Costo verlaagt logistieke druk bij Wijlhuizen

Om de toenemende goederenstromen bij de filialen beter te kunnen verwerken,  besloot Wijlhuizen de levering aan de grotere accounts te centraliseren, mede  door de invoering van een gemechaniseerde oplossing. Costo bracht aan- en afvoertrajecten aan in het drie verdiepingen tellende legbordmagazijn en installeerde een sorteersysteem op het verzamelplein.

Wijlhuizen levert al meer dan een halve eeuw truck- en trailerdelen. Met de opening van diverse vestigingen en het uitbreiden van het assortiment via nieuwe importeurschappen en samenwerkingen groeide het bedrijf snel. Het totale assortiment telt inmiddels ruim 66.000 sku’s.
De landelijke distributie vertoonde de laatste jaren echter steeds meer knelpunten. Directeur Jim Bronkhorst vertelt: ”De 7 filialen bedienen elk een eigen rayon en ontvingen elke dag de bestellingen van het centrale magazijn in Arnhem. Elke vestiging kent een dagroute naar de eigen klanten. Door onze groei konden we de goederenstromen bij de vestigingen zelf steeds moeilijker verwerken.”

Grootste klanten rechtstreeks

Na een grondige analyse besloot Wijlhuizen de druk bij onze filialen weg te nemen en voortaan de 150 grootste klanten – goed voor 50 tot 60 procent van alle goederenstromen – rechtstreeks te beleveren.
“Aangezien deze klanten nu via nachtdistributie bediend worden, ontstaat er meer ruimte in de ochtendroutes van de filialen. Deze hebben nu ook de mogelijkheid om nieuwe klanten sneller te kunnen bedienen. De flexibiliteit is nu immers veel groter”, weet Bronkhorst. Orders die tot 18:00 uur binnenkomen worden nog dezelfde avond verwerkt.

Opzet nieuwe magazijn

Voor de verandering werd ook het 6.600 m2 tellende magazijn aangepast. Het legbordenmagazijn, waar kleingoed en dozen over vier verdiepingen worden opgeslagen, werd door Costo aangevuld met transportbanden. De banden verbinden de begane grond en de eerste verdieping met elkaar. Verder werden rollenbanen en een sorteerinstallatie geïnstalleerd. De rollenbanen transporteren de orderbakken naar het verzamelplein, waar 7 uitgangen ervoor zorgen dat een verzending per filiaal kan worden klaargemaakt. De verwachting is, dat de nieuwe installatie de doorlooptijden flink zal reduceren.
Het orderverzamelen verloopt nu nog handmatig. De volgende stap is de invoering van barcodes en scannersystemen. De meeste producten zijn reeds voorzien van een barcodelabel. Bovendien is er voldoende ruimte om de rollenbanen in de toekomst door te trekken naar de tweede verdieping en zo het orderverzamelgebied te vergroten.

Tags:

Costo, Intralogistiek, Magazijninrichting, Orderpicken, Orderverzamelen, Sorteerinstallatie, Sorter, Transportbanden

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.