TEST: BT Staxio SPE 140L – Hoogvlieger

Hoogvlieger

Met de nieuwe trucks uit de Staxio serie herijkt BT de norm binnen de stapelaars. De trucks zijn stil, soepel, snel, productief en ongekend zuinig. Tel hierbij de voordelen van lithium-ion techniek en je hoeft nooit meer batterijen te wisselen. De concurrentie kan de mouwen opstropen.

In navolging van de nieuwe Levio P pallettrucks introduceerde Toyota Material Handling vorig jaar de splinternieuwe serie stapelaars uit de Staxio serie. De fabriek in Zweden hield het hierbij niet bij een enkele truck, maar bracht een complete nieuwe range in zowel meeloop- (SWE) als meerijd-uitvoering (SPE). De serie kent capaciteiten tot en met 2 ton hefvermogen en valt op door tal van verbeteringen. Volgens de productspecialisten zijn de trucks zijn sterker, sneller, zuiniger, ergonomischer en praktischer in het gebruik dan het voorgaande model. Redenen genoeg voor een intensieve test. In dit geval de BT Staxio SPE 140L met Li-ion batterij en lader.

Fraai en degelijk

Net als de modellen uit de pallettruckserie zijn ook de stapelaars vrijwel helemaal opnieuw ontworpen. We zien dan ook een truck met een steviger chassis, mooiere beplating, meer opbergbakjes, praktische beschermbeugels en een aantrekkelijker totaalplaatje. Alles is met oog voor detail afgewerkt en zo strak gemonteerd dat er amper een rammeltje te ontdekken valt, zelfs al rijden we over oneffen vloeren.
BT heeft behouden wat reeds goed was en dat vergroot de herkenbaarheid en het gebruiksgemak. De dissel van de Staxio is identiek aan de bedienunit van de voorgaande stapelaars en pallettrucks. Wie het werken met een recente BT gewend is, kan de Staxio SPE met de ogen dicht bedienen.

Hoge prestaties

Het feest der herkenning bij de Staxio is groot, maar dat geldt vooral voor de disselkop. Bij het werken ervaar je echter een geheel nieuwe beleving. De truck is ongekend stil en rolt soepel over de oneffen vloer van het testtraject. Ook valt op dat er meer zicht is door de verbeterde mast en over het batterijcompartiment. De vorkpunten liggen ruim binnen het veilige zichtbereik.
Dankzij de nieuw ontworpen mast beschikt de Staxio over een hoger restdraagvermogen dan voorheen. Onze testtruck heft tot 3.700 mm, maar de maximale mast haalt een hefhoogte van 6000 mm en dat is een topscore in dit trucksegment. De hefsnelheden met last zijn verhoogd en liggen net boven het gemiddelde in deze klasse. Hetzelfde geldt voor de rijsnelheden. Zowel met als zonder last scoort de Staxio bovengemiddeld.

Veiligheid centraal

Binnen de nieuwe Staxio-serie staat veiligheid centraal. Dat is goed te merken aan de nieuw ontworpen zijbescherming die met één hand is te bedienen. De stevige constructie voorkomt dat de bediener van het opklapbare platform valt in scherpe bochten. Volgens de Europese norm dient het mechanisme ingeklapt te worden als je hoger heft dan 1.80 meter en de mast geen lastrek heeft. In dat geval is het belangrijk om een veilige vluchtweg in alle richtingen te hebben, mochten er goederen naar beneden vallen. Bij onze testtruck stopt de mast daarom automatisch bij een hefhoogte van 1.80 meter. Verder heffen is alleen mogelijk als je eerst de beschermbeugel neerklapt en dat gaat zeer eenvoudig met één hand. Je kunt zelfs tijdens het heffen de voorziening inklappen zodat je doorwerkt zonder interruptie.
Een andere veiligheidsvoorziening treffen we bij de initiële heffing van de steunpoten. Voor een grotere stabiliteit moet je die neerlaten bij hogere hefhoogtes. Dit doet de truck helemaal zelf en zeer beheerst. Vergeten is er niet bij.

Hoge productiviteit

Tijdens de prestatiemetingen valt op dat de souplesse van de Staxio veel groter dan bij het voorgaande model. De tractie blijft hiermee optimaal, ongeacht je werkt met of zonder last. De staruimte op het platform is vergroot en de hoogte van de dissel is in drie standen naar persoonlijke voorkeur instelbaar. Dankzij de elektrische stuurbekrachtiging is het manoeuvreren kinderspel. De truck hangt daarbij via de vlinderschakelaars als een blok aan de AC-rijmotor en maakt een zeer voorspelbare inzet mogelijk. Dit aspect is vrijwel altijd de belangrijkste factor voor een hoge productiviteit. We meten bij de Staxio de hoogste score ooit. Zelfs in de eco-modus liggen de prestaties fors boven het gemiddelde in deze klasse.

Batterijgemak en verbruik

Met de 150 Ah/24V li-ion batterij aan boord presteert de Staxio SPE 140L beter dan met de conventionele loodzuur batterij die we al eens eerder mochten testen in de Zweedse fabriek. Waren de prestaties toen al beter dan gemiddeld, dankzij een gunstiger energieproces scoort deze testtruck nog eens 10% zuiniger. De li-ion batterij heeft weliswaar minder Ah aan boord, maar dat is geen probleem. Dankzij de makkelijke stekerverbinding koppel je hem snel aan de lader. In een koffie- of lunchpauze laadt deze meer dan genoeg energie bij om met gemak de volgende of daaropvolgende pauze te halen. Aangezien tussenladingen ongelimiteerd zijn toegestaan, vervalt de noodzaak tot batterijwisselen bij langdurige inzet. Met het eveneens volledig wegvallen van batterijonderhoud en de noodzaak tot een speciaal laadstation, staat nog maar weinig een succesvol gebruik van de li-ion Staxio in de weg.

Conclusie

Met de nieuwe Staxio serie brengt Toyota Material Handling een range stapelaars op de markt waarmee de concurrentie het zwaar te verduren krijgt. De trucks maken alle beloofde kwaliteiten waar en zijn stiller, soepeler, krachtiger, ergonomischer, zuiniger en productiever dan de voorgaande modellen. De truckbediening via de dissel in ongewijzigd gebleven en maakt een overstap eenvoudig. Noemden we in een eerdere test de nieuwe pallettrucks uit Levio P series een grote sprong voorwaarts, de Staxio voegt daar de component hoogte naadloos aan toe. Een echte hoogvlieger dus.

Tags:

Andersom Testing, BT, BT Staxio, Heftrucktest, Magazijntruck, Magazijntrucks, Stapelaar, Stapelaars, Toyota Material Handling Nederland

Copyright © 2020. All rights reserved. Brandpepper Media