Nieuwe standaard voor heftrucks bij ontvlambare inzetsituaties

Voor vorkheftrucks die worden ingezet in situaties waar poeders en stoffen kunnen ontvlammen (Zone 21 en Zone 22), geldt een nieuwe Europese standaard: EN1755:2015. Voedselproductie- en opslagbedrijven, de chemische industrie en vele andere grote productie- en logistieke bedrijven zullen dit merken, stelt Pyroban.

“Een vonk van onbeveiligde elektrische apparatuur op een vorkheftruck, overmatige warmte van de motor, remmen of andere onderdelen kunnen een laag of wolk poeder in de werkruimte ontbranden”, vertelt Steve Noakes, Engineering Manager bij explosiebeveiligingsspecialist Pyroban.
Poeders en stoffen komen we in de gehele sector tegen; als grondstoffen, afval of als bijproduct van een productieproces. Een groot deel van die poeders en stoffen is ontvlambaar, zoals bloem, cacao, melk, polymeren en suiker. Aan de hand van een risicobeoordeling wordt bepaald of een ruimte waar poeders en stof aanwezig zijn geclassificeerd moet worden als Zone 21 (hoger risico) of Zone 22. In geclassificeerde Zone 21- of 22-gebieden dient speciaal beveiligde apparatuur gebruikt te worden, gecategoriseerd als respectievelijk 2D of 3D. Vorkheftrucks vormen hierop geen uitzondering.

Verplicht sinds november

De nieuwe standaard is van invloed op het ontwerp van de vorkheftrucks die gebruikt worden in Zone 21- en 22-gebieden. De update aan EN1755:2015 met de titel ‘Veiligheid van industriële trucks. Gebruik in mogelijk explosieve atmosferen’ is verplicht sinds november 2017 en bevat de nieuwste marktkennis en oplossingen. De standaards verwijst naar de nieuwste normen die nog niet beschikbaar waren tijdens de eerste publicatie in mei 2000.
De belangrijkste wijzigingen omvatten een gedetailleerdere beoordeling van niet-elektrische onderdelen als pompen en transmissies in lijn met EN13463*. Veiligheidscontrolesystemen dienen ook te voldoen aan prestatieniveau PLc conform EN13849** of SIL 1.

Stoelen en banden

Met betrekking tot statische beveiliging zijn standaardstoelen en -armleuningen nog steeds acceptabel zonder extra vereisten aan plastic onderdelen aan 2D- of 3D-apparatuurcategorieën. Banden voor machines die harder rijden dan 6 km/h dienen echter antistatisch te zijn en er moet geleiding naar de aarde zijn via twee riemen of geleidende banden.
Voor vorkheftrucks die gebruikt worden in Zone 22-gebieden moeten elektrische systemen EPL Dc***/Categorie 3D (typische waterinloopbeveiliging tot IP5X) gebruikt worden, met zelfcertificering van producent. De vereisten zijn anders voor Zone 21, waar elektrische systemen een hoger beveiligingsniveau moeten hebben, EPL Db***/Categorie 2D (typische waterinloopbeveiliging tot IP6X) met certificering van erkende instelling. Er bestaat ook een vereiste aan frame-lekkagedetectie en uitschakeling voor 2D-conversies.

Gefaseerd implementeren

“Onze oplossingen voor Zone 21- en Zone 22-omgevingen voldoen al aan veel van de nieuwe veiligheidsvereisten. We implementeren het volledige programma echter in fases tijdens deze transitie”, legt Noakes uit. Pyroban raadt fabrikanten van vorkheftrucks en dealers aan op tijd het gesprek aan te gaan en ervoor te zorgen dat ze al hun verantwoordelijkheden kennen en weten hoe deze wijzigingen direct op hen van toepassing zijn.

Dust-tec 2D en 3D

Bij elektrische vorkheftrucks zorgen Pyroban’s Dust-tec 2D- en 3D-systemen ervoor dat alle ontstekingsbronnen, zoals de oppervlaktetemperatuur van remmen en motors onder de temperatuur blijven die nodig is om stof/poeder- lagen of -wolken te doen ontbranden. Daarnaast krijgen vonkvormende en vonkende onderdelen een behuizing om te zorgen dat stof of poeders in de atmosfeer niet kunnen ontbranden.  Niet-elektrische risico’s worden aangepakt door middel van passende explosiebeveiligingstechnologieën.  Voor mobiele apparatuur op dieseltrucks biedt Pyroban Dust-mech 2D en 3D de nodige veiligheid en naleving, zowel voor de interne ontbrandingsmotor als voor de elektrische en mechanische systemen in de truck.

 

EN1755:2015 is geïntroduceerd naast de update aan de ATEX-richtlijn en ISO 3691-1:2011, waarin duidelijk staat dat met betrekking tot veiligheid, onbevoegde aanpassingen aan trucks niet toegestaan is en dat er geen veranderingen gemaakt mogen worden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de originele fabrikant.

 

*EE13463 “Niet-elektrische apparatuur voor gebruik in mogelijk explosieve omgevingen.”

**EN13849 “Veiligheid van machines. Aan veiligheid gerelateerde onderdelen van bedieningssystemen. Algemene principes voor ontwerp.”

*** EPL (Equipment Protection Level – apparaatbeveiligingsniveau) Db: Beschermingsniveau ‘hoog’. Het is geen ontstekingsbron bij normaal gebruik of wanneer onderworpen aan verwachte fouten, hoewel niet op regelmatige basis.

****EPL Dc: Beveiligingsniveau ‘verhoogd’, wat geen ontstekingsbron is in een normale werkomgeving. Er kan extra beveiliging zijn om te zorgen dat het inactief blijft als ontstekingsbron in het geval van reguliere en uitgestelde fouten.

Tags:

Ex-truck, Ex-trucks, Explosiebeveiliging, Explosiegevaar, Pyroban

Copyright © 2020. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.