CEVA Logistics stapt over op lithium-ion magazijntrucks

CEVA Logistics stapt de komende jaren volledig over op lithium-ion trucks. Dat doet het bedrijf niet alleen in alle nieuwe warehouses. Ook in de bestaande locatie Venray 2 rijden binnenkort alleen nog hef- en magazijntrucks met lithium-ion batterijen rond. De overstap levert diverse voordelen op.

CEVA bestelt bij Jungheinrich 43 magazijntrucks met lithium-ion techniek, variërend van orderpickers tot elektrische palletwagens met staplatform. De fabrikant heeft veel ervaring met lithium-ion trucks en begeleidde CEVA tijdens het hele proces. Een test met een lithium-ion order picker speelde daarbij een belangrijke rol.
Tijdwinst bleek tijdens de test een belangrijk pluspunt. “We hebben op locatie Venray 2 behoorlijk lange rijafstanden. Wanneer een tractiebatterij gewisseld moet worden, verliest de chauffeur tijdens het heen en weer rijden naar het laadstation enkele minuten. Dan moet het wisselen nog gebeuren. We hebben geklokt dat het ons totaal gemiddeld 12 minuten per keer kost,” vertelt Marc Janssen, Facility Manager Site Venray.

Tijdwinst en minder schade  

Met de nieuwe lithium-ion trucks van Jungheinrich is wisselen is er niet meer bij. Zij kunnen de volledige werkdag ruimschoots aan. Die tijdwinst zorgt voor kostenbesparing. En dat is niet het enige voordeel, volgens Procurement Manager Jan de Breet: “Door niet meer te wisselen, hebben we ook minder schadekosten aan tractiebatterijen, trucks en wisselapparatuur.”
Conventionele loodzuur batterijen gaan bijvoorbeeld soms kapot door fouten bij het laden. De lithium-ion techniek heeft dus niet alleen voordelen qua gebruiksgemak en innovatie, maar juist ook qua total costs of operations (TCO).
Naast de tijdwinst en schadereductie, zorgt de langere levensduur van de accu’s voor een verlaging van de TCO. Jungheinrich geeft een volledige garantie van 5 jaar of 10.000 bedrijfsuren op de accu. “Wie weet gaan de batterijen wel langer mee dan de trucks”, denkt Jan de Breet vooruit. “In dat geval kunnen we ze in nieuwe Jungheinrich magazijntrucks misschien weer hergebruiken.”

Opladen bij de kantine 

Naast de 43 magazijntrucks zorgt Jungheinrich ook voor een nieuw laadstation. Daarvoor hebben CEVA en Jungheinrich samen de spanningsbehoefte in kaart gebracht. Door de grote van de vloot moet ook de elektrische installatie aangepast worden. “Daarbij willen we alle risico’s uitsluiten. Jungheinrich heeft daarom onze elektrisch installateur geïnstrueerd, zodat we zeker weten dat de infrastructuur optimaal ingericht wordt”, aldus Marc Janssen. “Door het delen van best practices en het maken van uitgebreide berekeningen heeft Jungheinrich ons echt verder geholpen.”
Ook de werkprocedures voor de lithium-ion trucks aangepast. De chauffeurs gaan straks niet meer allemaal tegelijk met pauze. “Zij moeten de lithium-ion trucks idealiter tijdens elke pauze even aan de lader koppelen. Door de pauzes te spreiden, beperken we de spanningspiek die tijdens het bijladen ontstaat. Voor gemak en snelheid plaatst Jungheinrich daarom een laadstation dichtbij de kantine.”

 

Tags:

Accu's, Energie, Heftruck, Jungheinrich, Li-ion, Lithium ion, Magazijntruck

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.