Test + video: Clark SRX 16 – Functioneel en compleet

Functioneel en compleet

Clark heeft sinds kort een eigen reachtruck in het leveringsprogramma. De truck valt op door zijn hoge functionaliteit en standaard complete uitrusting. De Clark SRX laat zich bovendien eenvoudig bedienen en toont goede prestaties. Enkele bijzonderheden zoals de nieuwe ‘veiligheidsverlichting’ zijn echt een primeur.

Vorig jaar toonde Clark reeds op een persbijeenkomst haar nieuwe ‘eigen’ reachtruck. Niet een onder privat label gebouwde truck, maar een die door het Koreaanse hoofdkantoor zelf was ontwikkeld. De truck toonde de ambities van het merk, maar voldeed nog niet aan de doelen die Clark Material Handling Europe voor ogen had. Op ons continent ligt de toch echt iets hoger dan in de VS of Azië, dus werd gezamenlijk naar optimalisatie gezocht.
Onlangs was de vernieuwde SRX-serie rijp voor een officiële introductie en een test. De serie bestaat uit een 1.400 en een 1.600 kg model en komt tot hefhoogtes van 10.500 mm met een restdraagvermogen van 850 kg. We bekeken en reden de SRX 16 met een hefhoogte van 7.500 mm en werden positief verrast.

Nuchter en functioneel

Clark is geen merk dat mikt op een hoge mate van technische innovaties en opmerkelijke design. Nuchterheid en functionaliteit staan voorop en dat blijkt ook uit de eerste confrontatie met de nieuwe SRX 16. De truck oogt weinig frivool, maar uiterst solide, praktisch en toegankelijk. Dit blijkt onder andere uit de goede opstap met handgreep en extra trede. De ruimte voor de schoen had gevoelsmatig iets groter mogen zijn, maar feitelijk komen we niets tekort. De voetplaat ligt op een praktische hoogte en de zit achter het mid-size stuurwiel is in orde al is de verstelling wat matig en onhandig. Wellicht is een in de toekomst mogelijk om een opklapbare stuurkolom te maken, dat zou de op- en afstap nog makkelijker maken.
Opvallend is de vrij ondiepe cabine van 500 mm, bij de meeste merken krijg je 70 tot 100 mm meer. Ook hierbij geldt: je merkt het de eerste keer en vervolgens wen je eraan. Voordeel is wel dat de gehele truck ook net ietsje compacter blijft.

Standaard rijk uitgerust

Onze testtruck is voorzien van individuele mini-hendels; een joystick is optioneel leverbaar. De instellingen van de truck zijn instelbaar via het kleurrijke concern display dat we ook kennen van andere Clark trucks.
Standaard zijn de SRX-trucks completer dan menig concurrent, zo claimt Clark en stelt dat deze items samen een waarde van circa € 2.000 vertegenwoordigen. De basistruck beschikt standaard over AC-techniek en onderhoudsvrije 3-wiel beremming (elektromagnetisch), sideshift, wielkappen, lastrek en 14 km/uur topsnelheid. Verder is elke truck voorzien van een rollenbed voor eenvoudig zijwaarts wisselen van de batterij en een knop om te schakelen tussen 180 en 360 graden stuursysteem.
Optionele zaken op de testtruck zijn de verlichting, programmeerbare hefhoogtekeuze, vorkcamera, automatische vorklevelling en centraalstand. Niet vaak op reachtrucks, maar wel op deze SRX 16 is de daal- en reach-stopbeveiliging om schade aan lastarmen bij het dalen en inreachen te voorkomen. Het werkt allemaal netjes en precies.
Aanvullend hierop heeft Clark een primeur als het gaat om veiligheid en signalering rondom de truck. Het Clark Safety Light werpt aan beide zijden van de truck een opvallende, rode, licht gebogen lichtvlek. Deze attendeert andere personen om voldoende afstand tot de truck te bewaren. Samen met een red/blue spot werpt dit een geheel nieuw licht op voertuigveiligheid

Voorspelbare prestaties

Bij het werken met de SRX 16 kunnen we tussen Power, Normal en Economy in hun fabrieksinstelling. Ze beïnvloeden de onbelaste hefsnelheid, acceleratie en rijsnelheid. Normal geeft de truck een prima basissnelheid en beheersbaarheid, maar ook op Power laat de Clark truck zich makkelijk bedienen. Naar wens zijn uiteraard alle waarden per modus instelbaar door de servicemonteur.
Tijdens het werken houden we vrijwel altijd zicht op de linker vorkpunt en de rechtersteunpoot. Vaak zijn ook de andere punt en poot zichtbaar en dat werkt aangenaam. De mastdelen zijn netjes samengebouwd en de kettingen en slangen zijn zichtoptimaal geplaatst. Ook door het beschermdak en rondom de truck is er voldoende zicht.
De gemeten prestaties van de mast zijn prima, vooral de onbelaste vork scoort hoge snelheden. Hierbij heeft Clark goed gelet op de veiligheid en het comfort. De mastdemping is zowel ingaand en dalend prima en ook op maximale hefhoogte remt de mast zelf netjes af. Het in- en uitreachen verloopt ook zeer zorgvuldig.
Het elektrische stuursysteem valt eveneens in positieve zin op. Clark heeft precies de juiste mate van bekrachtiging en reactievermogen gevonden. De truck laat zich daardoor uiterst voorspelbaar navigeren.

Gunstig energieverbruik

De gemeten rijsnelheid is op Power bijna 14 km/uur en dat is best snel. Binnen onze testen zien we dat zo’n hoge snelheid alleen zinvol is bij langere, onbelemmerde ritten rechtdoor van 75 meter of meer. In vrijwel de meeste gevallen is een snelheid tussen de 11 en 12 km/uur ideaal en dat zien we terug bij de prestaties in stand Normal. Een hoge productiviteit haal je met de optelsom van een voorspelbaar werkende truck, voldoende hefsnelheid met last, een vlotte acceleratie en hoge reachsnelheden. De voorspelbaarheid van de SRX is hoog, de acceleratie en het reachen zijn wat bescheidener in hun prestaties. Desondanks komt de truck op een nagenoeg gelijke productiviteitsscore als het gemiddelde in deze klasse. Winstpunt is een bovengemiddeld goede waarde bij het energieverbruik. Natuurlijk kan de productiviteit worden verhoogd, maar dat gaat dan altijd ten koste van het verbruik.

Conclusie

Samengevat ervaren we de nieuwe SRX 16 van Clark als een verrassend goede debuuttruck in het reachtrucksegment van 1.4 en 1.6 ton trucks. Hij is functioneel, makkelijk te bedienen en presteert voldoende tot bovengemiddeld goed. De inzetduur op een volle batterij is ruim voldoende voor een intensieve werkdag. De truck is standaard rijker uitgerust dan menig concurrent en biedt verder alle wensbare opties. Als minder geslaagd ervaren we de verstelbaarheid van het stuurwiel, de bescheiden opbergmogelijkheden en de regelmatig intredende koelventilator die best goed hoorbaar is. Maar, zoals we bij de grootte van de opstap en de cabinediepte reeds stelden, ze zijn geen belemmering om met deze reachtruck goed aan het werk te gaan.

Pluspunten:

  • Bediengemak
  • Zicht op vork en steunpoten
  • Rijke standaarduitrusting

Voor verbetering vatbaar:

  • Verstelling stuurwiel
  • Opbergmogelijkheden
  • Geluid koelventilator

 

Test en tekst: Theo Egberts
Foto’s: Theo Egberts en Mark Dohmen, Andersom Testing

Tags:

Andersom test, Andersom Testing, Clar SRX 16, Clark, Intralogistiek, Magazijntrucks, Reachtruck, Reachtrucks, SRX 16

Copyright © 2020. All rights reserved. Brandpepper Media