Nieuwe Linde e-trucks net zo krachtig als verbranders

De nieuwe elektrische krachtpatsers van Linde, de X20 – X35 met een hefvermogen van 2,0 tot 3,5 ton, zijn de eerste trucks die de prestaties en robuustheid van verbrandingstrucks evenaren. En dat gecombineerd met de duurzame voordelen van lithium-NMC batterijen. Samen met de eveneens nieuwe elektrische heftrucks voor standaardtoepassingen (Linde E20 – E35), zijn ze gebaseerd op hetzelfde platform als de vorkheftrucks mét verbrandingsmotor, de Linde krachtpatsers, H20 – H35. Deze werden eind 2019 geïntroduceerd. Dat ze op hetzelfde platform zijn gebaseerd zorgt voor kortere levertijden, snel beschikbare opties én een nagenoeg identieke bediening voor de bestuurder.

teeds meer bedrijven vertrouwen op elektrische heftrucks om hun interne logistiek zo duurzaam en klimaatneutraal mogelijk te maken. De batterij-aangedreven trucks stoten tijdens het gebruik geen emissies uit en produceren geen schadelijke CO2-gassen, zeker wanneer de elektriciteit afkomstig is van hernieuwbare energiebronnen zoals wind, zon of biomassa. Het enige nadeel tot op heden was dat verbrandingsmotoren bij bepaalde activiteiten superieur waren ten opzichte van de elektrische modellen. “Veel van onze klanten wilden vanwege duurzaamheid overstappen naar elektrische vorkheftrucks, maar ze wilden de prestaties, bodemvrijheid, robuustheid, comfort en ergonomie van Linde-verbrandingstrucks niet missen”, zegt Björn Walter, senior productmanager Counterbalance Trucks bij Linde Material Handling (MH). Naast duurzaamheid zijn er nog andere redenen die het gebruik van elektrische vorkheftrucks aantrekkelijk maken. Zo kunnen trucks met zelf opgewekte elektriciteit bijvoorbeeld goedkoop worden geladen en de motoren zijn vele malen stiller.

Bij de ontwikkeling van een krachtige, robuuste elektrische vorkheftruck realiseerden de productmanagers van Linde MH zich al snel dat de gewenste gelijkwaardigheid niet zou worden bereikt door simpelweg de prestaties te verhogen. “Daarom hebben we besloten om een volledig nieuwe serie te ontwerpen die de positieve eigenschappen van onze heftrucks met verbrandingsmotor combineert met de voordelen van elektrische trucks. Voor onze kritische klanten, in het bijzonder uit de branches voor bouwmaterialen, dranken, staal en ijzer, papier, hout en recycling, met zware inzet, zijn de nieuwe trucks echt een volwaardig alternatief”, meldt Björn Walter. “Tegelijkertijd moet er nog steeds een extreem wendbare standaard elektrische vorkheftruck zijn, uiteraard uitgerust met alle nieuwe functionaliteiten van het platformconcept.” In navolging van dit idee zijn er nu twee elektrische Linde heftruckseries met een laadvermogen van 2,0 tot 3,5 ton: de ‘standaardtruck’ Linde E20 – E35 en de extreem robuuste en krachtige X-serie, de Linde X20 – X35.

Nieuwe vergelijking: E = V

Gebruikers kunnen nu de vorkheftrucks van de Linde X20 – X35-serie inzetten voor toepassingen waar conventionele elektrische heftrucks hun grenzen bereikten. Zoals op steile hellingen, bij langdurig hoge verwerkingssnelheden of op locaties met een grote hoeveelheid stof en vuil.

Om dit te bereiken worden in beide modelseries motoren geïnstalleerd op basis van synchrone reluctantietechnologie (SRM). Dit verbetert de efficiëntie van tractiemotoren en hefmotoren tot 5 procent, wat leidt tot een vergelijkbare toename van het rendement. Twee andere technische hoogtepunten brengen de Linde X20 – X35 op het prestatieniveau van een vorkheftruck met IC motor. Enerzijds zijn de motoren ook uitgerust met neodymiummagneten. Anderzijds zorgt de waterkoeling van de capaciteitsmodules ervoor dat de truck een lange periode kan blijven presteren, bijvoorbeeld in meerdere ploegendiensten achter elkaar.

Vergelijkende testen, op basis van de door Linde MH ontwikkelde TÜV-gecertificeerde prestatietest, hebben twee belangrijke resultaten opgeleverd: “Zo is de Linde X20 – X35 net zo krachtig als de Linde H20 – H35. Daarnaast is hij aanzienlijk goedkoper dan alle concurrerende voertuigen wat betreft tijd en kosten per verplaatste pallet”, licht de senior productmanager toe.

Belangrijk gegeven: de Linde X20 – X35 vorkheftrucks kunnen, net als de trucks met verbrandingsmotoren, buiten werken op zeer oneffen oppervlakken. Dit is mogelijk door de lange wielbasis, de grote banden en de elastomeer ringlagers als schokdempers op de vooras. Ze voorkomen dat trillingen en schokken veroorzaakt door oneffenheden in de ondergrond via de wielen worden doorgegeven aan de bestuurder. Al met al wordt de fysieke belasting verminderd en kan er door truck en bestuurder op een constant hoog niveau gepresteerd worden. Volledig afgeschermde delen in het accu- en motorcompartiment zorgen voor ongevoeligheid voor vuil- en stofdeeltjes. Daarnaast levert het door Linde MH ontwikkelde geoptimaliseerde lithium-NMC-systeem de energie. Het systeem is leverbaar in verschillend gedimensioneerde en bijzonder veilige, schokbestendige hoogwaardige batterijen en laders.

De vele voordelen van het platformconcept

Als u op zoek bent naar een elektrische heftruck voor binnenruimtes met effen magazijnvloeren of met smalle gangpaden, kies dan voor de klassieke versie van de nieuwe elektrische vorkheftruck. De compacte afmetingen van de Linde E20 – E35 en de door Linde MH ontwikkelde combi stuuras, maken draaimanoeuvres met de kleinste radius mogelijk. Binnen deze serie is er keuze uit verschillende energie-opties: loodzuurbatterijen, lithium-ion-batterijen of waterstof. Bestaande batterijen kunnen ook gebruikt blijven worden en een pallettruck is voldoende om de batterij vanaf de zijkant snel en eenvoudig te wisselen.

Zowel de twee elektrische vorkheftruckseries, de krachtpatser Exceptional en de krachtpatser Xtreme, als de verbrandingstrucks van de huidige modelserie zijn gebaseerd op één en hetzelfde platformconcept. Dit betekent dat de bestuurders profiteren van ruim zicht door en langs de hefmast, naar de zijkanten, naar achteren en naar boven. Net als de weerbestendige cabine met volledig glazen deuren, zijn de meeste andere opties van de vorkheftrucks met verbrandingsmotor ook beschikbaar voor de elektrische heftrucks. Het volledig geïntegreerde airconditioningsysteem met een ventilatiesysteem met acht uitstroomopeningen voor krachtige koel- en verwarmingsprestaties zorgt voor extra comfort voor de bestuurder en dus voor een hoge productiviteit onder alle omgevingscondities. Het optionele assistentiesysteem ‘Linde Motion Detection’ zorgt voor nog meer veiligheid. Sensoren registreren bewegingen aan de achterkant van de heftruck en voorkomen dat de heftruck achteruit rijdt als er mensen of voertuigen aanwezig zijn.

De 12XX-generatie vorkheftrucks stelt ook normen op het gebied van operationele beschikbaarheid. Door het robuuste ontwerp en doordat er minder slijtagegevoelige onderdelen gebruikt zijn, zijn de trucks minder servicegevoelig. Door het toepassen van telemetrie, zoals het nieuwe Truck Health Management, zijn alle parameters van de truck bekend wat bijdraagt aan de maximale beschikbaarheid van de truck.

Voordeel door identieke onderdelen en gemengde assemblage

Het platformconcept en het daaruit voortvloeiende grotere aantal gemeenschappelijke onderdelen leveren nog meer voordelen op. Van montage op een gezamenlijke productielijn en dus een eenvoudigere logistiek en grotere flexibiliteit bij productieschommelingen tot de mogelijkheid om componenten tussen verschillende modellen uit te wisselen en huurtrucks snel om te bouwen. Alle drie de typen heftrucks hebben een bijna identieke indeling van de bedieningselementen, zodat wisselen van trucks nauwelijks merkbaar is voor de bestuurder. Last but not least zijn er voor alle modellen in deze klasse tegelijkertijd nieuwe opties beschikbaar. De conclusie van Björn Walter: “Linde Material Handling is de eerste fabrikant die zijn klanten een compromisloos elektrisch alternatief biedt voor de nog steeds krachtigste vorkheftrucks met verbrandingsmotoren.”

Tags:

Elektrische heftrucks, Elektrotrucks, Heftrucks, Intralogistiek, Linde, Linde Material Handling, Linde X20-X35

Copyright © 2024. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.