Met de elektrische RX 60 heftruck met een hefcapaciteit van 3,5 tot 5,0 ton presenteert Still het nieuwste lid van de RX 60-familie en schrijft het een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de elektrische truck in zijn jubileumjaar. Voor het eerst kunnen ook bedrijven die zware ladingen in de binnen-, maar ook buiteninzet verplaatsen, profiteren van de elektriserende voordelen van de RX 60-serie. Want naast felheid, wendbaarheid en rijplezier, overtuigt de compacte 80V-elektrische truck met indrukwekkende rijeigenschappen en een hoge beschikbaarheid – en dat alles zonder uitlaatgassen. Still biedt hiermee nog meer bedrijven meer keuze bij de samenstelling van hun truckvloot. Zeker als het gaat om prestaties, kostenbeheersing, milieuvriendelijkheid en efficiëntie.
Optimalisatie en efficiëntie zit in het DNA van de in Hamburg gevestigde vorkheftruckfabrikant. Sinds de oprichting van het bedrijf 100 jaar geleden draait (bijna) alles om de innovatieve combinatie van elektrische energie en mobiliteit. Dit alles gedreven door een pioniersgeest en passie voor vooruitgang en een duidelijke visie op de huidige markteisen.
Brandstofgebrek en de groeiende mobiliteit van de economie, waren in de naoorlogse jaren de basis voor het succes van Still. Eerst in 1946 met de introductie van de elektrische Still EK 2000 en slechts enkele jaren later met komst van de eerste Still elektrische truck EGS 1000. Vele succesvolle truckseries later ligt nog steeds de focus op de behoeften van de klanten en de industrie. Binnen de nieuwste productontwikkeling van Still in 2020 vertaalt zich dat in sterke prestaties en optimale ergonomie met een hoge energie-efficiëntie. Samen zorgen ze het doel: “Zero Emission” binnen de interne logistiek.
Het Still-performance systeem koppelt alle hardware en softwarecomponenten voor het heffen en het rijden op een intelligente manier. Het maakt van de nieuwe RX 60-35/50 een goed afgestemd totaalpakket met een krachtige aandrijving en gevoelige bedieningsfuncties. Binnen de serie kunnen klanten kiezen uit zeven verschillende voertuigvarianten met een standaard laadzwaartepunt van 500 mm of 600 mm op aanvraag. Naar keuze zijn er zowel loodzuur- als lithium-ion batterijen beschikbaar. Alle gewichtsklassen kennen een High-Performance variant. Deze biedt binnen een veeleisende inzet, nog meer vermogen en productiviteit.
In een onafhankelijke test in 2019 bewees de RX 60-25, het kleine broertje van de nieuwe serie, dat de 2,5 tons sterke truck een toppositie inneemt. Niet alleen in een directe vergelijking met elektrische heftrucks, maar ook met diesel heftrucks. Het succesvolle aandrijfconcept is nu overgebracht naar de nieuwe RX 60 tot 5,0 ton. Dit is mogelijk dankzij twee krachtige, gesloten aandrijfmotoren (3-fase) met actieve koeling in de vooras. In de High-Performance versie zorgen de twee 11 kW motoren voor nog eens 46% extra vermogen vergeleken met het voorgaande model. Omdat beide motoren de voorwielen zelfs onder een volledige stuurhoek individueel aandrijven, is de truck bijzonder wendbaar. Het actieve koelsysteem zorgt voor een hoge thermische stabiliteit, zelfs bij maximale prestaties. Robuuste, onderhoudsvrije en temperatuur geregelde ventilatoren koelen de gesloten componenten van de vermogenselektronica en de hef- en aandrijfmotoren – en dat alles zonder filters.
De RX 60 is niet alleen dynamisch en 20 km/u snel, hij biedt ook een lange inzetduur. Wat de toepassing van de truck ook is, de gebruiker kan vertrouwen op de beschikbaarheid dankzij de snelstartmodus en de automatische parkeerrem. De intuïtieve Still Easy Control-bordcomputer zorgt ervoor dat de truck binnen enkele seconden klaar is voor gebruik en dat de bestuurder onmiddellijk een duidelijk en praktisch overzicht heeft van alle relevante prestatiefuncties en truckinformatie.
Dankzij het lage verbruik en de accucapaciteit van 930 Ah (59,5 kWh) of in de lithium-ion versie tot 118,4 kWh in de RX 60-50, kan de krachtpatser gemakkelijk twee shifts achter elkaar aan zonder tussentijds opladen. En als het tijd is voor een batterijwissel, opent de al beproefde batterijdeur letterlijk nieuwe mogelijkheden. De 4 mm dikke stalen deur van de RX 60-35/50 zwaait 180 graden naar achteren open, waarna één persoon met een elektrische pallettruck de batterij kan vervangen. Dit bespaart ruimte, tijd, energie en grondstoffen. Een optionele ingebouwde lader voor snel en eenvoudig opladen tijdens het werk zorgt voor nog meer flexibiliteit.
Een ergonomisch vormgegeven werkplek is onmisbaar voor de gezondheid en het werkplezier van medewerkers. Duurzame bedrijfsconcepten en het toenemende tekort aan geschoolde arbeidskrachten versterken die noodzaak. In deze context is het belangrijk dat de heftruckchauffeur optimaal zicht heeft, zowel op de last als op de werkomgeving. En hoe groter en zwaarder de last, hoe belangrijker en ook moeilijker het is om goed zicht te hebben. De RX 60 overtuigt hierin met zijn lage carrosserievoorzijde en de doordachte plaatsing van bedieningselementen en displays. Maar bovenal zorgen de zicht-geoptimaliseerde mastprofielen voor een extra groot blikveld door en langs de mast.
De RX 60-35/50 profiteert ook van het succesvolle concept van de RX 60-serie als het gaat om comfort en veiligheid. De bestuurderscabine heeft niet alleen 16 mm meer hoofdruimte dan zijn voorganger, ook de voetruimte is bijzonder riant. Chauffeurs kunnen de benen makkelijk positioneren en er is voldoende bewegingsvrijheid voor de voeten tot schoenmaat 50. Voor meer veiligheid en comfort bij het op- en afstappen heeft de vergrote opstap ook een antislip profiel. De ergonomisch gevormde bovenzijde van het batterijcompartiment zorgt eveneens voor comfort: zelfs als de zitting maximaal naar achteren is ingesteld, raken de kuiten de rand niet. De plaatsing van de pedalen ontlast de benen en biedt de rechtervoet een onbelemmerde overgang tussen het acceleratie- en rempedaal.
Het kiezen van de “juiste” vorkheftruck is vandaag de dag veel meer dan een beslissing voor merk en tonnage. Het gaat vooral om hoe je de interne logistiek efficiënt en op een waarde verhogende manier binnen de bedrijfsomstandigheden kunt organiseren. De keuze van het juiste energiesysteem speelt hierbij een grote rol. Dit varieert per inzet en het individuele perspectief – bijv. totale kosten van eigendom, duurzaamheid, digitalisering of dienstverlening. Naast loodzuurbatterijen worden vooral lithium-ion batterijen steeds belangrijker. Lithium-batterij besparen op hulpbronnen door de efficiëntie van het totale systeem te verhogen. Dit past naadloos in het kader van het Europese beleid, dat tot doel heeft de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen tegen 2030 radicaal te verminderen. Lithium-ion batterijen zijn duurzaam met een vrijwel onbeperkte beschikbaarheid en kunnen snel worden opgeladen. Met de RX 60 met een laadvermogen tot 5 ton krijgt een nog groter segment van de truckmarkt de kans om te profiteren van de vele voordelen van elektrische trucks.
Bekijk hier de video’s van de nieuwe Still RX 60-35/50:
Tags:
Elektrische heftrucks, Heftruck, Heftrucks, Intralogistiek, RX 60, RX 60-35/50, RX 60-serie, Still, Still RX 60Linde Material Handling heeft zijn eerste serie vorkhef...
Plus Retail in Haaksbergen heeft onlangs bijna de helft...
Active Stability Control (ASC), het snel reagerende hul...