek en automatisering (IPA) deel uit van het onderzoeksteam. Aan het einde van de IFOY TEST DAYS reizen juryleden uit alle continenten naar het Ruhrgebied om de genomineerden ter plaatse te testen of te inspecteren.

De internationale jury bestaat uit vakjournalisten van toonaangevende logistieke media. Er wordt onder andere gekeken naar innovatiewaarde, technologie, ergonomie en handling, veiligheid, verkoopbaarheid, design en voordelen voor de klant, maar ook naar economische efficiëntie en duurzaamheid. Een belangrijk uitgangspunt is dat de finalisten niet met elkaar worden vergeleken in hun respectieve categorieën, maar met hun concurrenten op de markt.

De awards worden op 30 juni uitgereikt. Details over de locatie zullen binnenkort worden bekendgemaakt. Tot die tijd blijft de uitslag geheim – zowel voor de finalisten als voor het publiek.

TESTCAMP INSTRALOGISTICS

Niet alleen de juryleden krijgen de kans om de finalisten ter plaatse te testen, maar ook intralogistieke besluitvormers uit de industrie, handel en logistieke dienstverlening. Onder het motto “Spot on Innovation and Business” staat het TEST CAMP INTRALOGISTICS met de IFOY-finalisten, IFOY-partners en internationaal gerenommeerde fabrikanten als 2G-Plus event open voor een beperkt aantal B2B-vakbezoekers. Het duurzame, innovatieve evenement werd uitgebreid van twee naar drie dagen om de deelnemers nog meer tijd te bieden voor proefritten en intensieve technische gesprekken met vertegenwoordigers van bedrijven. Tussen 21 en 23 maart kunnen de gasten niet alleen deelnemen aan begeleide highlight-rondleidingen. Voor het eerst zullen er ook paneldiscussies plaatsvinden over de trendthema’s innovatiemanagement, intralogistiek 4.0 en VDA 5050, met bekende leidinggevenden uit de logistieke en intralogistieke sector. De VDMA bereidt ook een nieuwe editie voor van de live test van de VDA 5050 communicatie-interface als onderdeel van de AGV Mesh-Up.

Tags:

Cargotec Engineering, IFOY, IFOY Award, IFOY Awards, IFOY AWARDS 2022, Intralogistics, Intralogistiek, Jungheinrich, Locus Robotics, Magment, NAiSE, Noyes Technologies, Robominds, Sick, SSI Schäfer, Still, Stow robotics, SYANOS

Copyright © 2022. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.