DSM bespaart flink op reparatiekosten met KOOI-Pallet Bumper

Met de montage van de KOOI-Pallet Bumper op 24 heftrucks pakt DSM Engineering Plastics structureel het probleem van kapotgereden pallets aan. De bumper voorkomt dat de vorkrug de eerste lat van de pallet kapot drukt. De besparing op palletreparaties is zo groot, dat de investering binnen drie maanden werd terugverdiend. De bijkomende voordelen nog niet eens meegerekend.

Op bedrijvenpark EMMTEC in Emmen heeft DSM Engineering Plastics drie fabrieken; een fabriek produceert polyesters voor een breed scala aan toepassingen. Dat korrelmateriaal wordt vervolgens in een zogeheten compound-fabriek bewerkt. De derde fabriek produceert polyamide op basis van de grondstof caprolactam. De drie bedrijfsonderdelen gebruiken heftrucks voor het intern transport, waarbij compound de ‘grootverbruiker’ is op de site. “Tussen aanlevering grondstof en expeditie zitten heel veel handling momenten”, vertelt Safety Health & Environment (SHE) Medewerker Bert Arends. “We pakken de intern circulerende pallets diverse keren op en dat komt de kwaliteit van de lastdrager niet ten goede.”

Schade, uitval en vervuiling

Bert Arends: “De inzet van de Pallet Bumper bleek al snel zeer succesvol; de schades aan pallets zijn vrijwel tot nul teruggebracht”.

Tijdens een van de veiligheidsrondes door het bedrijf viel het Arends op hoeveel beschadigde pallets er bij Compound waren. Ondanks de verlaagde maximale rijsnelheid van de heftruck kwam de vork vaak zo hard tegen de pallets aan dat de eerste lat van het palletdek beschadigde. De lat barstte of brak, waarna splinters of soms hele palletdelen op de grond achterbleven. Door deze schades verloor de pallet aan draagkracht en liepen ook de goederen mogelijk schade op. “Onze flexibele bulkcontainers (FIBC’s) buiken altijd een beetje uit als ze op de pallet staan en die raak je dan met de vorkrug”, wijst Arends op een van de units. “Je hoeft de mast maar een beetje voorover te hebben staan om tijdens het opnemen van zo’n pallet ook de verpakking te beschadigen. Dat wil je natuurlijk niet, evenmin als splinters in het product als we pallets roteren om de verpakkingen leeg te storten tijdens het productieproces. We lieten daarom alle beschadigde pallets repareren en moesten zelfs regelmatig verpakkingen vervangen.”

Leerzame proefinzet

De oplossing voor dit langlopende probleem vond Bert Arends bij Klaas Schepers van PalRoRo  uit Sleen die in Nederland de Amerikaanse Pallet Dawg op de markt brengt. Deze kunststof unit komt op het vorkenbord en houdt de pallet net een fractie uit de hiel van de vork zodat de vorkrug de eerste lat niet raakt. Tijdens een eerste proefinzet kwamen zowel de voordelen als nadelen van de Pallet Dawg aan het licht. “Het is een goed systeem, maar net iets te eenzijdig wat zijn maatvoering en mogelijkheden betreft’, vervolgt Bert Arends. “Klaas heeft daarom gezocht naar een verbetering en ontwikkelde zelf de Pallet Bumper. Deze beschermt nog beter en maakt het product nog breder inzetbaar.”
De Pallet Bumper bestaat uit een solide stalen frame dat is afgestemd op de maat van het vorkenbord van de heftruck. Hierdoor passen ze op alle gangbare vorkenbordtypen van 2A tot en met 5A. Het frame bevat minimaal één en soms twee kunststof blokken. De grootte van het blok is af te stemmen op de inzetsituatie, waardoor de bumper bescherming biedt voor verschillende soorten pallets met een variatie aan bovenlatten, palletklossen en al dan niet overhangende lading.

Spectaculaire besparingen

Door te diep door te rijden op de pallets, bestaat de kans op schade aan de eerste lat van het bovendek en van de verpakking/het product op de pallet.

Voor de verbeterde Pallet Bumper diende Arends, samen met Supply & Packaging Coördinator John Kuiper, een zogeheten MOC een Management of Change-aanvraag in bij de bedrijfsleiding. Zo zette DSM Engineering Plastics een concrete stap om het lastige probleem definitief op te lossen. Inmiddels heeft DSM Engineering Plastics de KOOI-Pallet Bumper (en enkele Pallet Dawgs) een jaar in gebruik en zijn de resultaten spectaculair. Bert Arends komt tijdens zijn veiligheidsrondes vrijwel geen beschadigde pallets meer tegen en ziet dat de reparatiekosten tot vrijwel nul zijn gedaald. “We lieten jaarlijks voor ruim € 37.000 repareren en hebben de investering van € 495 per Pallet Bumper al binnen enkele maanden terugverdiend”, rekent hij voor. “En dat is nog niet alles. Er is minder vervuiling in het pand en veel minder kans op schades aan banden en andere delen van de heftruck door splinters en losse planken. Ook de kans op productvervuiling en schades aan verpakkingen is vrijwel verdwenen. Als je die kosten meerekent komt de totale besparing al snel op een factor 2.”
De Pallet Bumper wordt door de heftruckchauffeurs breed geaccepteerd, want ook zij ervaren de voordelen van het hulpmiddel. Ze worden vrijwel niet meer aangesproken op het rijden van schades aan pallets. Het is daarom geen verrassing dat alle gemonteerde units nog netjes op hun plaats zitten. De levensduur van minimaal 5 jaar per Pallet Bumper verwacht Bert Arends met glans te gaan halen.

Wanneer biedt de KOOI-Pallet Bumper uitkomst?

  • Bij heftruckinzet onder grote tijdsdruk
  • Bij hoge snelheden als de pallet wordt opgenomen
  • Bij pallets met ‘overhang’
  • Bij het gebruik van eenmalige, minder solide geconstrueerde pallets;
  • Bij het schuiven van pallets over de vloer

Tags:

Intralogistiek, Kooi, KOOI-Pallet Bumper, Veiligheid

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.