A History of the Future: STILL viert 100-jarig jubileum

Met de slogan “A History of the Future” viert intralogistiek specialist STILL dit jaar zijn 100ste verjaardag. Een terugblik: Op 1 februari 1920 opent Hans Still zijn reparatiewerkplaats voor elektromotoren – het is het startschot voor een 100-jarig succesverhaal vol inventiviteit, klant- en servicegerichtheid.

Oprichter Hans Still gebruikt het groeiende begrip voor de uitdaging van zijn klanten voor de ontwikkeling van eigen producten – zoals het “Lichtstation Matador”.

In de afgelopen eeuw heeft Still voortdurend bewezen een scherp oog te hebben voor de actuele eisen en uitdagingen van haar klanten, de industrie met haar innovatiekracht vormgegeven en moedig het pad gebaand naar veelbelovende nieuwe inzetgebieden.

Het begin en de doorbraak

Slechts enkele jaren na de oprichting als reparatiewerkplaats voor elektromotoren presenteerde Still in 1924 haar eigen producten op de beurs van Leipzig, zoals het “Lichtstation Matador”. De focus van de bedrijfsactiviteiten lag jarenlang op het ontwikkelen en repareren van elektromotoren, generatoren en transformatoren. Na het einde van de oorlog brengt Still met de EK 2000 een innovatieve elektrische truck op de markt en breekt daarmee door als fabrikant van industriële trucks. Daarna volgt de eerste vorkheftruck van Still. De introductie van de elektrische vorkheftruck EGS 1000 markeert het begin van een nieuw tijdperk.

Pionier van e-mobiliteit

Still maakt snel naam als fabrikant van innovatieve industriële trucks en als pionier op het gebied van elektrische mobiliteit. De elektrische truck opent nieuwe toepassingsgebieden waar emissievrije en energiezuinige oplossingen een prioriteit zijn. De passie voor efficiënte elektromotoren heeft zelfs effect op de ontwikkeling van heftrucks met verbrandingsmotoren. Vanaf het begin is het aandrijfconcept van verbranders dieselelektrisch. Er wordt gebruik gemaakt van een hybride technologie, waarbij de verbrandingsmotor een generator aandrijft, die op zijn beurt elektriciteit opwekt voor de aandrijfmotor. Het lage toerental maakt een brandstofbesparende inzet mogelijk.

Elektrische aandrijving en e-mobiliteit zijn onlosmakelijk verbonden met Still. De introductie van de eerste elektrische truck, in 1949, en het gebruik van brandstofcellen en lithium-ion technologie zijn slechts enkele mijlpalen waarmee Still zich heeft gevestigd als innovatieve partner voor succesvolle intralogistieke oplossingen op basis van elektrisch vermogen. Wanneer de nieuwe RX 60-20/35 elektrische truck in 2019 wordt gelanceerd, loopt Still opnieuw voorop: onafhankelijke tests bevestigen dat de truck een productiviteit heeft die hoger ligt dan die van alle ooit geteste trucks in dezelfde capaciteitsklasse. Nooit eerder kwam een elektrische heftruck als winnaar uit het directe prestatieduel naar voren.

Altijd vooruit denken – automatisch

Overtuigd van de enorme toegevoegde waarde voor de klant zet STILL in het nieuwe millennium vol in op automatiseringsoplossingen en hulpsystemen. Een voorbeeld hiervan is het automatiseringsproject bij Kuraray Trosifol.

Inventiviteit en de drang om steeds betere oplossingen voor haar klanten te vinden, blijven decennialang de centrale drijfveer van Still. Overtuigd van de enorme toegevoegde waarde voor de klant zet Still in het nieuwe millennium vol in op automatiseringsoplossingen en hulpsystemen. Het OptiSpeed besturingsconcept combineert beide trends op rendabele wijze. OptiSpeed zorgt te allen tijde voor de best mogelijke rijsnelheid, afhankelijk van de hefhoogte, de rijrichting en het laadvermogen. Het resultaat is een tot 20 procent hogere omslagprestatie. Het intelligente Blue-Q maakt het mogelijk de energiekosten met maximaal 20 procent te reduceren – zonder merkbaar prestatieverlies.

Het automatiseringsproject bij Kuraray Trosifol wint in 2015 de felbegeerde International Forklift of the Year Award (IFOY Award) in de categorie “Intralogistieke oplossingen”. Met een uitgekiend goederenstroomconcept communiceren halfautomatische shuttlevoertuigen voor het eerst in dit project met geautomatiseerde reachtrucks in een kanaalopslagsysteem. Amper een jaar later presenteert Still ’s werelds eerste autonome orderverzameltruck: de iGo neo CX 20. Hiermee is Still de eerste industriële truckfabrikant die standaard gebruik maakt van robotica in de intralogistiek.

Klant- en servicegerichtheid

Kwaliteit, service en klantgerichtheid waren de uitgangspunten van oprichter Hans Still en behoren ook nu nog tot de belangrijkste pijlers van het bedrijf. De introductie van digitale serviceportals, zoals het web-based vlootbeheersysteem StillReport en de webapplicatie Still neXXt fleet, zijn slechts twee voorbeelden van de innovatiekracht in de dienstensector.

De laatste jaren heeft Still ook het aanbod aan adviesdiensten verder uitgebreid. In een tijd van complexe magazijnwerelden – met genetwerkte transportmiddelen, nauw met elkaar verbonden processen en de behoefte aan steeds efficiëntere procedures – heeft Still ingezien dat bedrijven meer dan ooit behoefte hebben aan experts aan hun zijde. Partners, die deskundig advies kunnen geven, magazijnprocessen professioneel kunnen analyseren en vervolgens de magazijninfrastructuur met gevoel voor proportie kunnen optimaliseren. Dit geldt des te meer voor de snel toenemende trend naar automatisering.

Innovaties die de industrie vormgeven

Steeds weer toont Still een fijn gevoel voor de behoeften van haar klanten en vertaalt deze kennis in nieuwe producten: De introductie van de eerste doorkijkmast in de jaren zeventig, bijvoorbeeld, verhoogt de veiligheid van zowel bestuurder als omgeving aanzienlijk. Een andere mijlpaal is de introductie van de zijwaartse accuwissel op de RX 20 en RX 60 elektrotrucks, waarmee de efficiëntie van de trucks aanmerkelijk wordt verbeterd en nieuwe maatstaven worden gezet die nu standaard zijn in de industrie.

Tags:

Intralogistiek, Still

Copyright © 2020. All rights reserved. Brandpepper Media