17 Innovaties halen finale IFOY Awards 2024

De IFOY-organisatie heeft de nominaties voor de IFOY Award 2024 bekendgemaakt en opnieuw een moeilijke selectie gemaakt. Uit een veld van 35 bedrijven kwalificeerden 15 intralogistieke aanbieders uit zes landen zich voor de finale, met in totaal 17 innovaties. Onder de finalisten zijn vier start-ups.

De intralogistieke specialisten AGILOX, Crown, GLOBE Fuel Cell Systems, HWArobotics, Innok Robotics, Jungheinrich, MEYSENS, RAVAS, SAFELOG, SSI SCHÄFER en STILL maken kans op een van de internationaal felbegeerde trofeeën. BOX ID Systems, Brightpick, CIP Mobility en CYBRID staan in de finale van de “IFOY Start-up of the Year” spin-off award.

“De nominatieronde was uitzonderlijk zwaar. Meer dan de helft van de kandidaten heeft de eindronde niet gehaald”, zegt Anita Würmser, voorzitter van de IFOY-jury. De uiteindelijke finalisten weerspiegelen volgens haar de megatrends van deze tijd: “Te beginnen met steeds geavanceerdere magazijntechnologie en uit te breiden naar de inmiddels indrukwekkende reeks toepassingen van mobiele robotica en AI tot zeer innovatieve componenten en steeds complexere klantprojecten. Efficiëntie, schaalbaarheid en gereedheid voor de toekomst zijn veelgevraagd en de IFOY Audit zal laten zien wie de voorsprong heeft.” Würmser verwacht een stevig debat tijdens de jurysessies om de zes winnende trofeeën te bepalen.

Drie geïntegreerde klantoplossingen

Voor het eerst in twee jaar wordt er weer een prijs uitgereikt in de categorie Integrated Customer Solutions. De categorie belooft bijzonder spannend te worden, aangezien grote namen en baanbrekende automatiseringsprojecten in de finale staan.

Met de AGILOX-vloot bij BMW stuurt de jury een vlaggenschipproject op het gebied van bevoorrading met mobiele robots voor de automobielsector naar de finale. Sinds eind 2023 bevoorraden 27 AGILOX ONE’s de werkstations in de BMW-fabriek in Regensburg met onderdelen voor de carrosserie. In een gemiddelde week verwerkt de vloot ongeveer 2.624 ton volle en lege containers in gemengd verkeer met voetgangers, vorkheftrucks en sleeptreinen, waarbij ongeveer 3.294 kilometer wordt afgelegd.

Ook het ultramoderne productiecentrum voor cosmetische producten van Beiersdorf dingt mee naar de Award. Dit centrum werd ontwikkeld door Still, als onderdeel van een geïntegreerd productie- en magazijnsysteem. Het greenfield project in de buurt van Leipzig wordt gerealiseerd als leasemodel en wordt beschouwd als een mijlpaal op het gebied van innovatieve intralogistiek in de farmaceutische industrie. Er wordt gebruik gemaakt van volledig geautomatiseerde en handmatige apparatuur, mobiele en stationaire componenten. In totaal zijn er 25 voertuigen in gebruik, evenals een stellingsysteem met meer dan 9.700 opslaglocaties en een hoogte van 12,7 meter. Daarnaast is er meer dan 180 meter transportbandtechnologie geïnstalleerd. Een van de speciale kenmerken is een geavanceerd energiesysteem voor 24/7 bedrijf.

De mobiele transportrobots van SAFELOG bij Mercedes Factory 46 zijn de derde finalist in deze categorie. Bij het ombouwen van de assemblagehal lag de focus op netwerken en transparantie van intralogistieke toeleveringsprocessen in de hele toeleveringsketen. Pick-by-light systemen en een vloot van 350 AGV’s van de Duitse robotspecialisten worden gebruikt om onderdelen te verzamelen en naar de productielijnen te transporteren. Een gezamenlijk ontwikkeld real-time monitoringsysteem controleert de status. Uitgerust met hun eigen intelligentie kunnen de AGV’s zelfstandig beslissingen nemen, terwijl het mastercontrolesysteem van Mercedes het op kritieke punten overneemt.

Twee magazijntrucks

De nieuw ontwikkelde ESR 1200 van Crown, met een hefcapaciteit van twee ton en een hefhoogte van 14,2 meter, doet een gooi naar de Award in de categorie Warehouse Trucks. De reachtruck maakt indruk met zijn holistische benadering van duurzaamheid en productiviteit, en biedt onder andere een nieuw mastontwerp voor meer stabiliteit en zichtbaarheid.

Met de EJC 112i van Jungheinrich stuurt de jury een universeel inzetbare lithium-ion stapelaar met een hefvermogen tot 1,2 ton en een hefhoogte van 4,7 meter de race in. In het traditioneel zeer competitieve instapsegment belooft de compacte allrounder nieuwe normen te stellen op het gebied van compactheid, prestaties en hydraulisch vermogen. Zijn kenmerken: kleinere afmetingen aan de voorkant, hoge energiedichtheid en hoge restcapaciteit.

Drie mobiele robots

In de categorie Mobile Robots haalden drie oplossingen de finale.

De INDUROS autonome transportrobot van Innok Robotics, voor ladingen tot 700 kilogram, kan zowel buiten als binnen worden ingezet, ongeacht weers- en bodemomstandigheden. De robot koppelt en ontkoppelt trailers autonoom en een moderne webbrowser volstaat om hem te bedienen. Hybride navigatie met behulp van lidar of GPS selecteert automatisch en zonder onderbrekingen de beste vorm van navigatie en sensortechnologie. Markeringen op het terrein, vaste punten of inductielussen in de vloer zijn niet nodig.

Ook de SOTO van Jungheinrich dingt mee naar de Award; met een nieuw grijperconcept en de industriële communicatiestandaard VDA 5050 voor gebruik in gemengde vloten. De volledig autonome mobiele robot pakt kleine ladingdragers op en plaatst ze in doorrolstellingen op productie- en assemblagelijnen. De robot kan tot 24 kleine ladingdragers van verschillende afmetingen tegelijk transporteren, waardoor de capaciteit vertienvoudigd kan worden en de productiesnelheid met 60 procent stijgt.

In de finale staat ook de eerste geautomatiseerde STILL EXV iGo serietruck. De mogelijkheid om de truck stand-alone of in gemengd bedrijf te gebruiken, parallel aan handmatig bediende trucks, of om indien nodig over te schakelen op handmatige bediening, maakt de robuuste magazijnhulp een slimme deuropener naar de wereld van geautomatiseerde magazijnprocessen, met name voor bedrijven met kleinere wagenparken en weinig tot geen ervaring met automatisering.

Twee stationaire robots

HWArobotics uit Singapore, heeft de finale bereikt met zijn SLS600 3D-shuttle robotsysteem, voor ladingen tot 50 kilogram. Of het nu shuttles zijn met variabele of vaste afmetingen, bidirectionele of 3D-shuttlerobots, ze delen allemaal dezelfde rail, kunnen van gangpad wisselen of naar verschillende niveaus gaan met behulp van een lift. SLS600 belooft tot 50 procent lagere kosten, vooral bij het aanpassen van bestaande magazijnen.

SSI Piece Picking van SSI Schäfer is een robotcel voor het voorheen dure en arbeidsintensieve orderverzamelen van afzonderlijke artikelen. De veelzijdige systeemoplossing, inclusief software, is ontworpen voor maximale precisie en biedt geavanceerde functies zoals pick-and-place, objectherkenning met behulp van kunstmatige intelligentie, gepatenteerde grijppuntbepaling en productvriendelijke handling. De toepassing, die tot 1.200 picks per uur haalt, is bijzonder geschikt voor langzaam en middelzwaar transport en kan intelligent worden gecombineerd met transportband- en shuttlesystemen.

Drie Specials of the Year

Het zijn vaak de slimme details die het verschil maken. Drie van deze game changers strijden in de categorie Special of the Year.

De geavanceerde iCP Carriage Plate Scale met Weighing in Motion Technology van de Nederlandse fabrikant Ravas maakt een einde aan weegstops en onderbrekingen tijdens het rijden. Wanneer de chauffeur de pallet oppakt, start het meetproces automatisch. Tijdens de rit wordt het gewicht van de pallet bepaald en indien nodig kunnen de gegevens naar het systeem worden gestuurd voor tracking en registratie. De gewichtsgegevens kunnen worden overgebracht naar elk ERP of WMS en worden gebruikt voor facturering op basis van gewicht.

Ook gekwalificeerd voor de IFOY-finale is GLOBE Fuel Cell Systems met het GLOBE XLP80 brandstofcelaggregaat op waterstof, voor gebruik in vorkheftrucks van 2,5 tot vijf ton. Het belangrijkste voordeel is de kwaliteit volgens automobielnormen. Bovendien sturen talloze sensoren gegevens naar de GLOBE DataCore cloud, die beschikbaar is voor klanten voor uitgebreide rapporten en diensten.

’s Werelds eerste 3D ultrasone sensor Toposens ECHO ONE van Meysens, bootst de echolocatietechnologie van een vleermuis na en belooft een revolutie in het vermijden van botsingen voor mobiele robots. In tegenstelling tot sensortechnologieën zoals lidar of camera’s, die kunnen worden beïnvloed door lichtomstandigheden, reflecties en weersomstandigheden, gebruikt de akoestische ECHO ONE ultrasone golven om zijn omgeving nauwkeurig te detecteren, zelfs wanneer optische sensoren hun grenzen bereiken.

Vier start-ups

In de traditioneel breed opgezette IFOY Spin-off Award Start-up of the Year heeft de jury vier finalisten geselecteerd.

Een go is gegeven aan de BOX ID ProcessGuard realtime scanoplossing voor het verzenden van goederen in de distributielogistiek van de start-up BOX ID Systems is een van de finalisten. Dankzij de innovatieve IoT-benadering maakt het systeem foutloos picken mogelijk en optimaliseert het de cycli van transportcontainers. De oplossing kan in realtime worden gekoppeld aan ERP/EWM-systemen voor actuele vergelijkingen en belooft enorme besparingen.

De gepatenteerde Brightpick Autopicker is een autonome mobiele robot die orders direct in de gangpaden van het magazijn verzamelt en consolideert. In tegenstelling tot andere fulfillmentrobots hoeft de AI-gebaseerde Autopicker niet meer heen en weer naar centrale pickstations, waardoor een hogere doorvoer met minder apparaten mogelijk is.

CIP Mobility heeft micro-mobiliteit volledig opnieuw uitgedacht met zijn mocci Smart Pedal Vehicle. De onderhoudsvrije werk- en vrachtfiets van synthetisch materiaal is ideaal voor commerciële gebruikers die krachtig en toch duurzaam willen werken op de laatste kilometers, maar ook op bedrijfsterreinen of in hun intralogistiek. De B2B e-bike belooft een actieradius van 60 tot 80 kilometer en een recyclingpercentage van 95 procent. Bovendien vermindert het gebruik van recyclebare kunststoffen in de productie de uitstoot van kooldioxide met ongeveer 68 procent in vergelijking met aluminium onderdelen.

Objecten tot 20 kilogram gewichtloos dragen zonder eigen fysieke kracht. Het CYBRID exoskelet wil het eerste adaptieve ondersteunende pak voor het hele bovenlichaam op de markt zijn. De kleding, die nauw aansluit op het lichaam, volgt de bewegingen van de gebruiker volledig automatisch en past zich in realtime aan aan het extra te compenseren gewicht, de houding en handelingen van de gebruiker.

Testen, beoordelen en prijsuitreiking

Dankzij zijn expertise is de IFOY AWARD een zeer gerespecteerde innovatieprijs in de intralogistiek met een wereldwijde reputatie. De selectie wordt voorafgegaan door een uitgebreide audit met verschillende nominatie- en testcycli. De voor de finale genomineerde producten en oplossingen ondergaan de IFOY-testreeks en de wetenschappelijke innovatiecheck. De genomineerden worden niet direct met elkaar vergeleken, maar met hun respectievelijke concurrenten op de markt. Daarnaast reizen juryleden uit 19 landen en hun adviesteams uit de industrie naar het evenement om de finalisten zelf te beoordelen.

Innovatieliefhebbers kunnen de IFOY-finalisten in de praktijk testen tijdens het Test Camp Intralogistics, op 10 en 11 april in Dortmund. Naast de 17 IFOY-finalisten zullen er meer dan 100 innovaties beschikbaar zijn om te testen op 10.000 vierkante meter haloppervlak.

De prijsuitreiking vindt plaats op 14 juni in de keizerstad Baden, net buiten Wenen.

Tags:

Agilox, Crown, GLOBE Fuel Cell Systems, HWArobotics, IFOY, IFOY 2024, Innok Robotics, Intralogistiek, Jungheinrich, MEYSENS, Ravas, SAFELOG, SSI Schäfer, Still

Copyright © 2024. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.