De internationale IFOY Jury nomineert elf intralogistieke trucks en oplossingen van in totaal zeven fabrikanten voor de IFOY Award 2017. Dit jaar zijn de genomineerden: Crown, Jungheinrich, kickTrike, SSI Schäfer, Still, Torwegge en UniCarriers.
“Sleutelwoorden zijn dit jaar elektrisch, autonoom, maatwerk en intralogistiek als duidelijke leider. De koplopers in de eerste ronde voor de IFOY Award zijn trendsetters en innovatie pioniers in een nieuw tijdperk van de intralogistiek”, zegt Anita Würmser, voorzitter van de IFOY Jury.
De jury heeft drie voertuigen genomineerd in de categorie ‘Warehouse Truck’. De eerste kandidaat voor de finale en dus ook een van de kandidaten voor de IFOY Test is de Still iGO neo CX 20, ’s werelds eerste autonome horizontale orderpicker. Met slechts 80 cm breedte en een draagvermogen van 2.000 kg is de truck voorzien van een laser-assisted systeem dat de omgeving scant en herkent. Het voertuig herkent en interpreteert de intenties en bewegingen van de orderpicker. Dit maakt de iGo neo CX 20 de eerste orderverzameltruck met cognitieve vermogen.
De tweede nominatie in deze categorie gaat naar Jungheinrich voor ’s werelds kortste universele truck in zijn klasse – de Jungheinrich EMD 115i. De lithium-ion accu, met een gewicht van slechts 17 kg, maakt een 50 procent lading mogelijk via elk 230 V stopcontact in slechts 30 minuten. Batterijwissels zijn daardoor overbodig. De stapelaar is op de markt sinds augustus 2016 en is voorzien van een aantal innovatieve details, zoals transparante mast covers. De truck heeft een hefvermogen van 1.500 kg en een hefhoogte van 1.520 mm.
De derde nominatie is voor de nieuwe EPH 125 DTFV van UniCarriers. Het nieuwe vlaggenschip van de Zweedse fabrikant kwam pas twee maanden geleden op de markt en is ontwikkeld voor orderpicking buiten gangpaden en op hoge hefhoogtes in spoorgeleide gangpaden. Met zijn krachtige 48-Volt AC motor en een lastzwaartepunt van 600 mm, heeft de EPH een hefvermogen van 1.250 kg en een maximale hefhoogte van 12,1 meter. Een innovatieve detail is de ‘fold-back’ mast, die ingebruikname van de truck sterk vereenvoudigt.
De categorie ‘Special Vehicle’ telt eveneens drie genomineerden. De eerste nominatie is voor de WAV 60 van Crown, geïntroduceerd in mei 2016. Deze multifunctionele machine is bedoeld voor inzetsituaties waar anders ladders worden gebruikt, zoals smalle en drukbezochte omgevingen in de retailsector of productieomgeving. De ‘elektrische ladder’ bereikt snelheden tot 8 km/h, kan rijden en heffen tegelijk en bereikt pakhoogtes tot vijf meter.
De tweede nominatie gaat naar de start-up kickTrike voor zijn elektrische transporter met dezelfde naam. De eerste intralogistiek eBike kwam in november 2016 op dee markt en transporteert alles met een gewicht tot 170 kilogram, met uitzondering van pallets. De kickTrike bereikt snelheden van 25 km/h, is opvouwbaar en maakt batterijwissels mogelijk in een tijdsbestek van 20 seconden. De fun factor is een integraal onderdeel van het concept, dat is ontworpen om intuïtieve bediening en verbeterde efficiëntie te garanderen.
De derde kandidaat is een tugger train met automatisch laden en lossen van oversized ladingdragers tot 1.200 x 2.400 mm, van Still. Namens een Britse fabrikant van versnellingsbakken ontwikkelde Still een nieuw LiftRunner C-frame met twee elektrisch aangedreven telescopische vorken, elk met een laadvermogen tot 1.000 kg.
Samen met partner Identytec verdient SSI Schäfer een nominatie met zijn Automated Driver Delivery (ADD) concept voor een volledig automatische replenishment controle met behulp van AGV’s. Het ADD systeem omvat een 2Stack AGV die – in combinatie met auto-ID-technologie en een software-gebaseerde eKanban – zorgt voor een volledig op zichzelf staande controle lus voor grote en kleine ladingdragers in productieomgevingen en warehouses.
De tweede nominatie werd gewonnen door Torwegge voor zijn modulaire TORsten ‘drive-onder’ AGV. Met een hoogte van slechts 210 mm gebruikt deze AGV verschillende platforms om alle standaard industriële lastdragers en individuele componenten, met gewichten van maximaal zeven ton, te transporteren. TORsten navigeert autonoom en is in staat zijn eigen routes te plannen met behulp van een 2D-lay-out van de omringende ruimte. Opvallend kenmerk van het systeem is het omnidirectionele aandrijfconcept van de SEW Eurodrive. Dit maakt niet alleen beweging in de smalste ruimtes mogelijk, maar ook rotatie om zijn eigen as.
De jury heeft drie nominaties bekend gemaakt de ‘Special of the Yeart’ categorie, als erkenning van specifiek onderdelen of technische details. Jungheinrich won zijn plaats in deze categorie met een intelligent systeem voor de gemakkelijke lokalisering van trucks in het magazijn: de Jungheinrich indoor truck finder. Dit systeem genereert zowel live als achteraf positie-gebaseerde rapportages en analyses van alle truckbewegingen.
Still dankt zijn derde nominatie aan zijn zelf-koelende PowerPlusLife batterij. Een gepatenteerde temperatuurverlaging tot 20 graden verhoogt de prestaties en verlengt de levensduur van de batterij met maximaal twee jaar, zelfs in de zwaarste werkomgevingen.
UniCarriers is beloond met een verdere nominatie voor zijn ergonomische alternatief voor de dodemansfunctie. Bij dit systeem is de dodemansknop vervangen door een bodemplaat die is uitgerust met sensoren.
Tijdens de verplichte IFOY Test Days, in maart op het beursterrein van IFOY partner Messe München, zullen alle genomineerde voertuigen een week lang serieus aan de tand worden gevoeld. De IFOY Test meet harde gegevens en vergelijkt deze met data van concurrerende machines. De IFOY Innovation Check – opgesteld door de specialisten van het Fraunhofer Instituut voor Material Flow en Logistiek (IML) en de voorzitter van Machine-elementen en Technische Logistiek aan de Helmut Schmidt Universiteit in Hamburg – focust op innovaties en de mate van innovatie ten opzichte van de markt. Bovendien beoordelen de juryleden alle genomineerde voertuigen zelf tijdens de IFOY Test Days.
IFOY Award beoordeelt onder andere innovatieve kwaliteit, technologie, design, ergonomie, handling, veiligheid, kosteneffectiviteit en duurzaamheid.
De winnaar in elke categorie wordt gekozen door een jury bestaande uit 25 internationaal gerenommeerde vakjournalisten en toonaangevende logistieke media uit 16 landen over de hele wereld. De IFOY Awards 2017 zullen worden uitgereikt op de openingsavond van de logistieke beurs ‘transport logistic’, in de BMW Welt in München.
Tags:
Crown, IFOY, IFOY Award, IFOY Awards, International Forklift of the Year, Intralogistiek, Jungheinrich, KickTrike, SSI Schäfer, Still, Torwege, UniCarriersTappen in plaats van drukken Orderpicken met afstand b...
Afgelopen jaar nam Wasco zijn nieuwe distributiecentrum...
Het team van Logistics Inside NL is de komende dagen ac...