Tiende Doosan truck voor Meta-Technik Kunstoff in Hörstel

Recent leverde Doosan dealer HSR uit Münster de 10de Doosan heftruck af bij kunststofspecialist Meta-Technik uit Hörstel. Met de nieuwe 2.5 tonner zet het bedrijf opnieuw een stap naar de volledige overschakeling op elektrisch aangedreven intern transport. De goede ervaringen met het totaalpakket van Doosan geeft hierbij de doorslag. 

 “In 2014 moesten we echt iets doen aan ons intern transport”, begint hoofd logistiek Christoph Kamp van Meta-Technik zijn verhaal. “Door de groei van ons bedrijf groeide ook de transportstroom, namen we nieuwe opslaghallen in gebruik en kwamen er nieuwe en hogere stellingen. De oude trucks pasten daar niet meer bij. Zowel wat betreft de hefhoogte, de werkwijze als de werkomstandigheden. Het roer moest beslist om.”

Overtuigende demonstratie

Hoofd logistiek Christoph Kamp (l.) van Meta-Technik en HSR-directeur Thomas Holthaus over de succesvolle overstap op Doosan elektro trucks: “We doen wat we beloven, dat geldt zowel voor Meta-Technik, HSR als voor Doosan.”

In samenspraak met huisleverancier HSR Gabelstaplerzentrum Münsterland GmbH werden de opties afgewogen. De gemixte vloot van zowel LPG- als elektrische heftrucks van diverse merken was aan vervanging toe. “Daarnaast wilde de klant ook niet meer met verbrandingstrucks binnenrijden en verlangden ze naar eenheid in hun vloot”, weet directeur Thomas Holthaus van HSR nog goed. “We hebben ze toen ons merk Doosan voorgesteld. Die naam kenden ze wel, maar niet van de heftrucks. We hebben toen op proef een zeer compacte 3 wieler en een stapelaar geleverd. Konden ze eens ervaren wat Doosan te bieden heeft.”
Dat die proef meer dan succesvol is verlopen blijkt wel uit de recente levering van de 10de Doosan op rij. Inmiddels rijden er bij Meta-Technik disselgestuurde stapelaars, 24V driewielers uit de B13-R serie, 48V vierwielers uit de B20-X5 en -X7 serie en de grotere 2.5 tonners van de B25-X7 lijn. De trucks die vaak buiten rijden hebben een comfortabele cabine en sommige zijn voorzien van vorkverstellers (2000 mm breed) en telescoopvorken om makkelijk en snel eenzijdig vrachtwagens te kunnen laden en lossen.

Eenheid en bediengemak

“De compacte machines zijn ideaal bij de inzet rondom onze vacuüm dieptrekmachines”, wijst Christoph Kamp tijdens de tour door het bedrijf. “Terwijl de grotere trucks erg fijn en snel werken bij de goederenontvangst, de expeditie, de handling van zware matrijzen en onze grote pallets. En of het nu gaat om de stapelaars of de heftrucks, iedereen kan er goed met Doosan overweg. Bij ons zijn alle operators ook verantwoordelijk voor het transport. Eenheid en gemak in de bediening zijn erg belangrijk voor ons.”
Met de overstap op Doosan zijn ook de werkomstandigheden positief veranderd bij Meta-Technik. De comfortabele zitpositie achter het verstelbare stuur en de uitstekende stoel verminderen de rugklachten en het elektrisch rijden ervaart iedereen letterlijk als een verademing. “De inzetduur van de trucks op een batterijlading is ons enorm meegevallen”, vervolgt Kamp zijn verhaal. “Gewoon opladen aan het einde van de dienst volstaat en zijn van het gedoe met dieLPG-flessen af. Éen keer hadden we op vrijdag een probleempje met een lader, maar dat heeft HSR nog in het weekend opgelost. We konden op maandagochtend gewoon weer rijden.”

Service en kwaliteit

“Naast het leveren van goede heftrucks gaat het bij ons vooral om het bieden van servicekwaliteit en -snelheid”, verklaart Thomas Holthaus die vlotte actie. “De operatie bij Meta-Technik mag gewoon niet stilvallen en met Doosan en onze korte lijnen bieden we die zekerheid. Ook het financieringsaanbod dat we samen met Doosan aanbieden valt helemaal in de smaak bij de klant. Wat wil je nog meer?”
Het hoofd logistiek bevestigt de woorden van zijn dealer met een hoofdknik. “Het uitproberen, het goede contact door de jaren heen en de juiste uitrusting van de trucks, het is allemaal zo logisch, maar niet vanzelfsprekend dat het ook gebeurt. Net als het beloven van een goede kwaliteit. De Koreaanse heftrucks blijken erg betrouwbaar. De stapelaars en pallettrucks worden in Duitsland gebouwd en die kwaliteit voel en zie je ook. De sticker Made in Germany zit er niet voor niets op.”

 

Van profiel tot bbq-donut

De bbq-donut bestaat voor een groot deel uit kunststof componenten en wordt ook door Meta-Technik deels geproduceerd en afgemonteerd tot kant-en-klaar eindproduct.

Meta-Technik Kunststoff KG uit Hörstel is al 25 jaar gespecialiseerd in de verwerking van kunststof. De specialisatie ligt zowel op het vacuüm dieptrekken als de traditionele verspaning van ruim 170 verschillende soorten kunststoffen. Het bedrijf produceert o.a. gewicht besparende delen voor de Schmitz CargoBull trailers, diverse hoog technische componenten alsmede de bijzondere bbq-donut: een rond vaartuig voor maximaal 10 personen met een elektromotor, een uitklapbaar zonnescherm en een houtskool bbq aan boord. Meedenken met de klant is een van de belangrijke kenmerken van het bedrijf en daaraan dragen alle 140 medewerkers dagelijks bij.

 

Tags:

Doosan, Elektrische heftrucks, Heftruck, Heftrucks, Intern transport, Intralogistiek

Copyright © 2019. All rights reserved. Brandpepper Media