Test: Jungheinrich TFG 425 – Wereldtruck maakt verwachting waar

Wereldtruck maakt verwachting waar

Recent vergrootte Jungheinrich het leveringsaanbod met een serie diesel/LPG-trucks met koppelomvormer. Stuk voor stuk noeste werkers met een techniek die overal ter wereld is te servicen en een aantrekkelijke prijsstelling. De test onderstreept deze doelstellingen. Onze 2,5 tons LPG testtruck is bovendien aangenaam in gebruik, zuinig en productief.

Het was enkele jaren geleden best een lastige opgave voor de Duitse fabrikant. Hoe bouwen we een echte Jungheinrich diesel/LPG-heftruck die probleemloos in onderhoud is,  ongeacht waar hij ter wereld wordt ingezet en toch qua prijsstelling gelijke pas houdt met de belangrijkste concurrentie? Ook het premium-merk ziet dat wereldwijd de ongecompliceerde heftruck met diesel of LPG motor en koppelomvormer erg populair blijft en had tot voor kort geen passend antwoord op die vraag. De hydrostatische Jungheinrich trucks voor extra zware en volcontinu taken, zijn te geavanceerd en navenant geprijsd voor een inzet in Oezbekistan en sommige gebruikers kunnen simpelweg niet met een elektrische truck uit de voeten. 

Juiste balans

Na een stevig ontwikkelingstraject bracht Jungheinrich recent het antwoord op die vraag: de serie TFG/DFG 425, 430 en 435 trucks met 2.5, 3 en 3.5 ton hefvermogen. Iets eenvoudiger van opzet, maar in hart en nieren een Jungheinrich. Zo ook onze testtruck de TFG 425 met LPG-motor, driedelige 4.700 mm mast en enkele optionele zaken zoals een glazen voorruit, BlueSpot veiligheidslicht en omhoog gerichte uitlaat op het contragewicht.
De truck oogt solide, maar zeker niet lomp. De gebruikte materialen zijn robuust en kwalitatief dik in orde, maar de gehele opzet is eenvoudig gehouden. Het geheel voorspelt daarbij een probleemloos gebruik en een lange levensduur.

Riante werkruimte

Natuurlijk bekijken we de testtruck tijdens een stevige praktijktest. De op- en afstap van de onze testtruck is ruim genoeg en bekleed met een degelijk kunststof met antislip profiel. Hij biedt toegang tot een al even ruime voetenplaat met dikke rubber mat die trillingen en geluidsoverdracht vermindert. De voetruimte is riant waardoor we de drie pedalen (inching, rem en acceleratie) goed bereiken. De hellingshoek en veerdruk van de pedalen is precies goed voor een aangename bediening.
De Grammer stoel is correct instelbaar en de bereikbaarheid van de mechanische hendels op het schutbord is prima. De hendels zijn al even robuust als de rest van de truck en maken een nauwkeurige mast- en vorkbediening mogelijk. De uitvoering met mechanische hendels is standaard. Inmiddels zijn alle andere bedienconcepten (SOLO-, DUO- en MULTI-PILOT) inclusief armleuning ook leverbaar voor deze truckserie. De mast zelf is opnieuw ontworpen en sterk zicht-geoptimaliseerd. Onze testtruck is voorzien van de driedelige variant met vrije heffing en geïntegreerde sideshift. De mast kent een goed werkende demping en is vrijwel torsievrij.

Veilig en eenvoudig

De rijrichtingshendel van onze Jungheinrich TFG 425 is aan de slanke, traploos verstelbare stuurkolom geplaatst en zorgt voor de bediening van de koppelomvormer en versnellingsbak. Bij het verlaten van de truck met ingeschakelde rijrichting zet de truck automatisch de rijrichting veilig terug in neutraal. Ook de startveiligheden zijn in orde en de mastfuncties zijn alleen te bedienen als de chauffeur op de stoel zit. Bij het verlaten van de truck zonder ingeschakelde parkeerrem klinkt een waarschuwend signaal. De parkeerrem werkt elektrisch en bedien je met een schakelaar.
De elektrische parkeerrem houdt de truck 100% op zijn plaats en ook de bedrijfsrem werkt indrukwekkend krachtig. Het systeem bestaat uit natte lamellenremmen en is vrijwel onderhoudsvrij, mede dankzij de gesloten behuizing en het ontbreken van remvoeringen.

Onderhoudsvriendelijk

Lage onderhoudskosten staan sowieso centraal bij de DFG/TFG-serie. De bereikbaarheid van motor en koppelomvormer zijn uitstekend. De kap opent ruim en de beide zijpanelen zijn zonder gereedschap te verwijderen. Ook de voetenplaat is in enkele seconden te verwijderen. We moeten alleen de stekker losmaken van het acceleratiepedaal.
Onderhuids zien we een uiterst bewezen krachtbron in de vorm van de Kubota motor (zowel voor diesel als LPG). Hij doet opvallend stil en soepel zijn werk. Het fraaie van deze universele industriële krachtbron is de uitstekende, wereldwijde beschikbaarheid van eventuele benodigde onderdelen. Voorts zorgen het gesloten koelsysteem en hoge mate van oliefiltratie voor een zorgeloze inzet, ook onder zware, natte of juist stoffige omstandigheden.

Productiviteit en verbruik

En dan de prestaties. Onze LPG-truck is opvallend stijf en robuust in zijn bediening. Het maakt de truck voorspelbaar, want je weet als chauffeur precies wat je kunt verwachten. Hij dankt die robuustheid deels aan de kwalitatief goede Solideal Xtreme volrubber banden. Ze geven de truck een hoge mate van stabiliteit, maar zorgen op klinkers en ander oneffen terrein voor wat gerammel als de vork onbelast is.
De aandrijflijn van onze TFG in deze test doet snorrend en soepel zijn werk en zo komen we tot plezierige bediening en een bovengemiddeld hoge productiviteit. Het energieverbruik past in de lijn die Jungheinrich al jaren kenmerkt: zuinig. Ter vergelijking: het gemiddelde verbruik in deze klasse ligt circa 7% hoger.

Conclusie

De Jungheinrich TFG 425 doet zijn uitgangspunten alle eer aan: het is echt een truck voor de wereldmarkt. Ongecompliceerd, robuust en zeker voorzien van de kwaliteiten die je van het merk Jungheinrich mag verwachten. De truck is onderhoudsvriendelijk en presteert bovengemiddeld goed. Puntjes ter verbetering: een papiervak en wellicht mastdemping op grondniveau en bij maximale heffing en een handgreep aan de binnenzijde van de achterste dakstijl. Ook zien we graag de uitlaat naar de linker kant van het contragewicht verhuizen zodat je, bij het achteruit rijden, beter zicht overhoudt. Standaard is de truck voorzien van een uitlaat die onder het contragewicht uitkomt. In dat geval speelt dit kritiekpuntje natuurlijk helemaal geen rol meer.

Pluspunten:

  • Bediengemak
  • Stabiel en voorspelbaar rijgedrag
  • Prestaties

Voor verbetering vatbaar:

  • Mastdemping op grondniveau
  • Omhooggerichte uitlaat uit gezichtsveld plaatsen (bij achteruit rijden)

 

Tags:

Andersom Testing, Heftrucktest, Intern transport, Jungheinrich, LPG, Test, TFG 425

Copyright © 2020. All rights reserved. Brandpepper Media