Test: BYD ECB 16C en 18C – Electric Evolution

Electric Evolution

De 1.6 en 1.8 tons driewielers van BYD (Build Your Dreams) zijn net als hun grotere broers voorzien van een 80V installatie. Het geeft ze ongekende kracht, maar toch zijn ze opvallend spaarzaam en handelbaar. Samen met de onderhoudsvrije lithium-ijzerfosfaat batterij luiden ze de bel voor een heel nieuwe manier van heftruckgebruik.

BYD baarde in 2015 opzien met de officiële introductie van haar lijn vorkheftrucks van 1.5 tot en met 3,5 ton hefvermogen. Ontwikkeld en gebouwd in China, maar met de veeleisende Europese markt als focus. De trucks zijn netter afgewerkt dan de gemiddelde Chinese heftruck die we onder handen hebben gehad en presteren ook beter.
Meest opvallend aan de range zit echter onder het batterijdeksel. Daar huist een 80 Volt lithium-ijzerfosfaat batterij die BYD zelf produceert. Vanwege de uniformiteit en productiegemak legt de fabrikant ook deze batterij in de compacte trucks, zoals de 1.6 en 1.8 in deze test. Hiermee is BYD de eerste fabrikant ter wereld die seriematig zo’n krachtbron in een driewieler plaatst en ook nog volledig inzet op lithium-techniek.

Veel voordelen

De voordelen van de lithium-ijzerfosfaat batterij zijn talrijk. Hij is onderhoudsvrij, hij kan niet gassen dus mag je hem overal laden. Je hebt geen batterijwisselstation nodig met al de noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen en je hoeft hem in principe niet te wisselen. Tevens stelt BYD dat haar techniek veiliger is dan andere lithium-systemen en staaft dat met een aantal gecertificeerde tests waarin de batterij op allerlei mogelijkheden is misbruikt door het in brand te steken, te laten crashen, onder water te houden en te pletten.
Nadelen zijn er ook: de capaciteit is beperkt in vergelijking met traditionele loodzuur batterijen, maar dat is niet erg. Je mag de BYD-batterij ongestraft tussenladen. Een hele lading van een lege batterij duurt een uur, maar als je een kwartiertje koffie- of een halfuurtje lunchpauze hebt, maak je een halflege batterij bijna of helemaal weer vol. En gezien het aantal cycli dat de fabrikant garandeert, kan je dat meer dan 10 jaar meerdere keren per dag doen.

Anders leren gebruiken

Heb je veel heftruckwerk en dubbele shiften, dan is het zaak om een andere manier van werken aan te leren met de BYD: elke pauze laden. Dat kan makkelijk via het klepje aan de zijkant van de truck. Stekker erin en laden maar. Werkt dat echt? Ja! We laden in 29 minuten de halflege batterij van onze testtruck weer helemaal vol en dat is meer dan voldoende om de rest van een shift af te maken en de volgende te beginnen. Deze aanpak zal bij bedrijven met meerdere trucks om een andere opstelling van de laders vragen: dicht bij de kantine of in elk geval in de loop ernaartoe.
Voor het zover komt en je een BYD in huis haalt, wil je toch eerst weten of de truck eigenlijk wel presteert. Het antwoord is eenduidig: prima. De hef- en rijsnelheden zijn dik in orde. De werkplek is ruim, zelfs op deze compacte driewielers. De mastfuncties zijn goed te doseren en de mast zelf en vertoont amper speling of torsie. Wel zouden de Chinezen nog iets kunnen leren over het maken van slankere profielen. De afwerking van de truck is verder netjes en de algehele bouw is robuust zonder lomp te zijn.

Europees comfort

BYD biedt bij haar trucks de keuze uit standaard of comfort. Bij standaard horen mechanische
hydrauliekhendels en een standaard stoel die je natuurlijk zo voor iets beters kunnen (laten) vervangen. Bij comfort krijg je een luxere Grammer MSG65 met verstelbare armleuning en elektrisch/hydraulische vingertop hendeltjes. De hendels zijn uniek in hun soort, want ze hebben een voelbare stand op 1/3 en 2/3 van hun slag. Zo is het extra makkelijk om precies de mast te bedienen. De bedienconsole op de armleuning biedt ook plaats aan de rijrichtingsschakelaar die je eenvoudig met de duim bedient.
De zit achter het stuur is goed en de stuurkolom is traploos verstelbaar. Hij is gemonteerd op het schutboord dat een opvallend fraai kleurendisplay kent (ook door BYD zelf geproduceerd). Op het display staat alle noodzakelijke info over de truck, de gekozen instelling H, M of L (high, medium, low), de afgelegde afstand, de batterijlading en rijrichting. Jammer genoeg ontbreekt de wielstandindicatie en dat is soms juist zo handig bij een driewieler waarvan je de achterwielen niet kunt zien.

Praktijk overtuigt

En dan het werken met de BYD 1.6 en 1.8. De trucks zijn volledig identiek, alleen het contragewicht van de 1.8 is net iets groter. Opvallend is dat beide trucks wat onrustig sturen als je zonder last rijdt. We vermoeden dat dit komt door de standaard Chinese volrubber banden en dat blijkt ook echt zo te zijn. We monteren tijdens de test een set van het merk Trelleborg en dat is een openbaring. De trucks rijden soepeler en voorspelbaarder. Het onrustige gedrag is helemaal verdwenen.

Tijdens de prestatiemetingen scoren beide modellen een iets hogere productiviteit dan het gemiddelde in deze klasse. Het energieverbruik is aanzienlijk beter dan gemiddeld en biedt uitzicht op een praktische inzetduur van bijna 6 (modus H) of ruim 6 uur (modus M) bij de 1.6 tonner. Bij de zwaardere 1.8 tonner ligt het verbruik logischerwijs iets hoger en komt de praktische rijtijd op bijna 5 en bijna 6 uur in H en M. Dat lijkt vrij kort, maar wat wil je ook met een batterij van slechts 230Ah. Kies je voor de maximale 270Ah, dan mag je er een uur bij optellen. Wie vervolgens de pauzes benut om even bij te laden, komt fluitend met deze trucks de dag door.

Conclusie

Al met al zijn de compacte driewielers van BYD een openbaring. Ze rijden goed (vooral met kwalitatief goede banden), presteren bovengemiddeld hoog en zijn behoorlijk zuinig van aard. Om ook een paar nadeeltjes te noemen: de wat hoge opstap, het ontbreken van opbergruimte en de ouderwetse hendel voor de parkeerrem, die overigens 100% de truck op zijn plaats houdt.
Duidelijk is ook dat de BYD-trucks geen prijs winnen als het gaat om een uniek ontwerp of uiterst doordachte veiligheidstechnieken. Wellicht pakken ze een trofee als het gaat om de optelsom van innovatie die is gericht op klantvoordeel, bruikbaarheid en levensduur. De 1.8 tonner doet dan ook een serieuze gooi naar de IFOY Award 2016. Vooral de lithium-ijzerfosfaat batterijtechniek en het totale zorgeloze gebruik van de krachtbron is een groot pluspunt. Hiermee gaan deze blauwe rakkers beslist ver komen.

Pluspunten:

  • Gemakkelijke bediening
  • Onderhoudsvrije batterijtechniek
  • Laag verbruik en supersnel (tussen) laden

Voor verbetering vatbaar:

  • Standaard bandenkeuze
  • Opbergruimte
  • Stuurwiel-indicatie

Tags:

Andersom Testing, BYD, Heftruck, Heftrucks, Heftrucktest

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.