UniCarriers verzorgt complete herinrichting dc Leen Bakker

Leen Bakker verruilt kranen voor smallegangentrucks

Onlangs is het voormalig bulkmagazijn van Leen Bakker in Raamsdonksveer volledig opnieuw ingericht. De automatische kranen hebben plaatsgemaakt voor unieke smallegangen trucks, geleverd door UniCarriers, die verantwoordelijk was voor een groot deel van het project. De herinrichting heeft Leen Bakker geen windeieren gelegd. Inmiddels is de bezettingsgraad al gestegen van 60 naar ruim 80 procent.

Projectmanager Paul van Zwieten: “De uiteindelijke keuze viel op bemande smallegangentrucks met zijgeleiding. Dat was de enig haalbare business case.”

Leen Bakker is dé woonwinkel voor iedereen. Al ruim 100 jaar laat de keten van meubel- en interieurwinkels zoveel mogelijk mensen genieten van een mooi interieur voor een lage prijs. Vanuit meerdere distributiecentra in Raamsdonksveer, met in totaal zo’n 100.000 m2 aan opslagruimte, worden de ruim170 winkels in Nederland en België bevoorraad én worden de webshoporders verzameld en verzonden.
Onlangs is één van de zes DC’s in samenwerking met UniCarriers opnieuw ingericht. “Het betreft ons voormalig bulkmagazijn, DC2, dat 15 jaar geleden is ingericht met een kettingbaan en automatische kranen”, vertelt projectmanager Paul van Zwieten.

Vorig concept ontoereikend

Dat concept werkte echter niet meer naar tevredenheid van Leen Bakker. “Om diverse redenen kregen we het pand niet goed gevuld”, vervolgt Van Zwieten. Er zat alleen een sprinklerinstallatie vlak onder het dak, waardoor niet alle goederen in dit magazijn konden worden opgeslagen. Boxsprings of andere artikelen waar schuimstof in verwerkt is, konden wij hier niet opslaan. Daarnaast bleek de automatisering te beperkend voor de palletmaten: naast blokpallets en europallets gebruikt Leen Bakker de zogeheten DC2-pallets. Deze pallets met een afmeting van 2,00 x 1,20 meter konden niet gehandeld worden, bovendien liep het systeem regelmatig vast. “Op het einde konden we nog maar 1 op de 3 pallets probleemloos in- en uitslaan en kregen we de bezettingsgraad niet hoger dan 60 procent”, aldus de projectmanager.

Meerdere opties onder de loep

Randvoorwaarde was, dat de stellingen niet verplaatst mochten worden.

Om de bezettingsgraad te verbeteren, ging Leen Bakker op zoek naar een passende oplossing. Randvoorwaarde was, dat de stellingen niet verplaatst mochten worden. “De staanders zijn ondersabeld met mortel, in het bovenste gedeelte van de stellingen zitten de sprinklers verwerkt én er liep een geleiderails over de vloer. Het was budgettair simpelweg niet haalbaar om dat allemaal aan te passen”, licht Van Zwieten toe. Er zijn verschillende opties bekeken; van retrofit tot volledig nieuw geautomatiseerd met shuttles en nieuwe software en besturing. De uiteindelijke keuze viel op bemande smallegangentrucks met zijgeleiding. “Dat was de enig haalbare business case”, aldus de projectmanager. De trucks moesten binnen de bestaande gangpaden, van 1,65 meter, kunnen werken, zowel blokpallets als europallets, maar óók de DC2-pallets tot een hoogte van ruim 10 meter kunnen in- en uitslaan en dat ook nog eens dubbeldiep. “De enige aanbieder die aan onze wensen en eisen kon voldoen, was UniCarriers”, weet Van Zwieten.

Logistiek hoofdaannemer

Als logistiek hoofdaannemer leverde UniCarriers 3 man-up smallegangen trucks en nam het bedrijf de logistieke herinrichting van het DC voor zijn rekening. De 3 trucks vervangen de 4 geautomatiseerde kranen die voorheen de in- en uitslag verzorgden. Voordat de trucks in gebruik zijn genomen, is de vlakheid van de vloer gemeten en daar waar nodig, is de vloer geëgaliseerd. Voor een zo efficiënt mogelijke opslag werd nieuwe software geschreven. Van Zwieten: “Die is gekoppeld aan ons WMS en aan de terminals op de trucks, zodat de pallets altijd op de meest geschikte locatie worden weggezet.”

Eerste fase opgeleverd

De uiteindelijke keuze viel op bemande smallegangentrucks met zijgeleiding.

Inmiddels is de eerste fase van het project opgeleverd. “Alle werkzaamheden zijn uitgevoerd tijdens een lopende logistieke operatie”, vertelt Van Zwieten. “Eerst zijn de gangpaden leeggereden; zoveel mogelijk via een natuurlijk verloop. Vervolgens zijn de powerrails en de geleiderails van de kranen verwijderd en is de vloer uitgevlakt. Daarna is de liggerdeling van de stellingen aangepast, de railgeleidingen voor de hoogbouwtrucks gemonteerd en hebben we een tweede sprinklerlaag laten aanbrengen. Tot slot zijn alle locaties voorzien van nieuwe locatienummers.”

Bezettingsgraad fors gestegen

Zeven van de 14 gangpaden zijn nu een aantal maanden operationeel. “Daar zitten we nu op een bezettingsgraad van rond de 80 procent”, weet Van Zwieten. “Dat moet en wordt nog wel hoger”, voegt hij eraan toe. “Als onderdeel van dit project hebben we namelijk ook de huur opgezegd van een ander pand. Die externe opslag wordt straks ook hier, in DC2 opgeslagen. Ik denk dat we uiteindelijk uitkomen op een bezettingsgraad van 90 tot 95 procent. Dat zou nóg hoger kunnen, maar dat zou ten koste kunnen gaan van de werkbaarheid en dat willen we natuurlijk voorkomen.”

Eén aanspreekpunt, geen discussies

Over de rol van UniCarriers is de projectmanager zeer te spreken: “We hebben één aanspreekpunt en geen discussies waarin leveranciers naar elkaar wijzen als er iets niet volgens planning verloopt. UniCarriers is verantwoordelijk voor het hele project. Ze hebben goed meegedacht en ons geholpen met vakkundig advies. Samen hebben we verschillende scenario’s onder de loep genomen, hierbij hebben we niet alleen gekeken naar de trucks, maar ook naar de herinrichting van het pand en het logistieke proces. Zo zijn we uiteindelijk samen tot de best passende oplossing gekomen. En het hele project is bovendien netjes volgens planning en binnen budget opgeleverd.”

Tags:

AGV International, AGV Solutions, Dc, Distributiecentrum, Intralogistiek, Leen Bakker, Smalle gangen trucks, Smalle gangenmagazijn, UniCarriers, UniCarriers AGV Solutions, Warehousing

Copyright © 2020. All rights reserved. Brandpepper Media