Palletfabriek R. Derksen stapt over op elektrotrucks UniCarriers

Kwaliteit, prijs en service doorslaggevend

Onlangs zette Palletfabriek R. Derksen de eerste stap naar een volledig elektrische intern transportvloot. Kwaliteit, prijs en service waren doorslaggevend bij de keuze voor UniCarriers. De vijf nieuwe elektrische vorkheftrucks blijken moeiteloos de intensieve binnen- en buiteninzet aan te kunnen. De vereiste inzetbaarheid is daarmee ook voor de komende jaren verzekerd.

Palletfabriek R. Derksen is een middelgroot bedrijf dat nieuwe pallets en kisten produceert en gebruikte pallets repareert en verhandelt. Sinds de oprichting in 1984 is het bedrijf uitgegroeid tot één van de grotere Nederlandse palletfabrikanten, met 120 medewerkers verdeeld over vier vestigingen. Jaarlijks produceert Palletfabriek R. Derksen zo’n 4 miljoen nieuwe pallets. Daarnaast worden er ieder jaar weer circa 1,5 miljoen gebruikte pallets gerepareerd en verhandeld. “En we groeien nog steeds”, vertelt eigenaar René Derksen trots. “In 2020 zullen we onze productie met maar liefst 30 procent verhogen.”

Overstap naar elektrisch

Voor de productie, maar uiteraard ook voor het laden en lossen van de vrachtwagens, moet de producent kunnen vertrouwen op een betrouwbare intern transportvloot. “Juist vanwege die betrouwbaarheid hebben we bij de jongste vernieuwing gekozen voor UniCarriers”, vervolgt Derksen.
In totaal leverde UniCarriers vijf elektrische vorkheftrucks, uit de vorig jaar gelanceerde EP-serie van Caterpillar. Daarmee zet Palletfabriek R. Derksen de eerste stap naar een volledig elektrische intern transportvloot. “Tot voor kort reden we uitsluitend met diesel- en lpg-trucks. We willen daarin verandering brengen vanwege geluidsoverlast voor omwonenden, de alsmaar strenger wordende regelgeving en de schadelijke emissies. Bovendien is elektrisch rijden onder de streep goedkoper. En dat is natuurlijk ook mooi meegenomen”, licht Derksen toe.

Hogere capaciteit, langere inzet

De elektrotrucks, met hefcapaciteiten van 3,0 en 3,5 ton zijn voorzien van CSM (copper stretch metal) batterijen van Celectric. De andere opbouw van deze batterijen, vergeleken met conventionele loodzuur batterijen, resulteert in een hogere capaciteit en dus een langere inzetduur. Het zuurcirculatiesysteem op de batterij maakt daarnaast een sneller laden mogelijk. Indien nodig kan er ook tussentijds worden geladen, zonder de batterij ernstig te beschadigen. En dat biedt voordelen bij de zware inzet bij de palletfabrikant. “De batterijen houden probleemloos onze verlengde dagdienst van ruim 10 uur vol”, weet Derksen.
Bovendien zijn de batterijen beter bestand tegen hoge piekstromen en lage temperaturen. Doordat er efficiënter wordt omgegaan met de energie, blijft tevens de temperatuur van de batterij lager. En dat resulteert weer in een langere levensduur. Voor de buiteninzet op de diverse productielocaties leverde UniCarriers nog eens vier Caterpillar dieseltrucks, met hefcapaciteiten van 3,5 en 5,0 ton.

Meervoudige vorkenspreiders

Alle nieuwe vorkheftrucks zijn voorzien van Durwen meervoudige vorkenspreiders. Deze 2/1 pallethandlers met separate sideshift bieden de mogelijkheid om twee stapels pallets naast elkaar te transporteren. Door de vier vorken bij elkaar te spreiden kan met dezelfde voorbouw echter ook heel eenvoudig één stapel – aan de korte zijde van de pallet – worden opgepakt en verplaatst. Op verzoek van Palletfabriek R. Derksen is het verstelbereik van de pallethandlers zo ingesteld, dat álle gewenste palletcombinaties kunnen worden opgenomen en getransporteerd. Zonder dat hierbij de stabiliteit in gevaar komt.

Koudwatervrees

Op verzoek van de chauffeurs is er gekozen voor een conventionele bediening. “De overstap naar elektro vroeg toch wel wat gewenning van sommige chauffeurs”, geeft Derksen aan. “Dat bleek vooral angst voor het onbekende, en de koudwatervrees was ook heel snel verdwenen. Met de conventionele hendels hebben onze chauffeurs in ieder geval een concept waaraan ze gewend zijn en waarmee we goede ervaringen hebben. Het is een bewezen concept, de truck reageert direct en de bediening is perfect te doseren. Ik ben er van overtuigd dat dit ook leidt tot minder schades.”

Veiligheid voorop

En dat past dan weer goed in het veiligheidsbeleid van de palletfabrikant. “Een ongeluk zit in een klein hoekje en je wilt er toch alles aan doen om letsel en schade te voorkomen”, aldus Derksen. Mede daarom heeft iedere heftruckchauffeur bij Derksen zijn eigen truck. “Daar gaan ze automatisch toch zuiniger mee om”, weet hij uit ervaring. Ook zijn alle heftrucks voorzien van een BlueSpot veiligheidslamp en is er aan de mast een extra beschermdak gekoppeld om de chauffeurs en trucks extra te beschermen tegen eventueel vallende lading.
Het standaard lage schutbord, de doorkijkmast zonder vrije heffing en de krachtige LED-verlichting dragen bij aan een optimaal zicht op de last en de werkomgeving. Zo wordt de veiligheid verder verhoogd. De elektrische vorkheftrucks zijn daarnaast voorzien van brede banden, inclusief verbreed spatbord, voor extra stabiliteit.

Ergonomie

Voor een optimale ergonomie zijn alle trucks voorzien van onder meer een luxe, luchtgeveerde stoel en een volledige cabine met verwarming. “Ook hebben we verschillende UniCarriers en Caterpillar elektropallettrucks in gebruik genomen voor gebruik op de productievloer”, vult Derksen aan. “Een groot deel van die trucks beschikt over hoogheffende vorken. Daarmee kunnen medewerkers de last altijd op een ergonomische hoogte brengen en rugklachten voorkomen.”

Zeer tevreden

Alle trucks worden geleased. “De volledige service en het onderhoud, ook aan banden en batterij, komt voor rekening van UniCarriers. Alleen het dagelijks onderhoud, zoals het bijvullen van de batterijen met gedemineraliseerd water, verzorgen we zelf.”
Over de keuze voor UniCarriers is Derksen zeer te spreken: “De trucks laten dagelijks zien dat ze onze intensieve binnen- en buiteninzet probleemloos aankunnen. Daarnaast biedt UniCarriers een uitstekende service. Mocht er eens een storing zijn, dan zijn de servicemonteurs van UniCarriers altijd bereikbaar. Zelfs op zondagen, en is het probleem binnen 24 uur opgelost. Daarmee hebben we precies de betrouwbaarheid en inzetbaarheid die we nodig hebben.”

Tags:

Caterpillar, Intralogistiek, UniCarriers

Copyright © 2019. All rights reserved. Brandpepper Media