Test: Crown C-5 1050-2.5 – Crown geeft gas

Crown geeft gas

Met de C-5 brengt het Amerikaanse merk Crown voor het eerst in haar bestaan een serie heftrucks met verbrandingsmotor op de markt. De range omvat LPG trucks van 2, 2,5 en 3 ton hefvermogen en valt op door een hoge mate van eigenzinnigheid, robuustheid en gebruiksgemak. De prestaties zijn daarbij bovengemiddeld goed. Tijd voor een verdere kennismaking.

Crown staat bekend als een merk dat graag een grote mate van verticale integratie in haar producten doorvoert. Veel, bijna alles, komt uit eigen productie. Het merk doet dat vooral om de kwaliteit te waarborgen en de afstemming van de componenten op het totaal te optimaliseren. Zo ook bij de jongste heftruckserie de C-5. Om de klanten wereldwijd ook een robuuste en comfortabele IC-truck te kunnen bieden ontwikkelde Crown een eigen lijn met een eigen motor. De keuze viel hierbij op een krachtbron die oorspronkelijk samen met John Deere is ontworpen, maar door Crown is verbeterd en zelf wordt geproduceerd.crown-c5-snelheid

Eigen karakter

Met drie modellen tussen de 2 en 3 ton mikt Crown wereldwijd op de grootste groep gebruikers van de heftruck met LPG-motor, in de VS het meest voorkomende IC-type. Uitbreiding naar zwaardere modellen zal een kwestie van tijd zijn, vermoeden we. Het model stamt af van de truck die in 2009 in de VS werd geïntroduceerd, maar niet voor onze markt geschikt is vanwege de massieve banden. Dankzij de introductie van nieuwe modellen met een aangepast chassis staat er nu een Europese truck die de harde inzet niet schuwt en ook op slechtere ondergronden uit de voeten kan dankzij de grotere maat volrubberbanden. De nieuw ontworpen stalen cabine maakt het comfort compleet.

Riante werkplek

Bij zijn eerste aanblik ziet de C-5 er uit als een echte Crown: eigenzinnig, robuust en toegankelijk. Het merk was jaren terug al de eerste met sterk gebogen cabinestaanders om zoveel mogelijk ruimte aan de chauffeur te geven, zowel optisch als praktisch bij het in- en uitstappen. De extra trede is hierbij ruim en voorzien van een goede antislip, inclusief modderschraper aan de rand. De opstap had naar onze mening een fractie lager mogen zijn.crown-c5-ph
Met de volgende stap komen we op de enorme voetenplaat. Deze is volledig vrij van obstakels, voorzien van een dikke rubber mat en precies onder de juiste hellingshoek geplaatst. De pedalen voor acceleratie en remmen zijn duidelijk en goed geplaatst. De rem is enorm breed en combineert remmen en inching voor nauwkeurig manoeuvreren (separate pedalen voor remmen en inching zijn zonder meerprijs leverbaar). Het aangrijpmoment tussen rijden en inchen moet soepeler, want het is vaak een kwestie van alles of niets. Crown kent de opmerking uit het veld en belooft beterschap.
Dankzij slim afgeronde vormen van het dashboard en de slanke stuurkolom ervaar je de ruimte in de cabine als bijzonder riant. De zit op de Grammer MSG65 is goed en comfortabel. De hellingshoek van de stuurkolom is traploos verstelbaar. Een hoogteverstelling kan het gebruiksgemak vergroten, want we ervaren de stand van het stuurwiel als net ietsje te hoog.

Veilige start

Zo maar starten en wegrijden is er bij de C-5 niet bij dankzij de optionele ‘Seatbelt-interlock’. Eerst moet je gaan zitten, de truck starten, om vervolgens de gordel te sluiten. Natuurlijk moet de rijrichting neutraal staan en de elektrische parkeerrem ingeschakeld zijn. Is dat niet het geval, of de volgorde onjuist, dan weigeren alle rij- en mastfuncties. Met het systeem loopt Crown vooruit op mogelijke wettelijke bepalingen.
Rijden en werken met de C-5 is probleemloos. De truck luistert nauwkeurig naar de commando’s en gedraagt zich voorspelbaar. De hydrauliekhendels staan conventioneel op het dashboard en laten een gelijktijdige bediening toe. Door hun positie en vorm is ook rechts op- en afstappen mogelijk op deze truck.
De tweedelige mast laat zich gewillig bedienen al moeten we wel zelf met het gaspedaal het toerental regelen. Doe je dat te enthousiast, dan reageert de vork ook navenant snel. De additionele side shift van Cascade beperkt het zicht door het vorkenbord.
Jammer dat er standaard geen opbergmogelijkheden zijn op de truck. Via een additionele bevestigingsbeugel wordt aan die vraag voldaan, zo stelt Crown.

Lange adem

De eigen motortechniek die Crown in de C-5 toepast is bijzonder. Het merk mikt met robuuste materialen op een lange levensduur en lage kosten. Dus geen lichte aluminium dcrown-c5-verbruik-phelen, maar gietijzer en degelijk staal. Geen distributieriemen of -kettingen, maar een onderhoudsvrij tandwielensysteem. De motor is daarbij vrijwel trillingloos dankzij twee speciale balansassen en een gedempte ophanging. Een demonstratie met een vol waterglas boven op de motor doorstaat de C-5 zonder morsen bij het starten en het volgasgeven.
Voor de rem heeft Crown de Power Brake ontworpen. Deze remt over het gehele cirkeloppervlak van de remschijven en dat voorkomt stofvorming en slijtage.
Al even robuust is de gescheiden radiator voor de koeling van transmissieolie en de motorolie. De testtruck beschikt over de optie On-Demand Cooling waarbij het systeem is voorzien van een zelfdenkende, hydraulisch gestuurde ventilator die bij elke motorstart kort de richting van de koellucht omkeert en zo de radiatoren schoon blaast. Op trucks die voorzien zijn van deze optie verleent Crown 5 jaar (of 10.000 uur) verlengde garantie op de aandrijflijn.

Productiviteit en verbruik

Tijdens de inzet op ons testparcours toont de C-5 zich krachtig en toch soepel. Het is even wennen aan crown-c5-verbruikp100het inchingkarakter, maar toch komen we tot stabiele waarden. Zowel de productiviteit als het verbruik liggen net iets gunstiger dan gemiddeld in deze klasse. Het maakt daarbij weinig verschil of de truck op economy of productivity staat ingesteld. Zelf de begrenzing op 15 km/uur in plaats van dik 20 km/uur maakt weinig verschil. Sterker nog: op de snelle stand is de truck zuiniger omdat je meer profiteert van het uitrollen zonder gas te geven. Wel merken we dat op vol vermogen de geluidsisolatie nog ietsje meer aandacht mag krijgen. Wellicht is een reductie van het toerental al voldoende, de truck lijkt ons krachtig genoeg.

Conclusie

Al met al is onze eerste kennismaking met de nieuwe troef van Crown erg positief. De truck is ruim, makkelijk te bedienen en comfortabel. De prestaties zijn naar verwachting en bovengemiddeld goed. Dankzij het bijzondere ‘typisch Crown’ aanpak is een probleemloze inzetduur met weinig kosten te verwachten.
Punten ter verbetering zijn het aangrijpmoment van het inchingpedaal en een iets lager motorgeluid op volvermogen.  Wellicht hoort ook een in hoogte verstelbaar stuur ooit tot de mogelijkheden.

Pluspunten

  • Solide bouw en aandrijftechniek
  • Soepel rij- en stuurgedrag
  • Weinig trillingen

Voor verbetering vatbaar:

  • Aangrijpmoment inching/koppelomvormer
  • Geluidsniveau op maximaal vermogen

Tags:

Andersom Testing, Crown, Heftruck, Heftrucks, Heftrucktest

Copyright © 2020. All rights reserved. Brandpepper Media