Test: Jungheinrich EFG 216k – Benchmark verscherpt

Benchmark verscherpt

Jungheinrich heeft een van haar verkooptoppers vernieuwd. De elektrische driewielers uit de EFG-serie zijn geupdate. Alle recent geïntroduceerde bedienconcepten zijn nu ook voor deze populaire trucks beschikbaar. Tevens werd het elektronische hart verjongd en versterkt. Reden genoeg voor een hertest.

De EFG 216k die in deze test centraal staat, lijkt uiterlijk erg veel op de truck die we in 2010 onder handen namen. De kleuren zijn iets veranderd en er zit een ander display in het dashboard, maar het chassis en het beschermdak zijn vrijwel identiek. Waarom dan toch een test van de EFG anno 2017?

Eenheid scheppenLIE2017_TST02_GRAF01-NL-KWHpTEST=I

Jungheinrich wil het huidige EFG-model minimaal tot 2020 voeren, maar is zich goed bewust van het belang van optimalisatie. Bijvoorbeeld als het gaat om de eenheid binnen haar modelseries. Dit geldt zowel voor de techniek als de bediening. Als een van de laatste truckmodellen beschikte de EFG-range nog niet over alle bedienopties en de jongste versie van de CAN-Bus techniek die Jungheinrich in al haar modellen voert. Dat verschil is nu rechtgetrokken. Tevens nam de fabrikant de mogelijkheid te baat om onderhuids alle elektrische componenten dichter bij elkaar te plaatsen in de zogeheten ‘Kompakt Steuerung’ en nieuwe elektronica te ontwikkelen. Doel is om eenheid in de productie te scheppen, meer overzicht bij de montage te krijgen en de energieverliezen binnen de elektronica te minimaliseren.

Concurrentie voorblijven

We begrijpen de gestelde doelen, maar of die energiebesparing echt nodig is? De EFG 216k van 2010 voert al meer dan zeven jaar het klassement aan als het gaat om een hoge productiviteit en laag energieverbruik. De waardes van Jungheinrich zijn voor vele merken dè benchmark en dat is te merken. Diverse merken verbeteren hun prestaties en stappen over op elektrisch sturen en nieuwe software. Stapje voor stapje komen ze dichterbij. Wie aan kop wil blijven, mag dus niet blijven stilstaan. Met deze gedachte zijn we in de fabriek in het Zuid-Duitse Moosburg met de test aan de slag gegaan.LIE2017_TST02_GRAF01-NL-KWHp100P=I
De EFG 216k is deze test is een driewieltruck met 1.6 ton hefvermogen en een standaard tweedelige mast met 3030 mm hefhoogte. Aan boord is een 48V/625 Ah batterij, voor dit K-model (kort chassis) het grootste type. De truck is volledig conform fabrieksinstellingen afgesteld en beschikt over de armleuning met geïntegreerde soloPILOT bedienunit met individuele hendels voor elke mastfunctie. De armleuning kan echter zonder problemen worden voorzien van een multi- of de duoPILOT bediening inclusief alle nieuwe bedienopties o.a. voor verlichting en ruitenwissers.  De leuning is in alle richtingen naar wens instelbaar en zelfs de hellingshoek van het kussen is naar wens te veranderen. Wat de bediening betreft zitten we goed.

Veel verbeteringen

Ook achter het stuur is het goed toeven. Dankzij het elektrische stuursysteem (reeds in 2010 aanwezig) kon de kolom ultraslank blijven. Via de centrale hendel is het stuur bovendien zowel in hoek als hoogte instelbaar en dat komen we niet zo vaak tegen. Het sturen zelf verloopt zeer soepel en voorspelbaar.
Minpuntje rondom de cabine was destijds en is nog steeds: de opstap, ofwel het ontbreken ervan. Met 540 mm is de eerste stap vrij hoog en daarbij kom je rechtstreeks op de vloer uit. Deze k-versie is tevens zeer compact. We komen net uit met de beschikbare voetruimte.
Voor de rest treffen we verbeteringen aan: er is meer opbergruimte, een beter zicht dankzij de slankere masten en vorkenborden uit recent geïntroduceerde series, het display is informatiever en fraaier en de truck ziet er netjes en compleet uit. Hierbij is het geel frisser geworden. Het donkere antraciet is nu modern grijs.

Nieuwe eco-modusLIE2017_TST02_GRAF01-NL-PLTS=I

De individuele prestaties van de vernieuwde EFG 216k zijn zeer vergelijkbaar met de scores uit 2010. Wel merken we dat de truck zeer, wellicht tè krachtig aanvoelt als we kiezen voor het maximale rijprogramma 5. Wellicht is dit het gevolg van de kortere lijnen en directe aansturing binnen de nieuwe elektronische opzet en waardoor de energie direct beschikbaar is. Zoals we vrijwel altijd merken levert deze kracht niet of nauwelijks voordeel, maar gaat het altijd ten koste van de voorspelbaarheid en het verbruik.
We stellen de engineers voor om op basis van onze ervaringen een ‘eco-modus’ te programmeren. Na diverse testruns van met alle beschikbare rijprogramma’s blijkt de nieuwe setting het meest succesvol als het gaat om een ideale mix van productiviteit en energieverbruik. Jungheinrich gaat deze setting nu standaard als programma 3 gebruiken. Wellicht zou het een idee zijn om deze functie niet alleen als ‘optimaal keuze’ te betitelen, maar ook onder een directe keuzeknop te brengen voor extra bewustwording en overtuiging. Leuk weetje: kies je voor het rustigste rijprogramma 1, dan scoort de EFG 216k exact dezelfde productiviteit als het gemiddelde in deze klasse. Het energieverbruik ligt echter 42,3% lager.

Minder verbruik, hogere prestatiesLIE2017_TST02_GRAF01-NL-SNELHEID=II

Dankzij de betere beheersing van de kracht en de toegenomen voorspelbaarheid van de truck, scoort de EFG 216k in de nieuwe ‘optimaalstand’ een 3% hogere productiviteit dan de truck uit 2010 in rijprogramma 5. Daarbij ligt het energieverbruik voor 100 verplaatste pallets 2% lager. Voor haar 2Shifts, 1Charge garantie heeft Jungheinrich meer marge dan ooit. Wie daarbij de truck slim afstemt op zijn werkelijke taak en als vuistregel neemt dat voorspelbaarheid altijd wint van acceleratievermogen en rijsnelheid, zal beslist nog meer rijtijd uit de batterij halen en toch evenveel pallets verplaatsen.
Tot zover overtuigt de nieuwe opzet van de Jungheinrich EFG 216k beslist. Zijn er dan verder geen minpuntjes? Jawel, de nieuwe elektronica zit vooraan in de truck, direct achter de mast, terwijl het vroeger door de hele truck verdeeld was. Het inschakelen van bepaalde systemen, zoals de automatische parkeerrem, is daardoor beter hoorbaar. Ook het ventilatieroostertje ziet er minder ‘Jungheinrich-like’ uit dan je zou verwachten. Voor de rest zal de nieuwe EFG-serie voor veel concurrenten beslist nog wel even de ‘benchmark’ blijven.

Pluspunten:

  • Zeer voorspelbaar rijgedrag
  • Prima zicht door en langs de mast
  • Hogere prestaties en laag verbruik

Voor verbetering vatbaar:

  • Op-/afstaphoogte
  • Ventilatierooster nieuwe elektronica
  • Een ‘optimaal-keuze’ knop

Tags:

Andersom test, Andersom Testing, Heftruck, Heftrucks, Heftrucktest, Intralogistiek, Jungheinrich, Jungheinrich EFG, Test

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.