E-commerce bedrijf Ostermann vertrouwt op UniCarriers

Dagelijks verwerkt Rudolf Ostermann in zijn dc in het Duitse Bocholt tot maar liefst 3.000 bestellingen. Voor een snelle uitlevering van de orders – alles wat vóór 16:00 uur wordt besteld, wordt nog dezelfde dag verwerkt en verzonden – vertrouwt de Europees marktleider in kantenband en meubelbeslag op een indrukwekkend intern transport park van 33 UniCarriers trucks. Afgelopen jaar werd voor de gehele vloot  een full-service-contract afgesloten. Het contract omvat preventief onderhoud inclusief levering van onderdelen, keuringen en inspecties.

Rudolf Ostermann levert, behalve het plaatmateriaal, alles waar een meubel van gemaakt wordt, kantenband is het voornaamste product in het assortiment. In het logistieke cen

Acht Tergo-reachtrucks bevoorraden, vanuit het hoogbouwmagazijn, het orderverzamelmagazijn naar behoefte.

Acht Tergo-reachtrucks bevoorraden, vanuit het hoogbouwmagazijn, het orderverzamelmagazijn naar behoefte.

trum met een oppervlak van 14.000 m2 worden de kantenbanden – naast andere artikelen als meubelbeslag, schuifdeuren en rolluiken – in de meest uiteenlopende formaten, kleuren en designs op de rol opgeslagen. De afnemers zijn meubelmakers en interieurbouwers door heel Europa. Voor de circa 30.000 klanten verwerkt Ostermann tot wel 3.000 bestellingen per dag, 45 chauffeurs voeren per dag 4500 orderverzamelopdrachten uit. De basis voor een dergelijke output is een intern transport park met uiterst betrouwbare en goed presterende trucks. 31 magazijntrucks en 2 heftrucks van UniCarriers ondersteunen de medewerkers bij hun dagelijkse werkzaamheden. “Omdat we uitsluitend handmatig orderpicken, staat of valt de volledige logistiek met de onberispelijke werking van de trucks”, vertelt Christof Wauters, hoofd logistiek en materieelbeheer bij Ostermann. “Daarom stellen wij hoge eisen aan de leveranciers van onze intern transport machines. UniCarriers biedt ons niet alleen een overtuigende prijs/kwaliteitverhouding, maar ook een serviceconcept dat perfect is afgestemd op onze wensen.” Gedurende de jarenlange samenwerking heeft de kantenspecialist ook naar andere aanbieders op de markt gekeken: uiteindelijk viel de keus steeds weer op Atlet, nu UniCarriers.

Magazijntrucks zijn de spil

Orders worden handmatig verzameld: iedere dag voeren de chauffeurs op de hoogbouwtrucks tot 4.500 picks uit.

Orders worden handmatig verzameld: iedere dag voeren de chauffeurs op de hoogbouwtrucks tot 4.500 picks uit.

Behalve in het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn, dat als voorraadmagazijn dient en door twee kranen wordt bevoorraad, worden diverse intern transport machines ingezet op alle afdelingen van het distributiecentrum. Het hart van de logistiek is het orderverzamelmagazijn met in totaal 12.000 palletplaatsen. Als het magazijn moet worden bijgevuld, komen acht UniCarriers Tergo-reachtrucks van het type UNS en UMS in actie, met een hefvermogen van maar liefst 2.000 kg. Deze pakken de pallets bij de uitslag van het hoogbouwmagazijn op en zetten de pallets op één van zes liggerniveaus in de stelling weg. 17 OPS100 orderpickers nemen het orderverzamelproces voor hun rekening, in het 15 gangpaden tellende magazijn. De chauffeurs verzamelen per rit tussen de één en acht bestellingen tegelijk, hierbij zijn orderverzamelhoogtes van 8 meter geen uitzondering. Voor lange producten als schuifdeuren en rolluiksystemen heeft Ostermann een aparte afdeling in het magazijn, de bijdrage van deze artikelen aan de totale omzet is 10 tot 15%. Deze producten zijn tot wel 6 meter lang en worden opgeslagen in verrijdbare stellingen. Om ze veilig en comfortabel te transporteren, wordt een TERGO UFS vier-weg-reachtruck ingezet. De machine is standaard uitgevoerd met een hydraulische vorkspreider, dit maakt de truck zeer flexibel zodat deze de producten met verschillende afmetingen kan oppakken en wegzetten. Op de verzendafdeling worden 5 wendbare Ergo XJN 100 zitstapelaars ingezet, het sluitstuk van de interne logistiek zijn de twee elektrische heftrucks, type QX2 en TX3, die de pallets in de vrachtwagens laden.

Snelheid als USP

Tussen 14:00 en 16:00 uur wordt het grootste deel van de bestellingen verwerkt, spitsuur in het logistieke centrum in Bocholt.

Tussen 14:00 en 16:00 uur wordt het grootste deel van de bestellingen verwerkt, spitsuur in het logistieke centrum in Bocholt.

De sterke klantgerichtheid is onderdeel van Ostermann ’s bedrijfsstrategie: deze uit zich niet alleen in het feit dat de kanten ook in korte lengtes of kleine hoeveelheden kunnen worden besteld, maar blijkt ook uit de snelle orderafhandeling. In het kader van de 24-uurs service garandeert het bedrijf dat bestellingen die voor 16:00 uur geplaatst zijn, de volgende dag geleverd worden. Bij 97 procent van de orders gaat deze just-in-time service op. “Soms zit er maar een uur tussen de orderontvangst en de verzending; de transporteur staat hier uiterlijk om 17:15 uur op de stoep”, legt Wauters uit. “Dan is het spitsuur bij ons in het magazijn, dat kan alleen werken als alle processen optimaal op elkaar zijn afgestemd.” De prestaties en het vermogen van de intern transport machines geven de doorslag in de efficiëntie van de goederenstroom. Op een enkeling na zijn alle intern transport machines de gehele shift in bedrijf en deze bereiken snelheden tot 14 km/h. Om de veiligheid te waarborgen en ongevallen te voorkomen, zijn hoge veiligheidseisen een must. Met de uitstekende stabiliteit tijdens het rijden, het goede zicht rondom en de neigingsfunctie van de mast, voldoen de Tergo-trucks aan de hoge eisen voor intensieve op- en overslagactiviteiten. Het E-commerce bedrijf bespaart bovendien kostbare tijd, door de trucks te voorzien van batterijen met een grote capaciteit zodat deze tijdens een shift niet tussentijd geladen hoeven worden.

Full service door full power

De UniCarriers trucks bieden de chauffeurs een comfortabele werkomgeving: talrijke parameters kunnen aan individuele wensen worden aangepast.

De UniCarriers trucks bieden de chauffeurs een comfortabele werkomgeving: talrijke parameters kunnen aan individuele wensen worden aangepast.

Om de inzet van de trucks te optimaliseren, heeft Ostermann afgelopen jaar een full-service-contract voor het volledige intern transportpark afgesloten. Het onderhoud is inclusief de jaarlijkse keuringen en inclusief vervanging van slijtageonderdelen. “Met dit contract is het wagenpark beter te managen”, licht Wauters toe. “Voorheen moesten we de verschillende leveranciers voor service, onderhoud en onderdelen coördineren. UniCarriers regelt alles centraal en met een vast tarief voor preventief onderhoud zijn de kosten bovendien transparanter en beter beheersbaar geworden.” In het kader van het servicecontract betaalt Ostermann per machine een vast maandelijks tarief, dat berekend wordt op basis van de leeftijd en de inzetfrequentie van de truck. Aan de hand van het aantal bedrijfsuren kan bovendien worden bekeken of een truck te intensief of juist te weinig wordt gebruikt. Het doel is dat alle trucks een evenredig aantal bedrijfsuren hebben, zodat voortijdige slijtage van afzonderlijke machines wordt voorkomen. Een ander voordeel van het all-in-pakket zijn de korte responsetijden van de service: wanneer een truck uitvalt of als er een reserveonderdeel nodig is, is er binnen een paar uur een monteur van UniCarriers ter plaatse. Afhankelijk van de urgentie wordt de reparatie dezelfde dag uitgevoerd, zodat stilstand tot een minimum gereduceerd wordt. Tijdens de piek uren in het magazijn zijn niet alleen de trucks, maar ook de chauffeurs van cruciaal belang. “Wij hechten veel waarde aan het welzijn van onze medewerkers”, zegt Wauters. “Om de fysieke belasting tot een minimum te beperken, hebben wij bijvoorbeeld het maximumgewicht per pakket op 30 kg vastgelegd. Ook vinden wij het comfort van de trucks belangrijk, de chauffeurs brengen er tenslotte hun hele werkdag in door.” Een belangrijk pluspunt van de

Kantenbanden zijn het belangrijkste product van Rudolf Ostermann. In het 14.000 m2 grote logistieke centrum in Bocholt worden deze in de meest uiteenlopende formaten, kleuren en designs opgeslagen.

Kantenbanden zijn het belangrijkste product van Rudolf Ostermann. In het 14.000 m2 grote logistieke centrum in Bocholt worden deze in de meest uiteenlopende formaten, kleuren en designs opgeslagen.

UniCarriers trucks is de uitstekende ergonomie. De chauffeurs stellen belangrijke parameters als de positie van arm- en rugleuningen, stoel en vloer individueel in en passen hiermee de machine aan hun persoonlijke wensen aan. Dit zorgt er niet alleen voor dat de lichamelijke belasting tijdens een dienst beperkt blijft, het biedt tevens een vertrouwde werkomgeving wanneer een medewerker een enkele keer met een andere machine moet werken dan hij of zij gewend is.

Resultaat

Voor Ostermann is het concept van klantgerichtheid en korte levertijden een succes: het bedrijf heeft in de afgelopen tien jaar de omslag in het magazijn en daarmee ook de omzet verdubbeld. Door het intensieve contact met UniCarriers kan het bedrijf haar intern transportpark snel en flexibel aanpassen aan het ordervolume. De trucks zijn altijd in goede conditie omdat de oudere machines regelmatig door nieuwe worden vervangen. Hierdoor profiteert Ostermann van een intern transportpark dat permanent over de modernste techniek beschikt en dagelijks optimaal presteert. Naar aanleiding van de positieve resultaten in Bocholt wordt de samenwerking met UniCarriers uitgebreid naar de zes buitenlandse vestigingen.

Tags:

E-commerce, Intern transport, Intralogistiek, Ostermann, UniCarriers

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.