Adveo speelt in op groei e-commerce met nieuwe inpakzone en expeditiesorter

Adveo heeft het mechanisatiesysteem in zijn distributiecentrum geschikt gemaakt voor het explosief toenemende aantal kleine orders. De leverancier van kantoor- en papierwaren heeft MAAS Internal LogistiX ingeschakeld voor de levering van drie nieuwe inpaklijnen en een uiterst compacte expeditiesorter met 44 uitgangen. Dankzij een goede planning en voorbereiding is het project in slechts één maand tijd afgerond.

Het orderpatroon van Adveo is drastisch veranderd sinds de leverancier van kantoor- en papierartikelen is gestart met dropshipments. Lange tijd leverde het bedrijf uitsluitend aan de magazijnen van dealers en retailers, maar steeds vaker wordt die schakel overgeslagen. “De afgelopen drie jaar is de vraag naar dropshipments gegroeid van 30 naar 75 procent. Die groei zal de komende jaren nog verder doorzetten”,  vertelt Marieke Deconynck, directeur IT en supply chain van Adveo.
Een belangrijke oorzaak is de opkomst van e-commerce, stelt Deconynck. “Wij leveren steeds vaker rechtstreeks aan de consumenten die bestellen bij onze e-commerce-klanten. Dat betekent dat de dropfactor kleiner wordt. Met andere woorden: voor dezelfde omzet moeten wij nu meer dozen verzenden. Het aandeel kleine pakketten is bijvoorbeeld gestegen van één naar twintig procent.”

No-nonsense aanpak

Het veranderende orderpatroon leidde tot problemen in het distributiecentrum van 16.000 vierkante meter in Deinze, onder de rook van Gent. Adveo beschikt daar over een zonepickingsysteem, maar de conveyors die de zones met elkaar verbinden moesten opeens veel meer dozen verwerken. Daardoor ontstonden bottlenecks, met name op de inpakzone. Deconynck: “De inpakzone bestond uit drie inpaklijnen, waar veel handmatige werkzaamheden moesten worden verricht. Wat onder meer ontbrak, was voldoende buffercapaciteit. Als op één van de inpaklijnen achterstand ontstond, liep het hele systeem vast.”
Adveo heeft MAAS Internal LogistiX ingeschakeld om de hele inpakzone inclusief de expeditiesorter te vernieuwen. “Wij hebben MAAS leren kennen op de Logistica in Utrecht. Met name hun goede uitleg en hun no-nonsense aanpak sprak ons erg aan. Na de beurs hebben wij drie magazijninrichters om een offerte gevraagd en ook nu sprong MAAS eruit vanwege de mate van detail waarin zij hun concept hadden uitgewerkt. Mede dankzij hun input zijn we tot een concept gekomen dat beter is dan wat wij aanvankelijk voor ogen hadden”, vertelt Deconynck.

2 niveaus met elk 22 uitgangen

De nieuwe conveyors van MAAS IL nemen het transport van dozen over na het controlestation, waar op basis van gewicht automatisch wordt gecheckt of de inhoud correct is verzameld. Als dat het geval is, worden de dozen afhankelijk van vorm en formaat via bufferbanen getransporteerd naar één van de drie inpaklijnen. Daar worden de dozen opgevuld met luchtkussens en automatisch gesloten of voorzien van een deksel. De middelste inpaklijn is bestemd voor kleine orders, waarvan de artikelen los gestapeld of verpakt in kleinere verzenddozen via een pilootdoos worden aangevoerd. Anders dan bij de andere inpaklijnen zijn hier twee werkplekken ingericht, waar de producten uit de pilootdoos worden gehaald en – als dat nog niet het gebeurd is – in kleinere dozen worden verpakt.
Na de inpaklijnen transporteert een conveyor de dozen naar een opvallend compacte expeditiesorter, eveneens geleverd door MAAS IL. Deze pushsorter telt maar liefst 44 uitgangen, verdeeld over twee niveaus met elk 22 uitgangen. De dozen passeren eerst het onderste niveau met 22 uitgangen en maken – als ze nog niet zijn uitgesorteerd – een bocht van 180 graden, waarna ze via een stijgband het bovenste niveau met 22 uitgangen bereiken. “Hiervoor hadden we een expeditiesorter met slechts 11 uitgangen. Nu dat aantal vier keer zo groot is, kunnen we tegemoet komen aan de wensen van grotere klanten. Die willen geen zeven losse dozen ontvangen, maar één pallet waarop ze zijn gestapeld.”

In slechts vier weekenden

Adveo kijkt met grote tevredenheid terug op het project, met name op de planning. In slechts vier weekenden tijd zijn de drie inpaklijnen en de expeditiesorter vernieuwd. In elk weekend is één onderdeel volledig afgebroken en weer opnieuw opgebouwd, zodat op maandagochtend het reguliere werk kon worden hervat. “Dat betekende dat de mensen van MAAS IL lange dagen hebben gemaakt en soms tot diep in de nacht moesten doorwerken. Bij Adveo hebben we twee weken lang alle dozen manueel moeten uitsorteren. Het resultaat van al die inspanningen is dat onze klanten geen enkele hinder hebben ondervonden”, weet Deconynck.
Behalve de inpakzone en de expeditiesorter gaat MAAS IL de komende weken eveneens de volledige besturingssoftware vernieuwen, ook van de bestaande conveyors in de pickzones. “Het lijkt ons geen goed idee om de bestaande en de nieuwe mechanisering door twee verschillende systemen te laten aansturen. Wij willen voorkomen dat leveranciers naar elkaar verwijzen in geval van problemen. Daarom hebben we MAAS gevraagd om ook de aansturing en het onderhoud van de bestaande conveyors in de zeven pickzones te verzorgen”, aldus Deconynck.

Groei faciliteren

Dankzij de nieuwe inpakzone, expeditiesorter en besturingssoftware is Adveo nu in staat om 1150 dozen per uur te verwerken. “Een directe besparing levert dit project niet op, maar we zijn nu wel veel beter in staat om in te spelen op de ontwikkelingen in de markt. Met name het aandeel van e-commerce zal nog verder groeien. Met ons distributiecentrum zijn we nu weer in staat om die groei te faciliteren”, weet Deconynck.
De samenwerking met MAAS IL is haar goed bevallen. “Ze hebben verstand van zaken, denken mee en weten waarover ze praten. En als ze iets niet kunnen, zeggen ze het ook. Dat is wel zo fijn”, stelt Deconynck, die de samenwerking voor herhaling vatbaar vindt. “Bij een volgend project zou ik ze graag weer willen inschakelen. Ook als anderen mij naar een goede magazijninrichter vragen, zal ik MAAS van harte aanbevelen.”.

Tags:

Inpakzone, Intrralogistiek, MAAS IL, MAAS Internal LogistiX, Sorter

Copyright © 2020. All rights reserved. Brandpepper Media