30 Jaar Hyster containerhandlers bij BCTN inland terminals

Het 30-jarig bestaan van BCTN, eerder deze zomer, is beklonken met een order voor een nieuwe Hyster empty containerhandler. BCTN is al sinds de oprichting Hyster-klant en kan zich scharen bij de zeer trouwe klanten op het gebied van containerhandling. De jarenlange samenwerking is mede tot stand gekomen dankzij de uitzonderlijke serviceondersteuning van Heffiq, de Hyster dealer die zich talloze malen heeft bewezen bij de inland terminals van BCTN.

“Bij onze zeven inland terminals is tijd de allergrootste uitdaging,” vertelt Wim Busser, Purchase & Support Director Benelux bij BCTN. “We moeten schepen zo snel mogelijk laden en lossen, zodat ze weer verder kunnen varen naar verschillende internationale zeehavens.” BCTN heeft het grootste netwerk van inland containerterminals in de Benelux. Dagelijks worden containers gedistribueerd naar de grote zeehavens van Rotterdam, Antwerpen en via Duisburg naar het binnenland van Europa en China.

Trouwe partners

BCTN werkt met alle soorten containers en heeft momenteel een ruime vloot Hyster empty containerhandlers en reachstackers van verschillende leeftijden. “We zijn zeer tevreden over de betrouwbaarheid van trucks en we hebben ze in de loop der jaren flink op de proef gesteld. Dagelijks hebben we profijt van de uitstekende prestaties en service-ondersteuning tijdens de levensduur van de trucks. Dat is de belangrijkste reden om trouw te blijven aan Hyster en Heffiq”, aldus Busser.
Ter ondersteuning van de activiteiten werkt BCTN nauw samen met de Hyster dealers, Heffiq in Nederland en B-Close in België. Busser: “Zij bieden een uitzonderlijk snelle serviceondersteuning, meestal al binnen één uur na de oproep. De proactieve ondersteuning, continue onderhoudsprocedures en snelle levering van onderdelen zijn essentiële factoren om stilstand te vermijden.”

100.000 containers per jaar

De trucks zijn 24/7 actief. Elk jaar werken de empty containerhandlers 2.500 tot 3.000 uur. Hierdoor hebben ze ongeveer een levensduur van 5 tot 6 jaar. Afhankelijk van de locatie verwerken de trucks 10.000 tot 100.000 containers per jaar. “De effectiviteit is behoorlijk vergroot doordat de empty containerhandlers in staat zijn om twee containers tegelijk te tillen”, vervolgt Busser.
In 1987 nam BCTN, bij de opening van de containerterminal in Nijmegen, de eerste containerhandler in ontvangst. Dankzij de korte afstand tussen de terminal en de fabriek waar de Hyster  Big Trucks worden geproduceerd, lag de keuze voor BCTN voor de hand. Ook omdat het Europese distributiecentrum voor onderdelen van Hyster in Nijmegen is gevestigd. Momenteel is deze terminal de grootste intermodal containerterminal in Nederland. Later zijn de containerhandlers ook ingezet bij de eerste Belgische inland terminal in Meerhout (1996), die inmiddels is uitgegroeid tot de grootste containerterminal in de Benelux.

Verlaagde bedrijfskosten

Toen de volumes toenamen, heeft Hyster de groei ondersteund en geholpen bij de verlaging van de bedrijfskosten voor BCTN. De kosten werden in het begin aanzienlijk verlaagd door de inzet van empty containerhandlers in plaats van reachstackers. Tegenwoordig zijn bij BCTN de brandstofkosten behoorlijk verlaagd dankzij de nieuwste en zuinigste modellen. Dit heeft mede geleid tot een nieuwe order voor de Hyster H23XM12EC containerhandler. De meeste recente Hyster reachstacker werd in 2015 geïntroduceerd bij BCTN. Deze truck is geleverd met een Stage IV-motor, waardoor de impact op het milieu aanzienlijk is gedaald en de duurzaamheid bij BCTN is toegenomen.

Groene oplossingen

In 2008 ontving BCTN een ‘Lean and Green’ Award en in 2015 kregen ze hun eerste ster. Die ster wordt toegekend wanneer een organisatie binnen vijf jaar een verlaging van 20% in CO2-uitstoot bereikt. In mei 2017 kreeg BCTN een tweede ster, iets wat slechts 20 andere bedrijven is gelukt. BCTN heeft de prijzen mede dankzij de samenwerking met Hyster in ontvangst mogen nemen.
Het bedrijf blijft zoeken naar duurzamere oplossingen.“Intermodal containertransport via schepen is niet alleen betrouwbaar en rendabel, maar ook de groenste vorm van transport. Het kan een CO2-verlaging van 20 tot 40% opleveren ten opzichte van transport over de weg”, zegt Busser. “We verwachten dat de doorvoer bij inland terminals de komende paar jaar flink toeneemt, aangezien er in de Benelux steeds meer containers over het water worden vervoerd. Hyster blijft deel uitmaken van onze strategie, zodat we een snelle doorvoer kunnen blijven realiseren.”

Tags:

Container handling, Empty container handler, Heffiq, Hyster, Hyster Big Trucks, Intralogistiek, Reachstacker

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.