Van Gansewinkel in Velp heeft vier nieuwe STILL RX 60 trucks in gebruik genomen. De krachtige 4-tons elektrotrucks overtuigden tijdens een intensieve test in de zware inzet. Het gemak en de snelheid waarmee de accu’s zijdelings worden gewisseld blijken doorslaggevend.
Als marktleider in de Benelux op het gebied van afvalmanagement en recycling speelt Van Gansewinkel, onderdeel van RENEWI, een toonaangevende en verbindende rol in de keten van afval naar grondstof. In samenwerking met klanten, leveranciers en andere ketenpartners is Van Gansewinkel continu bezig met het bouwen van kringlopen en het creëren van ecologische én economische waarde uit afval. Op de locatie in Velp gebeurt dat door oud papier en folie in te zamelen, te sorteren en als geperste balen weer te verkopen. Gemiddeld wordt er per week ruim duizend ton verwerkt. “Het is een loodzware inzet, waarbij veel gevraagd wordt van ons materieel”, weet Adoel Aziz Otten, Hoof Productie voor de locaties Velp, Rucphen en Rotterdam. Bij die zware inzet verliest de afvalverwerker het milieu echter niet uit het oog. De aanschaf van vier elektrische STILL RX 60 vorkheftrucks onderstreept dat.
Voor het intern transport vertrouwde Van Gansewinkel de afgelopen zes jaar op de krachtige hybride STILL trucks uit de RX 70-lijn. Hoewel de 3,5-tonners jarenlang hun taken met verve hebben uitgevoerd, waren ze eigenlijk net iets te licht voor de zware inzet in de papierinzameling, blijkt als Otten vervolgt: “Velp is onze proeflocatie. Als we nieuw materieel aanschaffen, wordt dat hier altijd als eerste ingezet. Op basis van onze eerste ervaringen met de 3,5-tonners hebben we een aantal jaren geleden al besloten om in Rucphen en Rotterdam te kiezen voor net iets meer capaciteit. Toen het leasecontract van onze vloot in Velp afliep, konden we ook hier de overstap maken naar de 4-tonners.”
Wellicht nog belangrijker is de overstap van verbranders naar elektrisch aangedreven trucks. Otten: “Bij de aanschaf van onze vorige vloot vonden we die stap nog té groot gezien onze inzet. In de afgelopen jaren hebben elektrotrucks echter grote sprongen gemaakt. Wat ons betreft was elektrisch rijden nu dan ook de enige logische keuze. Qua prestaties doet een elektrotruck niks onder voor een verbrander. En je bent in één klap af van schadelijke emissies en ronkende motoren.”
Voor de inzet bij Van Gansewinkel in Velp bieden de elektrisch aangedreven trucks daarnaast nóg een groot voordeel: De kans op brandjes is aanzienlijk kleiner. “Dat voordeel moet je niet onderschatten”, vervolgt Otten. “In de papierbranche veroorzaken verbrandingstrucks regelmatig brandjes. Ook bij ons was dat meerdere keren per jaar het geval. Nooit heel ernstig gelukkig, maar elk brandje betekent toch onnodige stilstand, extra kosten en een hoop papierwerk. Dat behoort nu definitief tot het verleden.”
Voor de vervanging vroeg Otten drie leveranciers een elektrische 4-tons heftruck op proef te leveren. STILL kwam tijdens de uitgebreide praktijktest opnieuw als beste uit de bus. “Hun trucks zijn het meest geschikt voor deze zware inzet. Én het zijdelings wisselen van de accu verloopt – in tegenstelling tot bij andere trucks – snel en eenvoudig. Waar we bij de concurrentie ongeveer 20 minuten per wissel kwijt waren, zijn we met deze RX 60 trucks binnen vijf minuten weer productief”, licht hij toe. Voor de snelle, zijdelingse accuwissel leverde STILL een standaard elektropallettruck, type EXU 22, met speciaal hulpstuk.
Alle geleverde heftrucks zijn uitgerust met een 80 Volt/930 Ah accu’s van leverancier EMROL en voorzien van een eigen, slimme lader. De accu’s bieden meer dan voldoende capaciteit om het sorteer- en schuifwerk probleemloos uit te voeren tijdens de verschoven dagdienst bij Van Gansewinkel. Voor het laden van vrachtwagens en containers leverde STILL nog twee wisselaccu’s. “Dagelijks worden er 16 à 17 vrachtwagens en containers geladen. Daarbij verbruikt vooral de balenklem veel energie. Dankzij de wisselaccu’s – én het snelle zijdelings wisselen – zijn we ervan verzekerd dat we ook die taken zonder problemen kunnen blijven uitvoeren”, aldus Otten.
De nieuwe trucks worden voor een periode van 60 maanden full service geleaset. “Ook dat was voor ons een logische keuze. Over de service van STILL zijn we zeer te spreken. Met deze constructie hebben we ook de komende jaren geen omkijken naar de trucks en komen we niet voor onverwachte verrassingen te staan”, stelt Otten. Het onderhoud aan de accu’s is uitbesteed aan EMROL.
Tags:
Elektrotrucks, Intralogistiek, Still, Still RX 60Samenwerkende partijen uit de regio Ede hebben de afgel...
Innovatieve koers Met de nieuwe EDiA 3- en 4-wiel seri...
Jungheinrich introduceert talrijke innovaties tijdens C...