UniCarriers ontwikkelt ergonomisch alternatief voor dodemansknop

UniCarriers heeft een ergonomisch alternatief ontwikkeld voor de dodemansknop op de orderpickers range; de Driver Presence Sensor (DPS) beslaat het volledige platform van de orderverzameltrucks. Zodra de sensortechniek aan het gewicht een chauffeur herkent, wordt de bediening van de truck vrijgegeven. Dit maakt een dodemansknop met vaste positie, die de bewegingsvrijheid van de chauffeur beperkt, overbodig. Deze nieuwe techniek wordt toegepast op de jongste generatie UniCarriers orderpickers uit de EP serie.

Om veiligheidsredenen zijn alle intern transport voertuigen verplicht voorzien van een dodemansknop. Vaak is dit een hand- of voetschakelaar, die de chauffeur blijvend moet activeren om het voertuig te kunnen bedienen. Met als gevolg dat de bestuurder tijdens het rijden eenzelfde houding moet aannemen, zelfs op orderverzameltrucks met een breed werkplatform. De beperkte bewegingsvrijheid verhindert een ergonomische werkhouding. Negatieve gevolgen zijn pijn of spierkramp en in extreme gevallen kan RSI (Repetitive Strain Injury) optreden, klachten voortkomend uit activiteiten met herhaaldelijk dezelfde houding en bewegingen. Om dit te voorkomen heeft UniCarriers met de DPS, een ergonomisch alternatief voor de dodemansknop, ontwikkeld.

De vloerplaat van de orderverzameltruck is over de gehele oppervlakte voorzien van sensoren, die aan de hand van het gewicht herkennen of de chauffeur aanwezig is. De chauffeur hoeft geen rekening te houden met de positie van de dodemansknop en kan op het platform een comfortabele positie innemen. De sensor wordt onafhankelijk van de rijrichting van de truck geactiveerd. “Met de DPS combineren we optimale veiligheid met maximale ergonomie. De sensortechniek maakt het dagelijks gebruik eenvoudig en vormt een perfecte aanvulling op de vele functies van de UniCarriers-truck”, zegt Tony Boynton, Group Product Manager bij UniCarriers. De ergonomie wordt nog versterkt door de licht verende vloerplaat en het strakke, obstakelvrije ontwerp van de cabine waar de chauffeur ongehinderd kan werken.

Zodra de chauffeur aan boord is en de PIN code heeft ingevoerd, wordt de DPS automatisch geactiveerd. Voor een goede werking moet de sensorplaat dagelijks gekalibreerd worden. Het kalibreren is eenvoudig uit te voeren door middel van een voetbeweging naar de rand en daarna naar het midden van het platform. Als deze veiligheidscontrole is gelukt, wordt de truck in bedrijf gesteld. De nieuwe Driver Presence Sensor veiligheidsvoorziening is geschikt voor alle orderpickers. Allereerst zal de jongste generatie UniCarriers orderpickers, de EP-serie, voorzien worden van de DPS.

Tags:

DPS, Driver Presence Sensor, Order pick truck, Orderpicker, Orderverzamelen, Orderverzameltruck, UniCarriers

Copyright © 2019. All rights reserved. Brandpepper Media