BLOM vernieuwt heftruckopleiding: minder theorie, meer interactie

BLOM opleidingen heeft zijn heftruckopleidingen gemoderniseerd. Het aandeel theorie is drastisch ingekort, zodat meer tijd beschikbaar is voor rijden op de heftruck onder begeleiding van een ervaren instructeur. Daarnaast is de opleidingsspecialist bezig om nieuwe digitale, interactieve technologieën in de opleiding te integreren. Learning by doing, is het motto.

Heftruckchauffeurs zijn praktisch ingestelde mensen. Die zitten niet te wachten op een uren durende theorieles waarin de werking van een tractiebatterij of de materiaalkeuze van heftruckbanden wordt toegelicht. Het leereffect van dergelijke theorielessen is dan ook beperkt, blijkt uit diverse onderzoeken. BLOM opleidingen speelt hierop in door het theoretische deel van zijn heftruckopleidingen terug te brengen tot een half uur durende uitleg aan het begin van elke opleiding. De theoretische aspecten die relevant zijn voor de praktijk, komen automatisch aan bod tijdens het interactieve, praktische gedeelte dat direct daarop volgt. ‘Learning by doing’ , noemt commercieel manager Maarten Dullaert dat. “Heftruckchauffeurs leren meer van een instructie op de werkvloer dan van een instructie via PowerPoint”, aldus Dullaert.
Ook nieuw is het digitaal examen, waarmee cursisten hun opleiding afsluiten. Via tablets wordt een digitale vragenlijst ingevuld. Het resultaat daarvan stelt BLOM vervolgens razendsnel digitaal beschikbaar. “Dus geen gedoe meer met ingescande vragenformulieren met daarop onleesbare krabbels van instructeurs. Dankzij de tablets kunnen we de prestaties en onze feedback daarop eenvoudig en snel delen met zowel de deelnemers als hun werkgevers”, licht Dullaert toe.

Omvang lesboek gehalveerd

De modernisering van de opleiding betekent niet dat het lesboek helemaal verdwijnt. Wel is de omvang gehalveerd tot 56 pagina’s. Dit gehalveerde lesboek kan door alle deelnemers via internet worden ingezien en gedownload. Dullaert: “Wij vragen de deelnemers om het lesboek vooraf door te nemen. Dat kunnen ze dus doen wanneer en waar ze dat zelf willen. Als ze vervolgens arriveren op één van onze 19 opleidingslocaties, volgt alleen nog een korte introductie en een toelichting op hun eigen verantwoordelijkheid die ze volgens de Arbowet hebben. Daarna gaan we met de heftrucks aan de slag.”
Het resultaat is een praktische opleiding waarin maximaal aandacht is voor de competenties en vaardigheden die op de werkvloer zijn vereist. Beginnende heftruckchauffeurs die de tweedaagse opleiding volgen, zitten gegarandeerd tien uur lang op een heftruck. Gevorderde chauffeurs die de eendaagse opleiding kiezen, zitten minimaal zes uur op een heftruck. Ook chauffeurs die op herhaling gaan, zijn verzekerd van tweeënhalf uur oefening op één van de heftrucks, reachtrucks of stapelaars. “Omdat we de opleidingsgroepen beperkt houden tot acht deelnemers, is iedere chauffeur verzekerd van persoonlijke, individuele instructie”, vult Dullaert aan.

Augmented en virtual reality

Achter de schermen werkt BLOM opleidingen aan de volgende stap: integratie van augmented en virtual reality in de heftruckopleidingen. Deze innovatieve technologie biedt allerlei nieuwe mogelijkheden door bestaande beelden met informatie te verrijken of volledig door virtuele beelden te vervangen. Heftruckchauffeurs die steevast vergeten hun gordel om te doen, kunnen bijvoorbeeld tijdens een ‘ritje’ op een heftrucksimulator ervaren wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Collega-chauffeurs die moeite hebben met achteruit manoeuvreren, kunnen deze vaardigheid op hetzelfde apparaat een half uurtje intensief oefenen. “Dergelijke toepassingen van augmented of virtual reality vormen geen vervanging, maar een aanvulling op onze bestaande opleidingen”, aldus Dullaert.
Augmented en virtual reality biedt ook mogelijkheden voor nieuwe diensten voorafgaand aan of na afloop van opleidingen. Denk aan een virtuele competentietest voor nieuwe heftruckchauffeurs. Dullaert: “Binnen enkele minuten kunnen wij beoordelen of iemand geschikt voor dit vak en wat de aandachtspunten in de opleiding moeten zijn. Maar denk ook aan het trainen van chauffeurs na afloop van een opleiding of het volgen van chauffeurs in de praktijk via smart glasses. Nieuwe digitale technologieën kunnen helpen voorkomen dat het geleerde vervliegt. Zo blijft de veiligheid van heftruckchauffeurs en hun werkomgeving ook na de opleiding zo goed mogelijk gewaarborgd.”

Tags:

BLOM, BLOM Opleidingen, Heftruckopleiding, Heftruckopleidingen, Opleiden, Opleidingen, Veiligheid

Copyright © 2020. All rights reserved. Brandpepper Media