Bleckmann sluit unieke mantelovereenkomst met UniCarriers

Flexibiliteit ten top

Logistieke bedrijven hebben behoefte aan flexibiliteit. Toch wordt er voor het intern transport nog vaak gekozen voor een meerjarig leasecontract. Met een unieke mantelovereenkomst laten Bleckmann en UniCarriers zien dat het ook anders kan. Continu op- en afschalen en betalen voor enkel de effectieve inzet van de trucks, Pay per Use. Het concept biedt voordelen voor de hele keten.

Bleckmann heeft al meer dan 150 jaar ervaring in Supply Chain Management (SCM). In die anderhalve eeuw groeide de dienstverlener uit tot marktleider in de mode- en lifestyle industrie. “Dankzij onze jarenlange ervaring en expertise weten we als geen ander welke SCM-services onze klanten in die industrieën nodig hebben”, vertelt cluster director Erwin Singendonk. De wereldspeler in omni-channel oplossingen voor fashion en lifestyle logistiek beschikt over meerdere warehouses. Twee daarvan staan in Enschede, waar Bleckmann op een vloeroppervlakte van zo’n 25.000 m2 de logistieke operatie verzorgt voor onder andere een grote Canadese producent van schoenen en accessoires.

Flexibiliteit

Omdat de volumes van de klanten in de mode- en lifestyle segmenten, afhankelijk van de seizoenen, nogal fluctueren, wisselt ook de behoefte aan intern transportmaterieel sterk. “Afgelopen januari hebben we bijvoorbeeld al 20 procent van het hele typische jaarvolume verwerkt. Tijdens zo’n piek kan het aantal hoog heffende orderverzameltrucks dat wordt ingezet verdubbelen; van 5 tot 6 trucks naar wel 11 trucks”, verduidelijkt Singendonk. Om continuïteit tijdens die piekperiodes te kunnen garanderen en geen onnodige kosten te maken voor overcapaciteit in de rustige periodes zocht Bleckmann voor de nieuwe vloot naar meer dan een standaard leasecontract. “We zochten flexibiliteit; in de ruimste zin van het woord”, vat de cluster director samen. Die flexibiliteit vond de dienstverlener bij UniCarriers.

Pay per Use

Erwin Singendonk: “We waren al flexibel met ons personeel. Nu zijn we dat ook met ons materieel.”

“We hebben uiteraard meerdere leveranciers benaderd. Natuurlijk speelde ook de prijs, kwaliteit en de ergonomie een rol bij onze keuze. Vooral de ergonomie en het comfort van de trucks waren voor mij de trigger om met UniCarriers in zee te gaan”, vertelt Singendonk. “Maar voor ons minstens zo belangrijk, is dat we een partner hebben die onze processen en de daarbij behorende uitdagingen begrijpt en die proactief met ons meedenkt”, voegt Contract Manager Germo Grootenhuis toe. Met de afgesloten mantelovereenkomst laat UniCarriers zien, dit als geen ander te kunnen. De unieke Pay per Use oplossing biedt de gewenste en noodzakelijke flexibiliteit. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid om continu op en af te schalen naar de actuele procesbehoefte. Extra benodigde trucks worden door UniCarriers snel geleverd. Daarbij is in de afspraak overeengekomen dat alleen de effectieve uren van de trucks worden afgerekend.

Inzicht onmisbaar

Om het Pay per Use concept mogelijk te maken en naar behoefte op- en af te kunnen schalen, is onder andere inzicht nodig. Enerzijds in de processen bij Bleckmann en de veranderende behoeften van de klanten, anderzijds in de inzet van de trucks. Het eveneens nieuwe vlootbeheersysteem biedt dat inzicht. De rapportages uit het systeem maken het voor UniCarriers mogelijk om meer dan een partner te zijn voor Bleckmann. Als co-driver gaat de leverancier regelmatig met de klant in gesprek. “Sowieso eens per kwartaal, maar als het nodig is vaker. Samen zoomen we in op die details die op dat moment belangrijk zijn. Zo leren we steeds weer over de inzet van de trucks en kunnen we uiteindelijk meer doen met minder trucks”, licht Singendonk toe.

Schades reduceren

Germo Grootenhuis: “Het was voor ons minstens zo belangrijk dat we een partner hebben die onze processen en de daarbij behorende uitdagingen begrijpt en die proactief met ons meedenkt.”

Met het vlootbeheersysteem is Bleckmann bovendien in staat om het aantal schades te reduceren. Onbevoegd gebruik van de trucks is verleden tijd. Alleen geautoriseerde chauffeurs kunnen met de UniCarriers trucks aan de slag. En mocht daarbij een aanrijding gebeuren, dan grijpt het vlootbeheersysteem in en wordt de truck veilig tot stilstand gebracht. “De bestuurder kan zijn werk pas voortzetten, nadat zijn of haar leidinggevende de truck weer heeft vrijgegeven”, voegt Grootenhuis toe. De site manager benadrukt dat het vlootbeheersysteem niet wordt ingezet om medewerkers te straffen, maar juist om de bewustwording op de vloer te vergroten. “Voorheen constateerden we alleen de schade na een aanrijding. Nu weten we wat er is gebeurd en kunnen we doelgericht actie ondernemen.”

Forse kostenbesparing

Met het verkregen inzicht is Bleckmann bovendien in staat om processen verder te optimaliseren. Dat kan ook betekenen dat de vloot opnieuw wordt afgestemd op veranderde functionaliteiten en er andere trucktypes worden ingezet. “Ook daarin zijn we nu flexibel”, constateert Singendonk. “We waren al flexibel met ons personeel. Nu zijn we dat ook met ons materieel.”
Dankzij de Pay per Use overeenkomst maken vaste kosten plaats voor variabele kosten. “En die variabele kosten zijn ook nog eens aanmerkelijk lager”, ziet Grootenhuis. “Vergeleken met een traditioneel leasecontract, bedraagt de kostenbesparing maar liefst 20 procent per jaar. Elk jaar weer. We betalen nu écht alleen nog maar voor de trucks én de effectieve inzet die we nodig hebben om de operatie voor onze klant vlekkeloos te laten verlopen. Zo profiteert de hele supply chain van deze flexibiliteit.”

Tags:

Intern transport, Intralogistiek, Pay per use, UniCarriers, Vlootbeheer

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.