Doosan en Isfort bieden zekerheid en kracht voor LaminatePark

14 Ton zekerheid en kracht

Midden tussen de glooiende heuvels van het Saarland ligt Heusweiler-Eiweiler, de thuisbasis van LaminatePark, producent van laminaatvloerdelen en MDF halffabricaten. Het bedrijf verving onlangs haar vloot zware heftrucks voor vier Doosan 14 tonners. De keuze voor de overstap is even eenvoudig als duidelijk: hogere kwaliteit en meer zekerheid.

Isfort en LaminatePark vormen al bijna 15 jaar een sterke combinatie. Met de komst van Doosan wordt samenwerking nog verder uitgebouwd.

Als je zeven dagen per week, 24 uur per dag produceert, transporteert en producten opslaat, dan wil met zekerheid kunnen vertrouwen op je intern transportvloot. Zo ook LaminatePark uit Heusweiler-Eiweiler. De joint venture tussen Tarkett en Sonae Arauco beschikt daar over een productiecapaciteit van 25 miljoen m2 meter laminaat per jaar. Voor de handling van de MDF halffabricaten met lengtes tot 5,6 meter en een gewicht van meer dan 10 ton, zijn flinke trucks nodig. “We reden hier met 13 tonners, maar zagen een toenemende vraag naar sterker materieel”, begint Hoofd Logistiek Jürgen Bach. “De vloot was aan het einde van zijn looptijd gekomen en dus hebben we ons georiënteerd op een nieuw, full service huurcontract. De uitkomst hiervan was de duidelijke keuze voor Doosan en leverancier Isfort uit Heek.”

Verder kijken dan de kosten

Met een gemiddelde transportafstand van 250 meter enkele reis van productie naar de tussenopslag krijgen de grote trucks bij LaminatePark het flink voor de kiezen. Elk transport weegt tussen de 8 en 10 ton en daarbij rijden de trucks ook nog bergop richting de opslag- en expeditiehal. De heftrucks draaien elk zo’n 3.500 uur per jaar en verplaatsen in die tijd samen 900.000 ton.

Al bijna 15 jaar lang worden de machines geleverd door de firma Isfort uit Heek. “We zijn hier begonnen met de levering van bouwmachines bij de bouw van de nieuwe productiefaciliteiten in 2004. De samenwerking beviel LaminatePark zo goed dat we ook de trucks voor het intern transport mochten verzorgen,” aldus directeur/eigenaar Richard Isfort.

Inmiddels is de laminaatproducent drie intern transportvloten verder en is de firma Isfort nog immer aan boord. Bij elke nieuwe investeringsronde vraagt LaminatePark nieuwe offertes op bij meerdere aanbieders en steeds blijkt de huidige leverancier de beste aanbieding te hebben. “We kijken daarbij verder dan de trucks en de feitelijke kosten”, stelt Jürgen Bach. “De kwaliteit van de service en de zekerheid van het nakomen van de afspraken staan hoog op ons eisenlijstje. Dat is bij Isfort van topklasse: afspraak is afspraak, kan niet bestaat niet en ze zijn altijd bereikbaar, 24 uur per dag, 7 dagen in de week.”

Keuze krijgt vervolg

De zeer complete uitrusting van de Doosan D140S-7 en het ruime hefvermogen zorgen voor een bedrijfszekere, efficiënte en ergonomische inzet.

Bij de aanbieding voor de jongste vloot schoof Isfort haar nieuwste partner naar voren: Doosan. Sinds 2 jaar succesvol als merk in huis en inmiddels behoort het bedrijf al bij de grootste Doosan-dealers in Duitsland. De 14 tonners uit de 7-serie (D140S-7) boden nog betere vooruitzichten dankzij hun hogere hefvermogen bij een vergelijkbare maatvoering, hun moderne techniek, betere ergonomie en hogere prestaties. “We zien de dikte van de MDF platen en het gewicht van de pakketten toenemen en zaten met de voorgaande trucks echt aan de grens van hun technische capaciteit”, vervolgt het Hoofd Logistiek.

“Om zeker te zijn dat Doosan een goed alternatief is, zijn we met enkele chauffeurs een paar dagen naar Lübeck geweest om proef te draaien. Deze testdagen waren van doorslaggevend belang, de chauffeurs waren unaniem onder de indruk van de prestaties van Doosan. Het totaalplaatje is zo goed, dat we ook de rest van onze vloot gaan vervangen door Doosan. Er komen in het voorjaar van 2019 acht elektrische trucks van 1.8 tot 5 ton, een 8 tons diesel en twee pallettrucks bij waarmee onze Doosan-vloot op 15 stuks komt.”

Uiterst complete uitvoering

Bij de keuze en uitrusting van de vier nieuwe 14 tonners hebben LaminatePark, Isfort en Doosan niets aan het toeval overgelaten. De trucks staan er zeer compleet bij. Om het doorbuigen van de brede MDF-pakketten te voorkomen, beschikken twee trucks over een 3.500 brede vorkspreider. Het geïntegreerde systeem komt uit eigen Doosan-fabriek en is sterk zicht geoptimaliseerd.

Datzelfde geldt voor de masten. In plaats van driedelige variant uit het verleden, zijn de 14 tonners voorzien van 2-delige masten. De prima ratio van de cabine tussen doorrijhoogte en hefhoogte voldoet aan alle wensen en levert de chauffeurs veel beter en veiliger zicht op.

Ook de Doosan Zeus cabine speelt hierin een grote rol. De dakstijlen zijn veel slanker dan bij de vorige trucks en dankzij de voor- en achterzicht camera met stuurhoekindicatie blijft vrijwel niets onopgemerkt. In de cabine valt tevens de oranje veiligheidsgordel op die uitnodigend klaar hangt als je de cabine binnenstapt. “We zijn afgestapt van de discussie wanneer je wel en niet de gordel om moet doet”, legt Jürgen Bach uit. “Deur open: gordel om, deur dicht: gordel niet om… Nu is het verplicht omdat je niet anders kunt dan hem om doen. Het werkt echt geweldig.”

Hoogste milieukwalificaties

De nieuwe 14 tonners zijn voorzien van een volwaardige cabine en verlichting, een centraal smeersysteem en voldoen aan de Euro Stage IV emissienormen.

Het lijstje met uitrustingselementen dat Bach vervolgens opnoemt is al even  indrukwekkend: BlueSpot voor en achter, lastrek, stikstofdemping, centrale smering, automatische luchtgeveerde lederen Grammer stoel met verwarming, klimaatbeheersing, extra groot dakraam, extra dunne maar brede Vetter vorken, een extra stoeltje in de cabine voor de instructeur als nieuwe medewerkers les krijgen en Continental SE volrubber banden. Jürgen Bach: “De optionele Continental banden zijn bewezen dat ze stabieler te zijn, gaan langer mee, hebben meer comfort en verbruiken minder brandstof.”

Uiteraard zijn de technische prestaties van de jongste Doosan trucks eveneens een zwaarwegend criterium. De onderhoudsarme oliebadremmen, lastafhankelijke hydrauliekpomp en Doosan DL06P motor zorgen niet alleen voor inzetzekerheid, maar ook voor de beste milieukwalificaties. Dankzij uitlaatgasreductie (EGR), de dieseloxidatiekatalysator (DOC) met AdBlue en selectieve katalytische reductie (SCR) voldoen de trucks aan de strenge Euro Stage IV eisen zonder gebruik van een roetfilter.

“We zijn zeer content met de nieuwe 14 tonners”, vat Jürgen Bach de keuze voor Doosan samen. “We zien uit naar de komst van de rest van de vloot en weten zeker dat we bedrijfstechnisch en economisch goed bezig zijn met dit full-service huurcontract. We draaien immers 24 uur per dag, 7 dagen per week en die productie mag niet stilvallen. Met Doosan en Isfort gaat dat zeker lukken.”

 

Tags:

Doosan, Heavy trucks, Intralogistiek, Isfort, Zware heftrucks

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.