Standaard Still RX60 wordt vonkvrije EX-truck

Zeven RX60 elektrotrucks van Still zijn vonk- en explosie veilig gemaakt. Dat was nodig omdat de trucks aan de slag gaan bij afvalverwerker ATM in Moerdijk. Daar moeten ze voldoen aan de richtlijnen voor apparaten die gebruikt worden in explosiegevaarlijke situaties (ATEX).

De trucks worden ingezet in de nieuwe OVA, Opslagvoorziening Verpakt Afval die verrijst op het ATM-terrein. Explosiegevaar is hier wel een risico. De nieuwe OVA-loods is geen open ruimte, maar een omsloten opslag zonder deuren.  Verfresten, lijmen, harsen, vetten en oliën worden hier in vaten en containers aangeleverd, opgeslagen en verwerkt.

Van diesel naar elektrisch

In deze omstandigheden wil ATM hier niet met dieseltrucks rijden. Daarom kocht ATM zeven stuks Still RX60 vierwiel heftrucks, vijf 2,5 tonners en twee 3,5 tonners.  Ook deze standaard elektrotrucks voldoen niet aan de ATEX-richtlijnen voor explosiegevaarlijke omgevingen. Daarom zijn de elektrische RX60’s sterk aangepast. De 2,5 tons trucks zijn aangepast voor het rijden binnen de ATEX-zone 2. De twee 3,5 tons zijn extra beveiligd voor werken in ATEX-zone 1.

Alles geregeld

De aanpassing gebeurde door ATM en Still in samenwerking met ombouwspecialist Miretti en met Durwen, leverancier van voorzetapparatuur. Standaard trucks vertrokken vanaf de fabriek in Hannover naar Miretti in Italie. Na de aanpassing kregen de trucks alle benodigde certificeringen en afgedekte productaansprakelijkheid. Daarna kon ATM de trucks in bedrijf nemen.

Van standaard truck naar EX-truck:

Aanpassing truck basis

De standaard truck krijgt de volgende aanpassingen:
– geleidende banden die statische elektriciteit afvoeren;
– geaarde batterijtrog;
– pneumatische voetbediende claxon;
– antistatische verflaag op kunststof plaatdelen die statische elektriciteit opbouwen (indien nodig);

Aanpassing vorkenbord

Fabrikant Durwen levert roterende vorkenklemmen met explosie beveiliging:
– vorken zijn rvs-bekleed zodat ze geen vonken maken als ze over vloer of andere materialen schrapen;
– de vorkenklemmen hebben een directe wormwiel aandrijving;
– Slot & Key Technology vangt zijdelingse klemkrachten op;

Voorkomen van ontstekingsbronnen

Vonken, statische elektriciteit, elektromagnetische golven, zwerfstromen en andere ontstekingsbronnen worden voorkomen of uitgeschakeld:
– warme oppervlakken zijn beveiligd;
– schakelaars en controlers zijn vonk- en hittevrij gemaakt
– elektrische componenten als werklampen en flitslichten zijn in een drukvaste behuizing geplaatst. Zo komen er geen vonken vrij en dringen geen explosieve gassen binnen. Ook elektrische schakelaars en verbindingen zijn ingekapseld.

 Chauffeurs positief over nieuwe elektrotrucks

Heftruckchauffeurs bij ATM hadden hun twijfels toen ze hun dieseltrucks moesten inruilen voor elektrische trucks. Nu zijn ze enthousiast over de nieuwe RX60’s. De chauffeurs vreesden dat de elektrische trucks minder zouden presteren. Nu merken ze dat ze minstens even veel werk verzetten. Ook zijn ze positief over het stille motorgeluid, de geringe trillingen en de vloeiende rijeigenschappen van de elektrische Still trucks.
Ook het wisselen van de baterijen voor het werken in twee ploegen pakt in de praktijk goed uit. De 2,5 tonners hebben elk een eigen wisselbatterij, de 3,5 tonners delen samen één wisselbatterij.

Tags:

ATEX, ATM, Durwen, Explosiebeveiliging, Geleidende banden, Miretti, RX60, Still, Still Benelux, Vorkenklemmen

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.