Test Wave 60 Lithium-ion – Succesvolle update

Succesvolle update

Crown heeft haar populaire WAV 60 Work Assist Vehicle, kortweg Wave een update gegeven met lithium-ion techniek voor meer rijplezier en een hogere productiviteit. Het nieuwe V-Force systeem geeft de handige mini hoogwerker een vrijwel onbeperkt uithoudingsvermogen.

Tijdens de test verzamelen we 8 producten op 8 verschillende grijphoogtes tot maximaal 4 meter. We brengen ze alle 8 ook weer terug, waardoor het aantal stops in de test op 16 komt.

De Wave is een kruising tussen een mini hoogwerker en een hoogheffende orderverzamel truck. Hij is het best te vergelijken met een verrijdbare ladder, maar dan handiger en veiliger. Het hefbare platform bereikt een hoogte van 2.995 mm, waarmee de maximale reikhoogte op een kleine 5 meter komt. Het model bestaat al sinds 1997 en is tussentijds verbeterd. In 2017 kwam de Wave 60 op de markt. De DC-installatie werd toe vervangen door AC-techniek, kunststof maakte plaats voor robuuste staaldelen en de Wave 60 kreeg hogere rij- en hefsnelheden. We testten hem in 2017, maar volgens de fabrikant is er reden genoeg om de test te herhalen met het Lithium-ion model vanwege de verwachte hogere prestaties en meer praktische inzet.

Nieuwe mogelijkheden

Nieuw in het 2022 model van de Wave 60 is de lithium-ion accu en het bijbehorende V-Force Li-ion systeem van Crown. Naar keuze is de truck leverbaar met één accu van 105 Ah/24V die wordt geladen via de ingebouwde 50 A lader. Deze is op elk gewoon 230 V stopcontact aan te sluiten. Voor een grotere autonomie is de Wave 60 ook verkrijgbaar met twee 105 Ah/24V Li-ion accu’s. Deze tweede unit komt op de plaats van de ingebouwde lader dus die vervalt. Voor het laden is een van de nieuwe V Force externe 24V laders van 50, 150 of 300 A inzetbaar.

Ook nieuw is de extra veiligheidsfunctie van de zelf vergrendelende deurtjes. De Wave 60 rijdt het snelst als het platform beneden is en de deuren open staan. Dit kinkt tegenstrijdig, maar is het volgens Crown niet. Mocht de truck een te lage doorijhoogte passeren, dan is vindt de fabrikant het veiliger dat de bediener sneller uit de cabine kan komen als hekjes geen extra horde vormen. Met open deuren kan je echter niet hoger heffen dan 500 mm. De deurtjes moeten dan dicht en gesloten blijven om vallen te voorkomen. De hekjes zijn voorzien van een automatische vergrendeling.

Leercurve bediening

De 2022 uitvoering van de Crown Wave 60 biedt praktische opbergruimte in de cabine. Er zijn vakjes en bakjes en daarin kan je in elk geval de laadkabel van de ingebouwde lader kwijt. Een geïntegreerd laadsnoer is op onze testtruck niet beschikbaar, maar wel leverbaar. Het laadsnoer sluit je aan op het uitklapbare frontpaneel waar ook de knoppen voor de externe bediening geplaatst en opnieuw zijn gerangschikt.

Behouden bij de Wave 60 is het eigenzinnige Crown ontwerp en dat is na 25 jaar nog altijd modern. Het rijden en sturen is eveneens onveranderd. Wie voor het eerste met de Wave op pad gaat zal absoluut moeten wennen. Met het verdraaien van de rechter handgreep bepaal je de rijrichting en rijsnelheid; met de linkerhand bedien je een horizontale tuimelschakelaar om naar links of rechts te gaan. Je stuurt zodoende met de aangedreven achterwielen, de zwenkwielen aan de voorzijde draaien daarbij soepel mee in de juiste richting.

Veiligheid vraagt bewustzijn

Crown heeft de Wave 60 voorzien van 3 rijmodi: P1, P2 en P3. De laatste genoemde is het langzaamst en zeer geschikt voor onervaren gebruikers. P1 is het snelst. Sturen met de Wave kent een leercurve en dat geldt ook voor de vrijgave van de vele veiligheidsaspecten. De vloer is voorzien van twee sensoren en die je moet je met beide voeten onafhankelijk van elkaar activeren. Tijdens het rijden en heffen moeten beide handen aan de handgrepen zijn. Lichtsensoren bewaken dat, maar zijn erg gevoelig. Af en toe moeten we de handen opnieuw plaatsen om de tijdelijk uitgeschakelde truckfuncties te her activeren. Dit moet beter kunnen en dat geldt ook voor de plaatsing van de knop om te schakelen tussen haas en schildpad. Deze bedienen we soms ongewild met de linkerhand waardoor de truck langzamer gaat rijden.

Li-ion effecten

Als je na enige tijd de Wave 60 goed in de hand hebt, dan werkt de truck aangenaam, stil en vlot. Afhankelijk van de werkhoogte sluit je de veiligheidshekjes of hou je ze juist open om sneller te kunnen rijden. Met hekjes dicht rijdt de Wave 5 km/uur maximaal en langzamer als je op hoogte komt. Met hekjes open halen we 8,4 km/uur.  Vergeleken met het voorgaande model zijn de rijsnelheden vrijwel gelijk, maar de sprintsnelheden zijn duidelijk wel veranderd. Zowel met hekjes open als dicht reageert de Wave 60 nu veel sneller. Het is een effect dat we bij veel andere trucks zien die van gewone batterijtechniek overstappen op lithium-ion accu’s. Ook de hefsnelheid van het platform is hoger.

Hogere productiviteit, lager verbruik

Tel je alle positieve veranderingen bij elkaar dan scoren we met de vernieuwde Wave 60 16,1% meer picks per uur op ons testparcours op P1, 17,6% meer op P2 en 10,6% op P3. Het energieverbruik voor 1000 picks daalt daarbij met 29%, 25% en 31%. De praktische inzetduur van de enkelvoudige li-ion accu komt hiermee op ruim 7,5 uur. Wie de truck zeer intensief inzet kan daarbij altijd tussentijds de accu laden via de ingebouwde 50 A lader. Wij doen dat tijdens twee pauzes van dik een kwartier en een klein half uur. De opbrengst is ruwweg 1% per minuut aan de lader. Hoe leger de accu, hoe sneller het laden verloopt. Met de sterkere externe laders van 150 en 300 A verloopt het laden een factor 3 tot 6 sneller. Met twee li-ion accu’s aan boord zal ook de zwaarste daginzet zonder tussenladingen moeiteloos haalbaar zijn.

Conclusie

Met de update zet Crown een verbeterde versie van haar Wave 60 in de markt. De li-ion accu’s geven de truck meer power en reactiesnelheid. Hij is hierdoor fijner en vlotter te bedienen en dat levert merkbaar hogere prestaties. De V Force li-ion techniek biedt daarbij keuze om snel te kunnen laden met een externe lader of handig met de ingebouwde 230V lader. Het ontwerp van de Wave 60 is na 25 jaar nog altijd actueel en vernieuwde opbergvakjes nog iets praktischer geworden. De hoge mate van (Amerikaanse) veiligheid vragen om een strakke bedienroutine, maar wie daarmee heeft leren omgaan heeft aan de Wave 60 een handige mini-hoogwerker en orderverzameltruck in huis.

Pluspunten:

  • Productiviteit
  • Energieverbruik
  • Design

Voor verbetering vatbaar:

  • Leercurve bediening
  • Gevoeligheid veiligheidssystemen

(Tekst en foto’s: Andersom Testing, Theo Egberts en Mark Dohmen)

Tags:

Andersom test, Andersom Testing, Crown, Crown WAV 60 Work Assist Vehicle, Crown Wave 60, Intralogistiek, Lithium ion, Lithium-ion technologie, Test, Wave 60

Copyright © 2024. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.