TEST: Still iGo neo – Intelligent samenspel

Intelligent samenspel

Met de iGo neo toont Still dat robottechniek een waardevolle bijdrage levert aan slim intern transport. De truck herkent automatisch ‘zijn’ lopende verzamelaar, die de truck in beweging houdt, zodat terug opstappen niet nodig is. De besparingen ten opzichte van mensbediende operatie zijn spectaculair, zo blijkt uit onze intensieve test. 

Het was de beursknaller op de LogiMAT 2016: de introductie van de Still iGo neo, de eerste robot gestuurde orderverzameltruck. Geen drukknop op een handschoen, geen kastje om op te tappen of een ander soort afstandsbediening om de truck te vertellen dat hij een stukje verder moet rijden. Als de verzamelaar afstapt en op een knop aan de zijkant van de truck drukt, houdt de neo met zijn 360 graden scanners die persoon in de gaten. Loopt de verzamelaar naar de volgende picklocatie, dan volgt de neo hem automatisch. Netjes rekening houdend met de juiste afstand tot de stellingen en eventuele obstakels onderweg. Staat de verzamelaar stil bij de volgende locatie, dan stopt de truck daar ook. Slimmer kan toch niet?

Drie lay-outs met 12 picksproductief nl

Met deze gedachte begonnen we aan een intensieve testreeks met de nieuwe Still iGo neo op ons standaard orderverzamelparcours. Hierbij testen we de tijdsverschillen en het energieverbruik op drie verschillende lay-outs. De eerste lijkt op standaard orderverzamelopzet die we bij een groot dc van een internationaal opererende detailhandel zagen. De route kent 12 picklocaties verdeeld over een rijafstand van 168 meter. Zes locaties liggen binnen een logische afstand van elkaar om ernaartoe te lopen, in plaats van mee te rijden op de truck. Hiervoor dient de truck te zijn voorzien van meeloopknoppen of een afstandsbediening. Bij lay-out 2 en 3 blijft de totale rijafstand gelijk, maar leggen we de picklocaties dichter bij elkaar zodat er meer gelopen kan worden. Bij lay-out 2 zijn dat 9 locaties, bij lay-out 3 zelfs 11. We meten bij elke lay-out de tijd en het energieverbruik om alle 12 picks te doen. Dit doen we zowel op de conventionele manier waarbij we de truck meerijdend verplaatsen als op de afstand bediende manier als dat logisch is gezien de afstand naar de volgende picklocatie.

Wachttijden eliminerenalgemeen nl

Om kort te gaan: de iGo neo is op alle lay-outs efficiënter en productiever als je gebruik maakt van het meeloop-principe. Dit effect zagen we al eerder bij andere afstand bediende orderverzameltrucks in onze test. Echter, de opbrengst ten opzichte van het volledig meerijden was tijdens onze eerste testrondes niet zo groot als verwacht. Het principe van ‘volg de verzamelaar’ werkt prima, maar zou nog veel effectiever zijn als de truck dynamischer zou reageren op het lopen van de verzamelaar. Hij moet meteen in actie komen als de orderpicker naar de volgende locatie loopt. En dan niet volgend, maar een beetje voor hem of haar uit. Wachten op de truck mag niet voorkomen, de truck kan beter wachten op ‘zijn’ verzamelaar

Tot 47% winst

De engineers van Still namen de kritiek ter harte en gingen aan de slag. Als we enkele weken later de test herhalen zijn de verschillen enorm en boeken we 22, 43 en 47% winst op lay-out 1,2 en 3 ten opzichte van conventioneel meerijden. Met de nieuwe programmering halen we alle winst die de truck feitelijk kan leveren, zo blijkt als we de truck met een extra bediener steeds exact op de juiste plek klaarzetten voor de verzamelaar. De beperking is nu niet meer de truck en zijn bediening, maar de snelheid van het lopen. Wellicht is het een optie om ooit rolschaatsen te gaan gebruiken.

Verbeterpuntenverbruik nl

Tijdens het werk valt op dat de Still iGo neo keurig zijn veiligheden in de gaten houdt. Hij wijkt uit als dat kan en stopt als het nodig is om aanrijdingen te voorkomen. De einde-gangpad-stop werkt nauwkeurig en ook de herkenning van de verzamelaar verloopt volgens plan. Toch is niet alles koek en ei. Verbeterpunten zitten wat ons betreft in de opzet van de afstandsbediening die de verzamelaar om de bovenarm kan dragen. Afstandsbediening, de truck rijdt toch automatisch? Ja, de klopt, maar via de afstandsbediening kan je hem stoppen of juist naar je toe laten komen. Ook is het mogelijk om de zijde van het gangpad te wisselen als je aan de andere kant wilt picken. Tevens is het mogelijk om een van de voorgeprogrammeerde stoplocaties te kiezen zodat de truck de juiste verzamelpallet of rolcontainer aanbiedt. Bij onze metingen behalen we de beste scores als we locatie 2 kiezen en wat dieper bij het einde van de vork werken. Soms is locatie 1 wenselijk en dan is het handig als je dat eenvoudig kunt kiezen.

Klaar voor de toekomst

Er zijn nog veel meer ideeën voor de toekomst mogelijk rondom de iGo neo. Het automatisch volgen en ganguitlijning koppelen aan de drukknop aan de zijkant waar je afstapt, gebarenherkenning, automatisch navigeren met de 360 graden scanners zodat de truck zelfstandig naar de expeditie rijdt of naar een andere verzamelaar, een einde gangpad herkenning die ook rekening houdt met prullenbakken of afvalcontainers op de kopse zijde van de stelling, koppeling aan voice systemen en ga zo maar door. Updating van de software op afstand… robottechniek maakt het denkbaar én mogelijk.
Afgezien van de toekomstplannen brengt de Still iGo neo van nu dezelfde voordelen die we bij andere afstand bediende orderverzameltruck zagen: het werk wordt plezieriger, makkelijker, efficiënter en duidelijk minder belastend omdat je niet terug hoeft op te stappen op de truck. Het kost ook minder energie voor de truck zelf.

Daarbij biedt de iGo neo het voordeel dat je geen knop hoeft in te drukken of op een kastje hoeft te tappen, maar echt de handen vrij hebt voor het pakken, vasthouden en neerzetten van goederen. Tevens merken we dat langere afstanden geen bezwaar zijn omdat de verbeterde dynamiek van de truck daartoe uitnodigt. Lag de grens bij andere testen toch wel bij 7 tot 8 meter, nu lopen we moeiteloos tot wel 10 meter voordat je de beslissing neemt terug op de truck te stappen. Daarbij bepaalt jouw eigen bewegingssnelheid de snelheid van de truck en dat ervaren we als bijzonder plezierig.

Pluspunten:

  • Hoge prestaties
  • Makkelijke bediening
  • Ongekende toekomstmogelijkheden

Voor verbetering vatbaar:

  • Uitvoering van de afstandsbediening voor additionele functies
  • Opstartsnelheid computer

Tags:

Andersom Testing, Autonoom orderpicken, Heftrucktest, IGo neo, Orderpicker, Orderpicking, Orderverzamelen, Orderverzameltruck, Still, Still iGo neo

Copyright © 2024. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.