Costo boekt succes bij toonaangevende Luxemburgse dienstverlener

Om de ordergroei voor één van zijn retail klanten nu en in de toekomst goed op te kunnen vangen, verleende een vooraanstaand logistiek dienstverlener in Luxemburg de opdracht aan Costo om een semi-geautomatiseerd systeem te ontwikkelen en te installeren. Het systeem verzorgt ontvangst, opslag en uitslag en dient in Q4 van dit jaar volledig operationeel te zijn.

Om te komen tot de beste oplossing zijn er uitgebreid groeiscenario’s in orderstromen en mogelijkheden onderzocht. Het assortiment bestaat voornamelijk uit sportkleding, maar ook de marketingmaterialen worden in het systeem opgenomen. Alles wordt opgeslagen in (standaard) kartonnen dozen of kunststof bakken; de bestellingen worden verzonden in karton, waarbij het WMS bepaalt welk doosformaat nodig is.

Verbeterde service door hogere flexibiliteit

De dienstverlener is tevreden over de samenwerking met Costo: “De detail- en designbesprekingen zijn uitgevoerd in een open-mind setting en waren gedreven door professionele ervaring. De samenwerking heeft geleid tot een logistieke oplossing op maat. Deze stelt onze operatie in staat om het verwachte toekomstige service level voor onze klant te behalen. Dit hoge service level zal resulteren in een hogere flexibiliteit t.a.v. fluctuaties in volumes met de garantie van een maximale throughput. Dit zorgt voor een verbeterde en geoptimaliseerde just in time levering van onze klantorders.”

Uitbreiding voor Costo in Benelux

Voor Costo betekent deze opdracht een belangrijke uitbreiding in de Benelux.  Hans van den Berg, commercieel directeur van Costo over het project: “Wij zijn zeer verheugd om een compleet logistiek systeem, inclusief Arrow WMS, te bouwen voor deze toonaangevende logistiek dienstverlener in Luxemburg. Onze adviezen en het regelmatig overleg met de klant hebben ervoor gezorgd dat we de meest passende oplossing konden bieden.”

Geïntegreerd voice systeem

Het systeem bestaat uit Costo conveyors die voor de verbinding zullen zorgen tussen ontvangst, opslag en uitslag. Costo zal de conveyors integreren in een combinatie van doorrolstellingen (begane grond) en legbordstellingen (op de eerste en de tweede verdieping). Partner Dexion levert, onder regie van Costo, onder andere de stellingen en de tussenvloeren.

Het orderpicken wordt uitgevoerd met behulp van een door Xtend volledig geïntegreerd voice systeem. Identificatie van de producten wordt via RFID tags in de productverpakkingen opgenomen in het Arrow WMS. Zoals gebruikelijk bij Costo, zorgt het Xtend WMS (Arrow) voor de aansturing van de complete activiteit.

3D, realtime visualisatie & voicesysteem

Nieuw is de 3D en realtime visualisatiemogelijkheid in het Arrow WMS. Hierdoor wordt een nog beter overzicht op de goederenstromen verkregen. Bij de laadperrons worden de producten direct vanuit de vrachtwagen via een telescoopconveyor naar het conveyorsysteem vervoerd. Nadat ze gescand zijn, bepaalt het WMS naar welke opslaglocatie de producten getransporteerd moeten worden.

De flowracks op de begane grond bieden opslagruimte voor bijna 20.000 colli. De legbordstellingen zijn verdeeld over de eerste en de tweede verdieping en tellen in totaal circa 5.000 secties. In deze 3 zones zullen medewerkers, met behulp van het geïntegreerde voicesysteem, de orderverzamelwerkzaamheden uitvoeren.

Tags:

Arrow WMS, Costo, Interne logistiek, Intralogistiek, Opslag, Orderpicking, Pick by voice, Semi-automatisch systeem, Stellingen, Voice, Warehouse, WMS

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.