Test: Hyster H2.5XT LPG – Basic instinct

Basic instinct

Met de gloednieuwe XT heeft Hyster ook een eigen budgettruck in huis. Goed voor een regelmatige inzet, maar zonder alle premium kenmerken van topmodel Fortens. De test met de H2.5XT met lpg-motor bewijst dat de nieuwe Hyster ruimschoots aan alle basisvoorwaarden voor een goede heftruck voldoet. 

Hyster brengt vanaf deze zomer de XT serie op de markt. De XT is een Hyster in hart en nieren. Ontworpen voor een regelmatige inzet en circa 20% gunstiger geprijsd dan de modellen uit de Fortens serie. De Hyster XT-serie loopt in drie stappen van 2 tot 3 ton hefvermogen en is leverbaar met een Yanmar diesel of een PSI lpg-motor. De trucks worden gebouwd in de Hyster-Yale fabriek in het Noord-Ierse Craigavon. We testten de H2.5XT met lpg-motor om te zien waar de verschillen liggen.

Recht toe, recht aan

De verschillen met het topmodel zijn aan de buitenzijde zichtbaar in een iets minder gecompliceerde constructie van het chassis en het beschermdak. De XT is meer ‘recht toe, recht aan’ en er zijn iets eenvoudigere banden uit het aanbod van Trelleborg gemonteerd. De mastbediening is standaard voorzien van mechanische hendels en ook het dashboard en instrumentarium zijn basic gehouden.
De masten komen eveneens uit de Noord-Ierse fabriek en kennen eigenlijk alleen een andere bevestiging van de neigcilinders. Onderhuids treffen we een PSI lpg-motor aan die naar maatstaven van Hyster is aangepast om zo goed mogelijke milieu- en verbruiksscores te halen. De klassieke koppelomvormer is ook van eigen fabricaat, maar minder geavanceerd dan de zelfdenkende transmissie met gesloten oliebadremmen uit de Fortens range die echt voor een stevige, 24/7 inzet is bedoeld. De XT is voorzien van klassieke trommelremmen die opvallend goed remmen. De parkeerrem is mechanisch en ontkoppelt de aandrijving 100%.

Modern en ruimtelijk

Met zijn fris gele en typische Hyster kleurstelling en optionele LED-verlichting rondom, staat de XT er netjes bij. De entree is ruim, netjes afgerond en voorzien van een comfortabele rubberbeklede handgreep. De ruimte op de voetenplaat is zeer riant en vrij van obstakels. De rubber vloermat is wat dunner dan op de Fortens en zou een bevestiging aan de vloerplaat mogen hebben. Bij het opstappen bestaat de kans dat de rand van de mat aan de schoenzool blijft hangen en omkrult. De zit achter het traploos verstelbare stuur is goed, maar ook hier is de mate en manier van de verstelling basic gehouden. Het instrumentarium is eveneens basic en kent aanduidingen voor motorcontrole en basisfuncties zoals urenteller en klok. Optioneel mogelijk zijn een snelheidsmeter met begrenzer en een indicatie van het lastgewicht. De mastfuncties bedienen we met conventionele hendels op het schutboord. Ze staan netjes binnen een ontspannen bereik en ook op de juiste onderlinge afstand. Zelfs de vierde functie is voorbereid, zowel het ventiel als de aansluiting in de mast. Door de goede opstelling is het prima mogelijk om ook aan de rechterzijde op- en af te stappen.

Voorspelbaar karakter

Het werken op de XT is uiterst voorspelbaar. De driedelige mast met vrije heffing en geïntegreerde sideshift laat zich erg soepel bedienen en kent een prima in- en uitgaande mastdemping. De belaste en onbelaste hefsnelheden zijn indrukwekkend. De rijsnelheden en acceleratie zijn conform de prestaties in deze klasse. Hierbij merken we een strak en voorspelbaar rijgedrag rechtuit, maar een lichte onrust bij scherpe bochten en het remmen. Dit is het gevolg van de zachte samenstelling van de banden en de tolerantie van de inwendige stoelconstructie. Een iets stijvere combinatie zou de totaalbeleving goed doen. Bij het rijden en heffen gedraagt de XT zich voorbeeldig. De balans in de truck is groot en het zicht op de omgeving en last is goed voor dit masttype. De truck is standaard voorzien van een handgreep met claxon aan de dakstijl rechtsachter waarmee het achteruitrijden makkelijker en veiliger is. De uitlaat komt recht naar achteren in het contragewicht uit en staat dus niet in het zicht. Helaas ervaren we bij het achteruitrijden soms een warme walm en wat uitlaatgas in het gezicht. Een omhoog gerichte uitlaat is leverbaar, maar die neemt wel iets zicht bij het achteruitrijden weg.

Prestaties en verbruik

Op het testparcours scoort de XT vrijwel conform de gemiddelden in deze klasse als het gaat om acceleratie, rijsnelheid en productiviteit. Beter dan gemiddeld zijn de hefsnelheden en het energieverbruik dat 5,7% onder het gemiddelde ligt. De lpg-motor kent een opvallend rustige loop en ook de ontkoppelde ophanging van de aandrijflijn, chassis en cabine is goed merkbaar. De truck geeft amper trillingen door aan de chauffeur. Alles bij elkaar geteld komt de XT goed uit de test. De truck is, net als de onlangs geteste Utilev (ook behorend tot de Hyster-groep) duidelijk bedoeld als economisch alternatief en voor een inzet die niet 24/7 doorgaat. Pluspunten voor de XT zijn beslist het moderne ontwerp, de betere ergonomie en functionele karakter. De truck is een ‘echte Hyster’ en doet soepel en ongecompliceerd zijn werk en dat is dé basiseigenschap van een heftruck.

Pluspunten:

  • 100% Hyster Look&Feel
  • Ongecompliceerde bediening
  • Gunstig brandstofverbruik

Voor verbetering vatbaar:

  • Standaard bandenkeuze
  • Bevestiging vloermat
  • Uitstroomrichting uitlaat

(Tekst en foto’s: Theo Egberts, Andersom Testing)

Tags:

Andersom test, Andersom Testing, Heffiq, Heftrucktest, Hyster H2.5XT, Hyster XT, Intralogistiek, LPG, LPG-truck

Copyright © 2020. All rights reserved. Brandpepper Media