Met de 1202 serie introduceert Linde een nieuwe generatie vorkheftrucks met diesel en lpg-motor. De volledige vernieuwde range hydrostaten in de capaciteit van 2,0 tot 3,5 ton valt op door zijn inzetbaarheid, efficiëntie, duurzaamheid en veiligheid. Tegelijkertijd zijn de Linde heftrucks volledig connected en daarmee voorbereid op “Industrie 4.0”.
De nieuwe H20-H35 serie van Linde is tot op schroefniveau geheel nieuw ontwikkeld. Het ontwerp is gebaseerd op een uitgebreide marktstudie en navraag onder heftruckchauffeurs en vlootmanagers in 26 landen. Het resultaat is een truck met meer aandacht voor de chauffeur en een hoge mate van efficiëntie, productiviteit en servicegemak.
Een belangrijke vernieuwing is de standaard volledige connectiviteit die elke truck af-fabriek meekrijgt. De relevante gegevens van het voertuig worden onder de hoogste veiligheidsnormen overgedragen naar een centrale cloudserver in West-Europa, waartoe klanten en verkooppartners toegang hebben. Omgekeerd kan men ook gegevens ontvangen en verwerken. Op die manier is het in de toekomst mogelijk software-updates “in the cloud” uit te voeren of nieuwe functies in te schakelen. Dankzij deze cloudverbinding is het ook mogelijk om diagnose op afstand uit te voeren en pro-actief onderhoud te plegen om de inzetbaarheid te verhogen en de kosten te verlagen.
Een belangrijke vereiste voor het snel, precies en veilig werken met een heftruck is ongehinderd zicht rondom. Hiertoe is het gezichtsveld naar voren met ruim 20% verbeterd in vergelijking met het voorgaande model. Slanke A-stijlen en asymmetrische mastprofielen verruimen de blik nog verder waardoor de lading tot op de millimeter nauwkeurig kan worden weggezet. Dankzij het vlakkere contragewicht is het zicht naar achter ongehinderd; het dak van gewapend glas biedt maximaal zicht met de best mogelijke bescherming.
Ook zijwaarts is de zogenaamde weersbestendige cabine op de nieuwe Linde-modellen van de H20 tot de H35 geheel “doorzichtig” dankzij de volledig glazen deuren. Het “Protector Frame”-ontwerp met de neigcilinders boven en het lastdragende frame zorgen bovendien voor een stabiele mast en maximale resthefcapaciteit.
De mens (bestuurder) is echter nog steeds de doorslaggevende factor bij intern transport. En hoe ergonomischer en veiliger de werkplek is, des te beter kan hij werken. Daarom is de nieuwe generatie vorkheftrucks van Linde ontworpen met de bestuurder als focus. De opstap is slechts 465 mm hoog en is ruim twee keer zo breed als vroeger. De bestuurder neemt plaats op een stoel met in totaal 12 verschillende zitstanden, van automatische gewichtsaanpassing tot een verwarmde, uiterst comfortabele stoel met afzonderlijk verstelbare rugleuning. Het bestuurderscompartiment biedt ruim 10 centimeter meer hoofdruimte; in de armleuning (Linde Load Control) zijn eveneens zelf te configureren schakelaars ingebouwd. Alle vorkheftrucks zijn voorzien van een elektronische controlefunctie voor de veiligheidsgordel. Als de bestuurder de veiligheidsgordel niet sluit, gaat de vorkheftruck automatisch over op kruipsnelheid.
Volgens Stefan Prokosch, hoofd productmanagement bij Linde Material Handling, is de nieuwe IC-truck van Linde ongekend zuinig en productief. Uit eigen Linde testen blijkt een besparing van € 2.000 per elke 1.500 draaiuren. Deze winst wordt behaald dankzij de verbeterde hydrostatische V+ aandrijflijn. Een verhoogd pompvolume reduceert het toerental van Deutz industriemotor en bespaart brandstof.
Wat ontwerp betreft, wordt door de nieuwe serie ook een nieuw tijdperk ingeluid bij Linde Material Handling, namelijk het einde van de scheiding tussen de vormgeving en productie van verbrandingstrucks en elektrische vorkheftrucks. Alle nieuwe vorkheftrucks met een laadvermogen van 1,2 tot 8 ton worden van nu af aan gebouwd op basis van een uniform modulair ontwerp. Hiertoe is in Aschaffenburg een nieuwe montagelijn ingericht waarop zowel E- als IC-trucks door elkaar heen worden geproduceerd.
In plaats van zeven dedicated montagelijnen zijn er nu drie die zowel IC- als E-modellen aankunnen. Een straat van 38 las- en handlingrobots zorgt voor feilloos laswerk aan frames en beschermdaken met betere toleranties en kortere productietijden. Het aantal van 140 verschillende bouten en schroeven is teruggebracht naar 80 varianten die sneller gemonteerd worden en een hogere montagekwaliteit mogelijk maken. Zowel de bout als de moer is voorzien van een aangekoppelde volgring en dat scheelt veel extra handwerk. De bout kent een inwendige torx-maat en een tapse punt voor groter montagegemak.
Al met al stelt Linde dat ze met de nieuwe H-serie klaar is voor de toekomst. Men verwacht dat dit waarschijnlijk het laatste IC-model is dat werd ontwikkeld, maar dankzij de update mogelijkheden via de Cloud wordt op een lange levenscyclus van het model gerekend.
Tags:
H20-H35, Intern transport, Intralogistiek, Linde, Linde H-serie, Linde Material Handling, MotracLinde, Verbrander, VerbrandingstrucksIn een zinderende finale wist Tonny Koster, heftruckch...
Een groeiende retourstroom stelt steeds meer logistieke...
Voor het nieuwe hoogbouwmagazijn van dienstverlener Col...