Linde maakt 200.000ste maatwerkoplossing voor de klant

Niet elke inzetsituatie vraagt om een standaard oplossing. Soms is maatwerk gevraagd. Afgelopen week leverde Linde Material de 200.000ste op maat gemaakte oplossing.

Linde Material Handling biedt 85 verschillende productlijnen in haar (hef)truck portfolio, met daarin 6.000 variaties. Soms is er echter een maatwerkoplossing vereist. De klant en zijn specifieke eisen staan immers altijd voorop.
“Elke order is anders”, zegt Klaus Müller, Hoofd Customised Options bij Linde. “Om een voorbeeld te noemen: een groot deel van de Linde machines rijdt in de Coldstore. Maar het komt voor dat een aantal ook in de brandende hitte van de woestijn moet kunnen rijden. Voor ieder verzoek proberen wij een oplossing te vinden.” Die aanpak wordt gewaardeerd; 45% van de orders die Linde MH op dit moment ontvangt, is voor op maat gemaakte oplossingen.

Deze week werd de 200.000ste maatwerkoplossing gerealiseerd. Het Franse bedrijf Geodis Logistics bestelde een Linde H35 LPG-aangedreven heftruck met een speciaal verzoek voor een veiligheidsvoorziening: een motor die automatisch afslaat, zodra de chauffeur zijn stoel verlaat.

Gedurende de afgelopen jaren heeft Linde een brede variatie aan speciale verzoeken ingewilligd. Sommige van deze oplossingen werden later opgenomen in productieseries. Andere waren een technische uitdaging en weer anderen hadden alleen een optische aanpassing nodig, zodat deze voldeed aan de uiterlijke wens van de klant.

Een aantal voorbeelden:

Een heftruck geschikt voor een lichamelijk gehandicapte chauffeur: Er werkt een heftruckchauffeur voor Lithonplus in Schönewalde (Brandenburg) die een been verloren heeft. Linde ontwikkelde een heftruck die met zowel twee benen als met één been bestuurd kan worden.

Een platte pallet oplossing: een internationaal meubelbedrijf wilde golfkartonnen pallets gebruiken in plaats van houten pallets. Omdat deze pallets veel dunner zijn, kon het bedrijf de huidige machines niet meer gebruiken voor het werk. Inmiddels biedt Linde de omgebouwde machines als een productielijn in de reguliere productie.

Een pinokkio-neus: De papier industrie gebruikt veelvuldig balen klemmen om rollen papier van een aantal ton te vervoeren. Helaas is deze manier van vervoeren gevoelig voor schade, waardoor ongeveer 100 kilo papier onbruikbaar is. Linde ontwikkelde hiervoor de ‘Pinokkio’ reachtruck. De neus gaat door het midden van de rol, waardoor schade afneemt.

Een houten joystick: Een gieterij had te maken met zware slijtage van de joysticks door de omgevingsomstandigheden. Linde ontwikkelde een joystick knop van hout. De joystick kreeg veel fans onder mensen met een allergie en werd populair voor esthetische redenen.

Een panoramisch zicht: Hoge en volumineuze goederen vervoeren is een dagelijkse bezigheid voor een houtverwerkingsbedrijf. De heftruckchauffeurs hadden er vaak moeite mee om vanuit de cabine te kunnen zien wat er om hen heen gebeurde. Linde heeft een mobiele cabine ontworpen die tot 5,48 meter hoog kan. Op deze manier kan de chauffeur zijn omgeving volledig zien.

Tags:

Linde, Linde Material Handling, Maatwerk intralogistiek, Maatwerk trucks, MotracLinde

Copyright © 2019. All rights reserved. Brandpepper Media