Dille & Kamille vertrouwt op mix van UniCarriers

Bij de recente verjonging van haar intern transportvloot koos de logistieke kracht achter de Dille & Kamille formule, opnieuw voor UniCarriers. “Een logische keuze”, aldus supervisor Thor Hilgers, die de flexibiliteit en de klantgerichtheid van de leverancier roemt. De nieuwe trucks, een mix van UniCarriers en Caterpillar trucks, blijkt in de dagelijkse praktijk bovendien diverse voordelen te bieden.

Met een gemiddelde groei van twee filialen per jaar kent Dille & Kamille al jaren een gestage groei. Het aantal filialen in Nederland en België bedraagt inmiddels 31, exclusief de webshop. Daar komt nog dit jaar een filiaal in Eindhoven bij. Voor het eerste kwartaal van 2019 staat de opening van een nieuwe winkel in Den Bosch gepland.
De logistieke operatie achter de succesformule, waarbij duurzaamheid en ecologisch ondernemerschap centraal staan, wordt al jaren verzorgd vanuit het centrale warehouse in Zoetermeer wordt elke vestiging een keer per week beleverd. “Het aantal trolleys of pallets varieert enorm per filiaal en kan oplopen tot wel 10 pallets”, weet supervisor Thor Hilgers. “In de piekperiodes, bijvoorbeeld vlak voor kerst, verdubbelen die aantallen vaak.”

Logische keuze

Voor de handling van de binnenkomende goederen, de inslag, het orderpicken en het gereed zetten op de expeditievloer vertrouwt Dille & Kamille al bijna 20 jaar op UniCarriers. Ook bij de recente vervanging van een groot deel van de intern transportvloot werd opnieuw bij de hofleverancier aangeklopt. “Het leasecontract van een groot aantal van onze trucks liep af”, vervolgt Hilgers. “Voor ons was het niet meer dan logisch dat we eerst onze wensen bij UniCarriers hebben neergelegd. We hebben goede ervaringen met hen. Ze zijn flexibel, klantgericht en denken serieus mee in praktijkgerichte oplossingen waar je als klant mee verder kunt. Bovendien zijn de twee vaste servicemonteurs die hier al jaren over de vloer komen vakbekwaam en heel plezierig om mee samen te werken. Wij zijn zelf absoluut geen zeurderige klant, maar trekken zeker aan de bel als dat nodig is. Dan wordt ook benoemd wat benoemd moet worden. Dat dit bij UniCarriers in al die jaren nog nooit nodig is geweest, zegt genoeg.”

Zorgvuldig selectietraject

Voor de meest recente verjonging van de intern transportvloot leverde UniCarriers 4 laag heffende orderverzameltrucks (type EPL100) 2 middelhoog heffende orderpickers (type EPM100) 1 UMS160 reachtruck, 1 elektrische driewiel vorkheftruck (type TX3-16) en 2 Caterpillar elektropallettrucks.
Aan de levering ging een zorgvuldig selectietraject vooraf. Samen met een groep vaste chauffeurs bekeek en testte Dille & Kamille de nieuwe reachtruck op locatie bij UniCarriers. Ook werden referentiebezoeken afgelegd en leverde UniCarriers de laag heffende orderpicker voor een intensieve test in Zoetermeer. Daaruit bleek al snel het enthousiasme van de medewerkers. De opstap is bijzonder laag en dat komt goed van pas bij de inzet, waarbij de orderverzamelaars toch regelmatig op- en afstappen. “Dankzij de lage opstap zijn onze orderpickers minder snel vermoeid. Daarnaast rijden en bedienen de trucks heel plezierig”, merkt Hilgers. “Het enige minpunt waarover in het begin opmerkingen kwamen, is de ruimte op het staplateau. Die is minder dan bij onze vorige trucks, waarvoor we destijds als optie een breder bestuurdersplatform hadden gekozen.  Het is even wennen maar objectief bekeken, is de ruimte op deze nieuwe trucks ook ruim voldoende.” De kleinere bestuurdersplatforms bieden nog een extra voordeel, zo blijkt als de supervisor verder gaat. “Dankzij dat minder brede platform zijn de trucks smaller en wendbaarder, zodat ook in krappere ruimten makkelijker kan worden gemanoeuvreerd.”

Instelling op maat

Daarnaast is Hilgers enthousiast over de diverse accessoire-opties. “De mogelijkheden voor bijvoorbeeld het uit het zicht monteren van klemborden of het plaatsen van foamrollen waren enorm. Zo hebben we voor iedere truck precies de door ons gewenste configuratie kunnen kiezen.”
Dat geldt zeker ook voor de nieuwe reachtruck, die volledig kan worden aangepast aan de wensen en het postuur van de bestuurder. Niet alleen de ergonomische stoel is instelbaar. Ook de armleuning met geïntegreerde bediening. Zelfs de voetenplaat kan in hoogte worden aangepast, zodat zowel grotere als kleinere chauffeurs comfortabel met de truck kunnen werken. Een plezierige, eenvoudige bediening dankzij de ergonomisch gevormde joystick, centrering van de sideshift, hefhoogte voorkeuze met gewichtsindicatie en eenvoudige horizontaal stelling van de vork completeren het plaatje.

Serieuze verbetering

UniCarriers heeft de reachtruck, net als de hoogheffende orderpickers en de nieuwe heftruck, uitgerust met BlueSpot veiligheidslampen. Deze werpen een heldere, blauwe lichtvlek op de vloer – in de rijrichting van de truck. Zo worden andere chauffeurs en voetgangers geattendeerd op de naderende truck en neemt de veiligheid op de vloer toe. “Er wordt aanzienlijk minder getoeterd dan eerst en met de komst van de nieuwe trucks merk je eigenlijk pas écht hoezeer sommige trucks aan vervanging toe waren. We hebben een serieuze stap gezet richting modernisering van ons intern transportmaterieel. De trucks zijn stiller, energiezuiniger en voldoen weer helemaal aan de modernste techniek. De ergonomie is beduidend verbeterd en dat geldt ook voor bijvoorbeeld zicht en veiligheid”, concludeert Hilgers. De nieuwe trucks worden geleased inclusief full service onderhoudscontract.

 

Tags:

Dille & Kamille, Intern transport, Intralogistiek, UniCarriers

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.