PalletXpress stapt succesvol over van diesel op Li-ion trucks

Ervaren is geloven

Met de ingebruikname van een nieuwe en veel grotere hub is PalletXpress uit Dublin overgestapt van diesel op 3 tons elektrische heftrucks met li-ion batterij. Het samenwerkingsverband van 24 transportondernemingen zet dagelijks 12 heftrucks van EP Equipment in. Moeiteloos verplaatsen ze per nacht zo’n 2.500 pallets. Dankzij het tussenladen zijn ze zelfs de klok rond inzetbaar.

De chauffeurs zijn erg spreken over de lage opstap, de enorme voetruimte en productiviteit van de trucks.

Vanaf een uur of zes in de avond zwelt de stroom vrachtwagens bij de hub van PalletXpress in Dublin langzaam aan. Vanuit heel Ierland, de UK en Europa brengen ze de pallets binnen die door de hub worden verwerkt en gecrossdocked naar de trailers van de lidbedrijven. De wagens worden in de 10.000 m2 grote hal gelost en, waar mogelijk gelijk weer geladen voor hun eindbestemming. De operatie beslaat een 20-urige werkdag via een 3-ploegendienst met een piek tussen 6 uur in de avond en circa 03.00 uur in de vroege ochtend, zodat de belofte ‘Next day delivery’ in heel Ierland een feit is.

Green Ambitions waargemaakt

Tom Carr, Managing Director PalletXpress: “De overstap op lithium-ion trucks van EP is een meer dan succesvolle beslissing geweest.”

“Ze rijden nu sinds de start van deze hub naar volle tevredenheid en elke keer als ik ze zie ben ik trots dat het ons is gelukt”, stelt Managing Director Tom Carr van PalletXpress terwijl de zwerm van blauwe elektrotrucks rond de vrachtwagens zoemt. “Met de bouw van onze nieuwe hub wilden we echt een stap vooruit maken en onze Green Ambitions waarmaken. Dus dieseltrucks eruit, zonnepanelen op het dak en zoveel mogelijk papierloos gaan werken.”

Inmiddels wekt de eerste set panelen stroom op voor het kantoor en de verlichting, is het papierverbruik voor vrachtbrieven is gehalveerd en er zijn 12 stuks EP L1 3 tonners via lange termijn huur geleverd door EP Dealer Clearlift. In de hub huizen ook enkele lidbedrijven van de coöperatie. Ook zij zijn overtuigd geraakt van de inzet van EP-elektro trucks met li-ion batterij. Clearlift mocht zodoende 6 extra trucks leveren, waarmee het totaal op 18 komt.

Vooroordelen en beperkingen

Ray Kavanagh, Operations Manager PalletXpress: “Het totale pakket van trucks, advies, service van EP en Clearlift is gewoon heel erg goed.”

De heftruckmarkt in Ierland is verdeeld in twee kampen: het ene kamp rijdt diesel, het andere elektrisch. LPG trucks zijn er een zeldzaamheid en vanwege milieu- en gezondheidskwesties rondom diesel overwegen veel bedrijven de overstap op elektrotractie. Het kostenvoordeel van elektrisch rijden is aantrekkelijk, maar de potentiele overstappers hikken vaak nog aan tegen de mogelijke beperkingen en vooroordelen. “Dat gold voor ons ook”, stelt Operations Manager Ray Kavanagh direct. “We hebben proeven gedaan met ‘Wet Electric’ ofwel conventionele loodzuur batterijen, maar daarvoor zouden we ook wisselbatterijen moeten inzetten. Dat was voor ons geen optie gezien het tijdsverlies bij het wisselen, de risicofactor bij de handling en de grote zorg voor onderhoud en correct gebruik van de batterijen. We hebben vervolgens proeven gedaan met li-ion trucks van enkele bekende merken, maar die vielen niet in de smaak bij de chauffeur en ze waren flink aan de prijs. De komst van een demo met een EP-truck heeft de stemming totaal doen omslaan.”

Intensieve proefinzet

Als een zwerm bijen zoemen de elektrische EP lithium-ion trucks rondom de vrachtwagens. Het doel: zo snel mogelijk lossen, vracht herverdelen en opnieuw beladen.

Omdat een 3 tonner nog niet beschikbaar was, leverde EP-dealer Clearlift enkele 2 tons li-ion trucks voor een proefinzet. De trucks werden drie weken stevig aan de tand gevoeld. De volledig onderhoudsvrije 48V li-ion batterij met 360 Ah capaciteit bleek toereikend te zijn voor de intensieve inzet bij PalletXpress. “Dat ging niet vanzelf”, vervolgt Ray Kavanagh eerlijk. “De chauffeurs moesten eraan wennen om de trucks elke pauze aan de lader te zetten, want alleen dan haalden we probleemloos een 24/7 inzet. De voordelen van de nieuwe truck waren echter zo groot, dat ze binnen een week de slag te pakken hadden.”

De komst van de 3 tons EP-trucks heeft de situatie bij PalletXpress alleen maar verbeterd. De sterkere trucks zijn voorzien van een grotere 80V 540 Ah batterij en hebben een langere inzetduur. Toch gaan ze tussentijds aan de lader, want die routine zit er inmiddels helemaal in. Het garandeert dat de trucks altijd klaarstaan voor een stevige inzet. Indien nodig is een nagenoeg lege batterij na 2,5 laden weer helemaal vol. Ray Kavanagh: “Daarbij is ook de batterij echt onderhouds- en zorgenvrij. Mede dankzij de perfecte service van de monteur van Clearlift hebben we geen moment misgegrepen.”

Productief en ergonomisch

Door de trucks tijdens elke pauze aan de lader te zetten, blijven de trucks 24 uur per dag inzetbaar. Een complete laadcyclus van een nagenoeg lege batterij duurt 2,5 tot 3 uur.

De voordelen van de EP lithium-ion trucks beperken zich niet tot een zorgeloze en schone inzet alleen. Dankzij de integratie van de batterij in de truck, beschikken ze over extreem veel voetruimte en een lage, ergonomische instap. De kracht en reactiesnelheid van zowel de rij- als hefpompmotor zorgden voor een gelijkwaardige werksnelheid die nodig is om het intensieve laad- en losproces binnen de gestelde tijd te verrichten. Ook het zicht door de mast en het beschermdak ervaren de chauffeurs als erg positief. Vrijwel alle trailers bij PalletXpress zijn dubbeldeks en dat vraagt ook op het tweede niveau om een onbelemmerd doorzicht. Tom Carr: “Het gaat perfect, en dat zonder uitlaatgassen en motorlawaai. Pas als je zo’n overstap maakt, ervaar je hoe belastend de omstandigheden daarvoor waren. Niemand binnen de hub wil nog terug naar diesel.” Ray Kavanagh voegt eraan toe: “En de chauffeurs zijn ook duidelijk: ze noemen ze The Best Trucks ever!”

Kostendaling

Eigenaar Jonathan Savage van Clearlift hoort de reacties van PalletXpress met een glimlach aan. Het succes van de EP lithium-ion trucks is voor hem aanleiding om de strijd met de dieseltrucks verder te intensiveren. “Wij leveren ook EP-dieseltrucks en die zijn al even onverwoestbaar als betrouwbaar”, reageert hij. “Toch zie je dat de elektrotruck op veel vlakken het wint van de verbrander. Zeker gezien de analysemogelijkheden die de lithium-ion batterij biedt. Hij slaat alles rondom de inzet op en met deze gegevens kan elke klant zijn inzet nog verder verbeteren. Elektrisch rijden is niet alleen veel economischer, je kunt er ook veel beter je processen mee beheersen.”

Tom Carr is het eens met zijn leverancier. “We zien de inzetkosten dalen en dat wordt op termijn nog interessanter als we meer zonnepanelen op ons dak plaatsen. Dat doen we stap voor stap, maar nu al is voor ons de conclusie helder: de overstap op lithium-ion trucks van EP is een meer dan succesvolle beslissing geweest.”

Tags:

EP, EP Equipment, Intralogistiek, Li-ion, Lithium ion, PalletXpress

Copyright © 2020. All rights reserved. Brandpepper Media