Test: BT Reflex RR160H – Hoger reiken, meer presteren

Hoger reiken, meer presteren

De vernieuwde Reflex RRE140-250H serie heeft volgens Toyota Material Handling Europe veel te bieden: een gloednieuwe mast met betere hefprestaties, een hogere stabiliteit en een lager energieverbruik. Tevens is het stuurgedrag verbeterd en kent de Reflex een handig laserhulpmiddel. We beproeven de truck daarom stevig tijdens de reachtruck test.

Dat nieuw niet altijd een compleet nieuw ontwerp betekent blijkt wel als we de vernieuwde Reflex voor het eerst zien. In eerste instantie vallen de verschillen op en rond het chassis amper op, maar ze zijn er wel: de handgreep is langer en met rubber bekleed, de opstap is vergroot, er zijn andere wielkappen en de ventilatiesleufjes hebben een ander ontwerp. De andere en belangrijkere verschillen merk je pas op de truck. Zo kan je de voetenplaat in hoogte verstellen voor de optimale zitpositie. Hierbij is de elektrische bediening optioneel, de handmatige verstelling is standaard.
Ander verbeterpuntje is de nieuwe stoelbekleding. Door het afstappen slijt doorgaans altijd de linkerhoek aan de voorzijde van de zitting sneller dan de rest van de stoel. Juist op die plek is nu een ander, veel slijtvaster materiaal gebruikt.

Volledig nieuwe mastLIE2017_TST03_GRAF01-NL-KWHpTEST=I

Het grootste optische en constructieve verschil zit in de mast en het vorkenbord. Toyota biedt vier verschillende masttypes met elk specifieke pluspunten voor hefhoogte en hefcapaciteit. Door gebruik te maken van slankere, maar diepere profielen kanalen is de stijfheid merkbaar toegenomen. De mast zelf is verbreed en kent een beter doorzicht dankzij een andere opstelling van de vrijehefcilinder en loop van de slangen. Ook het vorkenbord is vernieuwd en voorzien van een groter zichtvenster. Door de hefcilinders van de overige mastsecties aan de voorzijde van de mast te plaatsen, verlegt Toyota de steunkracht naar de plaats waar die het meest nodig is. Dit alles resulteert in masten met meer restdraagvermogen, minder swing en torsie, een betere overlap-ratio waardoor je, met een lagere doorrijhoogte hoger kunt heffen dan voorheen. Bovendien levert de nieuwe serie een hogere maximale afzethoogte tot 13 meter en meer restdraagvermogen. De grotere modellen van de reachtruck zijn standaard voorzien van high speed lifting. Deze snelheden zijn nu ook (optioneel) beschikbaar voor de 140 en 160.
Voor alle modellen met uitzondering van de truck op volrubber banden, levert Toyota de keuze om Lithium Ion batterijen te plaatsen met een capaciteit van 308 Ah (standaard) of 448 Ah.

TesttruckLIE2017_TST03_GRAF01-NL-KWHp100P=I

Centraal in onze test staat de Reflex RRE160H met een hefhoogte van 7 meter. De truck is voorzien van vrijwel alle opties, zoals het glasdak voor extra goed doorzicht naar boven, het laserhulpmiddel voor extra makkelijk positioneren van de vork, de elektrische vloerverstelling en het veiligheidslicht in beide rijrichtingen en naar keuze leverbaar met blauw of rood licht. De testtruck kent geen kantelcabine en ook geen high speed lifting en driving. Doorgaans merken we amper verschil in productiviteitswinst als je de hogere hef- en rijsnelheid wel hebt. Pas bij afstanden zonder onderbreking van 75 meter of meer, loont een hogere rijsnelheid. Wie heel vaak heft boven de zes meter, heeft merkbare tijdswinst van high speed lifting. In alle andere gevallen kost het alleen maar energie en levert het amper meer productiviteit op.

Verbeterde elektronica

Als we aan het werk gaan met de nieuwe Reflex valt op dat het acceleratie- en rempedaal zijn veranderd, waardoor je aangenaam met de hak op de vloerplaat kunt blijven bij het ‘gasgeven’. Deze positie vermindert de druk op het onderbeen en verbetert de pedaalbeheersing.
Grootste winst van het nieuwe model en de beloofde verbeterde elektronica vinden we terug in het veel voorspelbaardere en snelheidsafhankelijke stuurgedrag. Toyota Material Handling biedt de mogelijkheid om zelf een bepaald type stuurbekrachtiging te kiezen bij het opstarten. Hierbij ervaren we de gemiddelde keuze als optimaal. De stand voor de onervaren chauffeur is wat traag, de stand voor de super-ervaren chauffeur veel te nerveus. Door de keuzemogelijkheid komt de Reflex aan elke smaak tegemoet. Leuk detail: het automatisch centreren van het aandrijfwiel gebeurt niet meer bij het opstarten, maar bij het uitschakelen van de truck. Zo is de opstarttijd korter en kan je evengoed veilig aan het werk met de zekerheid van de juiste stuurstand.LIE2017_TST03_GRAF01-NL-PLTS=I
De vernieuwde elektronica omvat ook betere prestaties van de mastfuncties. Deze zijn met de mini-hendels nauwkeuriger, vloeiender en beter gelijktijdig te bedienen. De reactiesnelheden zijn zoals je het verwacht en dat werkt altijd het beste. De controle van de mastovergangen is in één woord: geweldig. De mast schuift totaal schokloos in en uit.

Makkelijker werken

Al met al werkt de vernieuwde Reflex beter en makkelijker dan voorheen. Het zicht door de mast is ruimer en toch blijft de rechter steunpoot goed zichtbaar zodat je makkelijk en veilig kunt positioneren. Het zicht door het glasdak is ongekend riant, maar vraagt natuurlijk wel om extra discipline om dat zo te behouden. Heel erg makkelijk is de optionele laserhulp bij het werken op hoogtes die boven de vrije heffing (2.3 meter) komen. De laserpointer in het vorkenbord projecteert zowel een horizontale als een verticale lijn en hiermee kan je goed zien of je de juiste insteekhoogte en -breedte hebt. Ter verhoging van het veiligheidsbewustzijn is het systeem alleen actief als de vork netjes horizontaal staat. Dankzij de optionele auto-centraal en auto-level stelling van de vork is het bijstellen kinderspel. Tevens ervaren we meer rust in de mast door de stijvere constructie en een grote mate van stabiliteit van de truck. Tot slot biedt het OTP (Optimal Truck Performance) systeem automatische aanpassingen van de rijsnelheid én de mast-/vorkbewegingen op basis van de stuuruitslag en hefhoogte. Het maakt de Reflex voorspelbaarder dan ooit.

PrestatiesLIE2017_TST03_GRAF01-NL-SNELHEID=I

Wat de prestaties van de RRE160H betreft zien we louter positieve ontwikkelingen. De productiviteit is ruim 10% gestegen ten opzichte van zijn voorganger in een vergelijkbare setting. Het energieverbruik ligt daarbij 10% lager en ver onder het klassegemiddelde. Belangrijkste winstpunten zijn wat ons betreft de verbeterde stuur- en mastcontrole van de truck, het hogere hefbereik, de toegenomen stabiliteit en het verbeterde zicht. Detailverbeteringen zoals de betere pedaalopstelling en zitpositie werpen vooral bij intensief gebruik hun vruchten af. Kortom: de truck hoeft er niet altijd gloednieuw uit te zien om toch een stap voorwaarts te maken. De nieuwe Reflex RRE160H is hiervoor het tastbare bewijs.

Pluspunten:

  • Verbeterde voorspelbaarheid
  • Stabiliteit
  • Handige laser

Voor verbetering vatbaar:

  • Noodzaak om bij opstart eerst te heffen om truckfuncties te activeren

 

 

(Test: Andersom Testing, Theo Egberts)

Tags:

Andersom test, Andersom Testing, BT, BT Reflex, Heftrucktest, Reachtruck, Reflex, Toyota, Toyota Material Handling Nederland

Copyright © 2024. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.