Test: BT Levio LWE 130 – Krachtig vervolg

Krachtig vervolg

Toyota Material Handling brengt met de BT Levio LWE 130 elektrische pallettruck een krachtige opvolger voor het gelijknamige model dat ook bekend stond als de BT Minimover. De compacte elektrische pallettruck heeft AC-techniek gekregen en regelbare elektronica. Om de door Toyota beloofde extra productiviteit en zuinigheid te checken, onderwierpen we hem aan onze kritische test.

In onze testopzet vergelijken we de nieuwkomer met zijn voorganger die even weinig bedrijfsuren op de teller heeft. De LWE 130 is ontwikkeld als compactere en lichtere variant op de bestaande industriële elektrische pallettrucks zoals de BT LWE 140. Door de onderhoudsvrije batterij met ingebouwde lader, de compacte maatvoering en zorgeloze karakter bieden ze voor een grote groep gebruikers een serieus alternatief voor de handpallettruck.

LWE130 (oud) LWE 130 (nieuw) LWE 140
Hefcapaciteit (kg) 1.300 1.300 1.400
Batterij (Ah/V) 24V / 63 Ah 24V / 63 Ah 24V / 150 Ah
Installatie DC gelijkstroom AC wisselstroom AC wisselstroom
Ingebouwde lader Ja Ja Nee
Contactslot Sleutel PIN PIN
Instelbare prestaties Nee Ja Ja
 Gewicht 255 kg 255 kg 458 kg
Vrachtwagen geschikt Ja Ja Ja

Verschillen en overeenkomsten

Acceleratie over 10 meter in seconden zonder last (blauw) en met last (rood)

Acceleratie over 10 meter in seconden zonder last (blauw) en met last (rood)

Bij het nieuwe model van de LWE 130 heeft Toyota Material Handling de gelijkstroomtechniek vervangen door AC-wisselstroomtechniek. Tevens is de dissel voorzien van een PIN-contactslot, waardoor het sleutelcontact is komen te vervallen. Via het PIN-toetsenbord zijn verschillende instellingen te kiezen. In het geval van onze testtruck betreft dit drie varianten. P1 is standaard, P2 extra zorgvuldig en P3 juist extra krachtig. Het voorgaande LWE 130 model kent één, gefixeerde instelling. Naast de nieuwe dissel en AC-techniek, kent de nieuwe LWE 130 ook een iets gewijzigde kap met opbergvakjes. Voor de rest is hij vrijwel identiek aan zijn voorganger.

Opzet van de test

De testopzet omvat het verplaatsen van 4 lasten van resp. 200 kg (1x), 500 kg (2x) en 1.000 kg (1x) over een Z-vormig traject met een totale rijafstand van 30 meter. Tevens worden individuele prestaties gemeten, zoals de acceleratie over 10 meter met en zonder last en de rijsnelheden met en zonder last. Bij het nieuwe model van de LWE130 testen we bovendien alle beschikbare rijprogramma’s. Om de prestaties te vergelijken met de grotere broer LWE 140, zetten we ook deze truck in op hetzelfde testparcours.

Individuele metingen

Rijsnelheid in km/uur zonder last (blauw) en met last (rood)

Rijsnelheid in km/uur zonder last (blauw) en met last (rood)

Bij de metingen van acceleratie en rijsnelheden valt op dat het nieuwe LWE 130 model in de standen P1 en P3 de prestaties van het voorgangermodel overtreffen. Zowel zonder als met last voelt hij sterker en beheersbaarder aan. Stand 3 is voor de onbelaste truck eigenlijk net iets te snel om comfortabel mee te lopen. Ook is de nauwkeurigheid bij de fijnpositionering matig.

Prestaties

Wat de productiviteit betreft verplaatst de 2017-versie 2,4% meer pallets dan zijn voorganger. Grotere verschillen zien we bij het energieverbruik van het nieuwe model. Omgerekend naar 100 verplaatste pallets is de nieuwe truck in P1 maar liefst 30% zuiniger dan het voorgaande model. In P2 loopt dat op tot 50%. Zelfs in de krachtigste stand P3 is er 16,6% winst. Deze verschillen vergroten de autonomie van de inzet met vergelijkbare waarden.

Inzet op en rond het laaddock

Productiviteit in aantal pallets per uur

Productiviteit in aantal pallets per uur

Alle trucks zijn voor de vergelijking op het laaddock ingezet om twee lasten (500 en 1.000 kg) in een vrachtwagen te plaatsen en er weer uit te halen. De laadvloer van de vrachtwagen ligt duidelijk hoger dan het vloerniveau in het magazijn. Via de dockleveler overbruggen we het hoogteverschil.
De LWE 130 met AC-motor is merkbaar krachtiger en beter in staat om de lasten veilig in en uit de wagen te halen. De roll-back op de helling is minimaal en de truck stopt vrijwel direct als we de vlinderschakelaar loslaten. Het opnieuw starten is, zowel omhoog als omlaag, zeer beheerst.
De oude LWE 130 met DC-motor toont minder beheersing en kent enige mate van roll-back (ca. 10 – 15 cm). De truck ‘bokt’ iets bij het remmen.

LWE 130 of LWE 140?

Energieverbruik in kWh per 100 verplaatste pallets

Energieverbruik in kWh per 100 verplaatste pallets

Toyota Material Handling heeft, naast de LWE 130, tevens de grotere serie LWE140 in het leveringsprogramma. De vraag blijft natuurlijk wanneer zet je de ene en wanneer de andere in? De compacte LWE130 is uitermate geschikt voor de inzet in de vrachtwagen. Voordelen van de LWE 140 zijn vooral de grotere batterijcapaciteit en de constructie die duidelijk gericht is op een ruwere en industriële inzet met een hogere intensiteit. Met of zonder last, de LWE 140 toont steeds zeer constante waarden. Bovendien zijn er ook zwaardere capaciteiten leverbaar, want de range loopt tot 2.500 kg. Maar kijken we puur naar de prestaties, dan scoort de compactere LWE 130 verrassende resultaten met zowel een hogere productiviteit als een lager energieverbruik. De LWE 130 dankt dit vooral aan de grotere wendbaarheid en het lagere eigen gewicht.

Conclusie

In het algemeen staat de LWE 130 er prima voor. Hij is compact, licht, makkelijk in de omgang en zorgeloos te gebruiken, vooral als de inzet niet heel intensief is. Vergeleken met zijn voorganger is hij sterker, beter te doseren en aanzienlijk zuiniger in gebruik. De batterij is onderhoudsvrij en de ingebouwde lader neemt met elk 230V stopcontact genoegen. Ook opladen in de vrachtwagen is goed mogelijk. Dit alles maakt de LWE 130 een serieus en economisch alternatief voor de conventionele elektro pallettruck en beslist een ergonomische verbetering voor de handpallettruck.

(Test: Andersom Testing, Theo Egberts)

Tags:

Andersom Testing, BT Levio, Elektrische palletwagen, Elektropallettruck, Elektropallettrucks, Heftrucktest, Intralogistiek, Levio, LWE130, LWE140, Pallettruck, Pallettrucks, Test, Toyota, Toyota Material Handling, Toyota Material Handling Nederland

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.